سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: عبدالله علیخانی تهیهکننده سینما در خصوص افول جدی بنیاد سینمایی فارابی در دوران مدیریتی دولت بنفش به سینماپرس گفت: سؤال اصلی بنده از مدیران سینمایی و دستاندرکاران بنیاد سینمایی فارابی این است که خروجی این بنیاد طی سالهای اخیر چه چیزی بوده است؟ این مکان بزرگ که در اختیار این بنیاد قرار گرفته و این بودجه عظیمی که سالانه به این بنیاد اختصاص پیدا میکند چه خروجی و دستاوردی برای سینمای کشور داشته است؟ این نهاد طی این سالها چه کار مثبتی برای سینمای کشور انجام داده که ما از آن بیاطلاع هستیم؟
وی در همین راستا یادآور شد: زمانی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنیاد سینمایی فارابی برپا شد، هدف بر این بود که این نهاد یاریدهنده سینماگرانی باشد که میخواهند فیلمهایی بر اساس نیازهای روز جامعه تولید کنند، اما هر چه از عمر این بنیاد سینمایی گذشت ما شاهد بودیم که مدیران آن هیچ سرمایهگذاری خاصی برای تولید فیلمهایی که بتوانند مخاطبان انبوه را جذب سالنهای سینما کنند، انجام ندادند.
علیخانی ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی در اغلب دوران حیاتش تنها از فیلمهای گلخانهای و مسئولپسند حمایت کرد که اغلب آنها هم روی دستش ماند به نحوی که یا اصلاً اکران نشد یا اگر اکران شد در گیشه شکستهای سنگینی را تجربه کرد.
این تهیهکننده پیشکسوت سینمای کشور خاطرنشان کرد: علاوه بر مبحث تولید که چنین مشکلاتی را داشت یکی دیگر از معضلات مهم بنیاد سینمایی فارابی این بوده و است که کسانی که در شوراهای آنجا حضور دارند اغلب افراد فاقد تخصصی هستند که راجع به فیلمها و فیلمنامهها اظهارنظر میکنند و معلوم نیست به چه واسطهای در این شوراها استخدام شده و حقوق دولتی میگیرند؟
تهیهکننده فیلمهای سینمایی «آبنبات چوبی» و «مردی که موش شد»، تصریح کرد: طی این سالها ما شاهد آن بودیم که این بنیاد از کسانی که اصلاً سینماگر و فیلمنامه نویس نبودند فیلمنامههای به درد نخور خریداری کرد که الان در کمدهای این بنیاد مشغول خاک خوردن هستند و همه این اتفاقات به دلیل به کار گماردن نیروهای فاقد تخصص در شوراهای تخصصی این نهاد سینمایی بود. در واقع میتوان بر این امر صحه گذاشت که بنیاد سینمایی فارابی بودجههایش را به باد داد و کمکی به گیشه سینماها و افزایش مخاطب نکرد و اینک هم به شدت رو به افول رفته است.