کد خبر: 970105
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۹
موضع‌گیری تکراری و کسل‌کننده امریکایی‌ها ناشی از راهبرد تکراری و رویکرد یکنواخت و تک‌بعدی آن‌ها در قبال جمهوری اسلامی ایران است و آن هم تلاش برای اعمال تحریم‌های اقتصادی سیاسی علیه ایران به واسطه قدرت اقتصادی و ظرفیت اجماع‌سازی است
سرویس سیاسی جوان آنلاین: «تمامی گزینه‌ها در خصوص ایران روی میز قرار دارد. تا زمان تغییر نکردن رفتار، تحریم‌ها علیه این کشور ادامه خواهد داشت. واشنگتن در آینده تحریم‌های بیشتری را علیه بانک‌های ایرانی اعمال خواهد کرد» این جدیدترین موضع‌گیری مقامات امریکا در مورد جمهوری اسلامی ایران است؛ سخنانی کلیشه‌ای و تکراری این بار از زبان مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا درباره اینکه چنانچه ایران با خواسته‌های امریکایی‌ها خود را تطبیق ندهد، این کشور دامنه تحریم‌های خود علیه کشورمان را افزایش می‌دهد و نظام برای اداره امور دچـار مشـکلات جدی خـواهد شـد.

موضع‌گیری تکراری و کسل‌کننده امریکایی‌ها ناشی از راهبرد تکراری و رویکرد یکنواخت و تک‌بعدی آن‌ها در قبال جمهوری اسلامی ایران است و آن هم تلاش برای اعمال تحریم‌های اقتصادی سیاسی علیه ایران به واسطه قدرت اقتصادی و ظرفیت اجماع‌سازی است که پیش از این در عرصه جهانی داشتند. امریکایی‌ها بار‌ها دریافته‌اند که نمی‌توانند به واسطه تهدیدات نظامی، جمهوری اسلامی ایران را به تعدیل مواضع و تغییر رویکرد در عرصه بین‌المللی متقاعد کنند. تنها امید امریکایی‌ها برای واداشتن ایران به انفعال در محور‌های مورد مناقشه پافشاری بر گزینه تحریم است، به همین دلیل دونالد ترامپ به محض خروج از توافق هسته‌ای افزایش فشار‌های اقتصادی به جمهوری اسلامی و تشدید تحریم‌های بین‌المللی را مورد توجه قرار داد و با اعلام اینکه «تابستان داغی» در انتظار ایران است، سال گذشته تلاش کرد تا کشورمان را وادار به مذاکرات جدید موشکی یا منطقه‌ای کند و امروز بعد از گذشت بیش از یک سال از به کارگیری این گزینه تکراری توسط رئیس‌جمهور امریکا، می‌توان با قطعیت ابراز کرد ایالات متحده امریکا در یک سردرگمی و آشفتگی وصف‌ناشدنی برای مقابله با کشورمان رنج می‌برد و به اصطلاح برای خالی نماندن عریضه تحریم‌های جدیدی علیه بانک مرکزی کشورمان را اعمال کرده است؛ تحریم‌هایی که مفاهیم جدیدی را پیرامون فشاری مالی، اقتصادی یا تجاری به ایران نداشته و فاقد هر نوع نوآوری در تشدید فشار‌ها بر ایران است.

روز جمعه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی را علیه برخی نهاد‌های مالی ایرانی اعلام کرده است، در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری با توجه به اختیارات خود در زمینه مقابله با تأمین مالی تروریسم تصمیم گرفت بانک مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی ایران و شرکت اعتماد تجارت پارس را تحت دستورالعمل شماره ۱۳۲۲۴ به فهرست حامیان مالی تروریسم اضافه کند.»

خزانه‌داری امریکا در ادامه ضمن متهم کردن بانک مرکزی ایران به تأمین مالی سپاه قدس و حزب‌الله، مدعی شد که این بانک تاکنون میلیارد‌ها دلار پول برای سپاه پاسداران فراهم کرده است. تحریم‌های جدید پس از آن اعلام شد که به دنبال حمله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو که به کاهش ۵۰درصدی صادرات نفت عربستان منجر شد، دونالد ترامپ - رئیس‌جمهور امریکا - دستور وضع تحریم‌های جدید بر ضدایران را صادر کرد. با وجود آنکه این حمله توسط ارتش یمن انجام شد، طرف امریکایی در ادعا‌های خود، ایران را مقصر دانسته است.

امریکا می‌خواهد فشار سیاسی عربستان را از دوش خود بردارد

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در واکنش به تحریم بانک مرکزی از سوی خزانه‌داری امریکا، اظهار کرد: تحریم‌های جدید امریکا علیه بانک مرکزی ایران این بار به ذیل حمایت از تروریسم مطرح شده، اما در عمل فرقی با تحریم‌های گذشته ندارد چراکه این بانک در گذشته نیز تحریم بوده و در ارتباطات محدودیت داشته است. او افزود: معتقدم این اقدام امریکا جنگ روانی‌ای بیش نیست و آن‌ها این اقدام را در واکنش به حملات آرامکو انجام داده‌اند تا فشار سیاسی عربستان را از دوش خود بردارند. جمالی تصریح کرد: اقدام اخیر امریکا در تناقض کامل با ادعا‌های رئیس‌جمهور این کشور در رابطه با مذاکره با جمهوری اسلامی ایران است چراکه نمی‌شود همزمان با این درخواست جمهوری اسلامی را تحت فشار حداکثری قرار دهند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: معتقدم به طور کلی دیگر برای امریکا تحریمی نمانده که بخواهد علیه ایران به کار بگیرد، لذا در حال برگشت به لیست تحریم‌های ابتدایی و تشدید آنهاست.

تحریمی که تمسخر معمار را در پی داشت

«ریچارد نفیو» کارشناس امریکایی مسائل تحریم‌ها اقدام دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا در اعلام تحریم علیه بانک مرکزی ایران را مورد تمسخر قرار داد. او ابتدا در توئیتر درباره این تحریم نوشته است: «به لحاظ عملی، دارم تلاش می‌کنم ببینم این تحریم‌ها چه فشاری به فشار‌های موجود فعلی اضافه می‌کنند.»
نفیو که از او به عنوان یکی از معماران شبکه تحریم‌ها علیه ایران یاد می‌شود سپس در جواب کاربری که به نقل از «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری امریکا نوشته با تحریم‌های امروز منابع مالی سپاه پاسداران قطع شده‌اند، نوشته است: «این یکی دیگر خیلی عجیب است. ما امروز سپاه را تحریم کردیم؟ وای پسر، این خیلی گام بزرگی است... البته اگر بالغ بر یک دهه قبل همین کار را نکرده بودیم. بانک مرکزی چطور؟‌ای کاش این یکی هم در لایحه بودجه دفاعی سال ۲۰۱۲ تحریم نشده بود!»

جالب این است که مرکز پژوهش‌های کنگره امریکا نیز در گزارشی مطرح کرده است: «هرگونه تنش بین جمهوری اسلامی ایران و امریکا تبعات بسیار سنگینی را برای اقتصاد جهان و به‌ویژه امریکا خواهد داشت.»
این مرکز پژوهشی در جدیدترین کار تحقیقاتی و مطالعاتی خود سیاست‌های عملیاتی امریکا در تنش احتمالی با جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار داده و تأکید کرده است که قدرت تحریم برای وادار کردن ایران به پذیرش خواسته‌های امریکا دور از ذهن است. در بخشی از این گزارش آمده است: «عملیات علیه متحدین و نیرو‌های نیابتی ایران در منطقه، دولت ممکن است تصمیم بگیرد که علیه متحدین یا نیرو‌های نیابتی ایران، مانند نیرو‌های تحت حمایت ایران در عراق اقدام کند. چنین اقداماتی می‌تواند شکل عملیات‌های هوایی، عملیات‌های زمینی، عملیات‌های ویژه یا جنگ‌های سایبری و الکترونیکی را به خود بگیرد.» در ادامه این گزارش آمده است: «اقدام تلافی‌جویانه علیه اهداف و تأسیسات راهبردی، امریکا این گزینه را برای انجام حملات هوایی و موشکی، همچنین عملیات ویژه و جنگ سایبری و الکترونیک علیه اهداف ایران، مانند کشتی‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج‌فارس، تاسیسات هسته‌ای، پایگاه‌های نظامی، بنادر و هر تعداد دیگری از اهداف در داخل ایران حفظ کرده است.»

این مرکز پژوهشی پیشنهادات دیگر خود را برای وادار کردن ایران به تسلیم اینگونه تشریح می‌کند: «محاصره، گزینه دیگر ایجاد قرنطینه دریایی یا هوایی ایران است. برخی ناظران در درگیری‌های گذشته بسته شدن تنگه یا راه‌های آبی دیگر را برای تجارت ایران مطرح کرده‌اند. تهاجم، اگرچه ظاهراً حمله امریکا به ایران برای تغییر در این کشور از جمله گزینه‌های موجود است، اما هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که حمایت قابل توجهی برای حمله امریکا به تغییر در ایران وجود داشته باشد.»
در بخش‌های دیگری از این گزارش تأکید شده است، هرگونه تنش بین جمهوری اسلامی ایران و امریکا تبعات بسیار سنگینی را برای اقتصاد جهان و به‌ویژه امریکا خواهد داشت. این گزارش پیامد‌های ناشی از شدت گرفتن تنش را اینگونه بیان کرده است و همانند بسیاری از مقامات و نهاد‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز اثرگذاری تحریم علیه ایران را بلااثر می‌داند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار