کد خبر: 969952
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۹
سپاه پاسداران، پس از پایان ۸ سال دفاع مقدس علاوه بر بالا بردن توان نظامی و به روز‌رسانی تجهیزات دفاعی کشور طبق آخرین فناوری‌های روز دنیا، طرح‌های عمرانی و خدمات بسیار زیادی را نیز در اقصی نقاط کشور در دستورکار خود قرار داد.
محمدرضا سوری
سرويس ايران جوان آنلاين: سپاه پاسداران، پس از پایان ۸ سال دفاع مقدس علاوه بر بالا بردن توان نظامی و به روز‌رسانی تجهیزات دفاعی کشور طبق آخرین فناوری‌های روز دنیا، طرح‌های عمرانی و خدمات بسیار زیادی را نیز در اقصی نقاط کشور در دستورکار خود قرار داد.

یکی از برنامه‌هایی که در این چهار دهه همواره مورد توجه سپاه و زیر مجموعه‌های آن بوده کمک به رفع محرومیت‌ها با ایجاد طرح‌های عمرانی و خدماتی خصوصاً در مناطق کم‌برخوردار و مرزی است.
در این میان خراسان شمالی از جمله استان‌هایی است که به دلیل برخی مشکلات از توسعه مطلوبی برخوردار نبوده. موضوعی که سپاه را بر آن داشت تا با توجه به مرزی بودن این استان اقدامات ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار دهد. پروژه‌هایی که طی روز‌های اخیر بخشی از آن‌ها به نتیجه رسیده و در همین راستا می‌توان به افتتاح ۶۸۶ طرح عمرانی و خدماتی با حضور سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران در خراسان شمالی اشاره کرد.

علاوه بر دفاع از تمامیت ارضی که به سپاه وزیر مجموعه‌های آن از زمان تأسیس این نهاد تاکنون سپرده شده است، بحث محرومیت‌زدایی و ایجاد طرح‌های اقتصادی خصوصاً از نوع مقاومتی آن که موجب رفع بحران بیکاری و درآمدزایی برای کشور می‌شود نیز به این مجموعه واگذار شده است.
به دلیل موقعیت‌های استان‌های مرزی ایجاد اشتغال و رفع محرومیت‌ها همواره به طور جدی در این استان‌ها دنبال می‌شود، موضوعی که با انتخاب سردار حسین‌سلامی این اقدامات با جدیت بیشتر دنبال می‌شود.
خراسان شمالی علاوه بر قرار گرفتن در منطقه مرزی، همواره از وجود برخی از کاستی‌ها و محرومیت‌ها رنج می‌برد، لذا این مهم موجب شده تا در زمینه رفع آن اقدامات خوب و اثرگذاری از سوی سپاه و مجموعه‌های آن در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شود.
مسئله‌ای که به گفته کارشناسان این اقدامات علاوه بررونق اقتصادی در این استان می‌تواند در درازمدت موجب ایجاد امنیت پایدار در مرز‌های خراسان شمالی شود.

بهره‌برداری از طرح‌ها با حضور فرمانده کل سپاه

وجود برخی از مشکلات ناشی از تحریم‌ها از جمله دلایلی است که فرماندهان عالی‌رتبه سپاه را بر آن داشته تا بار‌ها اعلام کنند برای کمک به دولت و زیر مجموعه‌های آن از هیچ کمکی دریغ نخواهند کرد و به همین منظور تمامی امکانات خود را برای رفع مشکلات بسیج خواهند کرد.

در سال‌های اخیر سپاه در استان‌های محروم کشور از جمله، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، بوشهر و کردستان خصوصاً مناطق سیل و زلزله‌زده خوزستان، کرمانشاه، لرستان و گلستان اقدامات عمرانی و زیر ساختی قابل توجهی را انجام داده است که موجب رضایت مردم این مناطق شده است.
مشکلات ناشی از محرومیت‌ها و مشکلات اقتصادی در خراسان شمالی از جمله دلایلی بود که سپاه را برآن داشت تا با کمک قرارگاه‌های خود اقدامات خوبی را در این استان به سرانجام برساند.
سرانجام پنج‌شنبه هفته گذشته بود که سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران در سفر به خراسان‌شمالی اقدام به افتتاح ۶۸۶ طرح عمرانی، خدماتی و فرهنگی که با همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه این استان ساخته شده بود، کرد.

به گزارش روابط عمومی سپاه جوادالائمه (ع) خراسان شمالی از این تعداد طرح ۸۱ پروژه متعلق به دهستان گیفان بود که با حضور فرمانده کل سپاه و با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد و ۸۶۰ هزار ریال افتتاح و به بهره برداری رسید.
بر پایه این گزارش، بخشی از پروژه‌ها شامل، ۳۳ پروژه آبرسانی با اعتبار ۲۴ میلیارد ریال، ۲۱ پروژه خانه عالم و اتاقک دیجیتال با اعتبار ۶ میلیاردو ۷۰۰ میلیون ریال و احداث ۹ مسجد روستایی با اعتبار ۳ میلیارد ریال است.
همچنین پنج پروژه راه روستایی با اعتبار ۵ میلیارد ریال، احداث سه سیل‌بند و دیوار ساحلی با اعتبار ۲ میلیاردو ۴۰۰ میلیون ریال، ۸ مدرسه و مجتمع فرهنگی با اعتبار ۱ میلیاردو ۵۰۰ میلیون ریال و احداث دو حمام ضدکنه با اعتبار ۳۰۰ میلیون ریال از دیگر این پروژه‌هاست. این گزارش می‌افزاید: «در مجموع اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیاردو ۸۶۰ هزار ریال هزینه شده که ۱۵ میلیارد ریال آن سهم دولت، ۲۲ میلیارد ریال آن سهم قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه، ۸ میلیاردو ۵۰۰ میلیون ریال آن سهم مشارکت مردم است.»

قول سردار برای ساخت مدرسه

از آنجا که مهم‌ترین مشکل مردم در خراسان شمالی بحث زیر ساخت‌ها در این استان است، لذا این مهم موجب شده تا فرمانده سپاه نیز با تأیید این موضوع در نظر سنجی‌ها انجام گرفته و مشورت با افراد مطلع رسیدگی به این کمبود‌ها را از مهم‌ترین وظیفه سپاه دانسته که با جدیت دنبال می‌شود.
سردار سلامی در مراسم افتتاح این طرح‌های عمرانی و خدماتی گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده و برطبق تقسیم کار بین سپاه و استانداری خراسان شمالی، قرار بر این شد تا زیرساخت ۳۰ کیلومتر راه روستایی قتلیش تا شهر راز توسط سپاه انجام بگیرد و آسفالت کردن آن نیز برعهده استانداری خراسان شمالی باشد.

از آنجا که کمبود فضای آموزشی یکی از مشکلات خراسان شمالی خصوصاً مردم ساکن در مناطق روستایی به شمار می‌رود، لذا با توجه به درخواست مردم روستای قلعه جوق بزرگ از فرمانده سپاه سردار سلامی قول ساخت یک مدرسه شش کلاسه را به اهالی این روستا در آینده نزدیک داد.
این اقدامات در حالی است که اردیبهشت ماه سال جاری نیز طی تفاهمنامه‌ای که بین سپاه جوادالائمه (ع) استان و کمیته امداد خراسان شمالی بسته شد، ۷ هزار و ۱۰۰ پروژه محرومیت‌زدایی برای محرومان این استان از جمله، بازسازی و تعمیرات خانه‌های محرومان و نیازمندان، ایجاد اشتغال، اهدای کالا‌های اساسی، آموزش کودکان و نوجوانان، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و تأمین جهیزیه زوجین در دستور کار سپاه این استان قرار گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار