کد خبر: 969815
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶
عباس حاجی نجاری
در گرماگرم تشدید تنش‌های منطقه‌ای در اواخر تیرماه گذشته زمانی‌که متحدان اصلی امریکا در منطقه یعنی امارات و عربستان در برابر مقاومت مردم یمن ناتوان شده و احتمال تسلیم و فروپاشی رژیم‌های آن‌ها در برابر تشدید حملات انصار الله متصور بود، کاخ سفید پس از عقب نشینی ظاهری اماراتی‌ها در برابر مقاومت مردم یمن واعلام خروج نیروهای‌شان از این کشور، برای تقویت روحیه سعودی‌ها و حفظ رژیم متزلزل آل سعود در برابر مقاومت مردم یمن ۵۰۰ نیروی نظامی ورزیده امریکایی را با پیشرفته‌ترین تجهیزات ضد هوایی به عربستان اعزام و با برنامه‌ریزی برای فعال‌سازی مجدد پایگاه هوایی «شاهزاده سلطان» واقع در شرق ریاض، کوشید تا ضمن تقویت روحیه رژیم متزلزل آل سعود، توان این رژیم را در برابر عملیات پهپادی رو به گسترش مقاومت یمن تقویت و به زعم خود از ادامه وتکرار عملیات پهپادی و موشکی انصارالله علیه امکانات وتأسیسات امریکایی و رژیم سعودی در عربستان ومنطقه جلوگیری کند.

در همان زمان خبرگزاری ان‌بی‌سی امریکا در گزارشی از این اعزام می‌نویسد: روز شنبه ۲۹ تیر ماه ۵۰۰ نیروی جدید امریکایی به خاک عربستان اعزام شده‌اند؛ امریکایی‌ها تأکید کرده‌اند استقرار نیرو‌ها به درخواست پادشاهی سعودی صورت گرفته و سعودی‌ها قرار است بخشی از هزینه‌ها را نیز پرداخت کنند. فرماندهی مرکزی ارتش امریکا (سنتکام) هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعزام نیرو‌ها به عربستان به درخواست رهبران سعودی و در سایه بحران‌های منطقه‌ای صورت می‌پذیرد. در همین حال، شبکه «ان بی‌سی» افزود که عربستان با پرداخت بخشی از هزینه‌های نیرو‌های امریکایی مستقر در این کشور موافقت کرده است و طبق گزارش نیوزویک، قرار است ۵۰۰ نیرو، جنگنده‌های اف-۲۲ و دیگر هواپیما‌های امریکایی تا اوت (مرداد) پیش رو در عربستان مستقر شوند. پایگاه خبری العربی الجدید هم در همان روز در یادداشتی، اعلام کرد که میزبانی عربستان از نیرو‌های امریکایی سؤالات جدی در خصوص میزان توانایی نظامی دولت سعودی که «به آن افتخار می‌کند» ایجاد کرده است؛ به خصوص اینکه پس از گذشت بیش از چهار سال از جنگ یمن سعودی‌ها نتوانسته‌اند به این جنگ خاتمه دهند و دستاوردی را از آن خود کنند. العربی الجدید در ادامه نوشته تصمیم عربستان برای درخواست از امریکا جهت استقرار نیروهایش در خاک این کشور پس از سال ۲۰۰۳ ضربه سنگینی به تصویری زد که سعودی‌ها تلاش داشتند در سال‌های گذشته از خود نشان دهند؛ تصویری که مدعی بود عربستان قدرت بزرگ نظامی در منطقه است و اکنون مشخص شده است که ریاض قدرت نظامی یا فناوری لازم برای دفاع از خود را در هرگونه جنگ احتمالی (مثلاً) با ایران ندارد و تمامی این‌ها در حالی است که محمد بن سلمان میلیارد‌ها دلار برای خرید سلاح از امریکا امضا کرده است. العربی الجدید در پایان تأکید کرده، حضور نیرو‌های امریکایی در عربستان آبروی سعودی‌ها را برد.

اگرچه ضرورت ادامه حضور نیرو‌های نظامی امریکا در منطقه پس از اسقاط پهپاد شان توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شدت زیر سؤال رفته بود، اما عملیات هوشمندانه و کم‌نظیر مقاومت یمن در حمله به پالایشگاه‌های شرکت امریکایی آرامکو که به قطع نیمی از صادرات نفت رژیم سعودی انجامید، در عین اثبات ناتوانی تجهیزات مدرن ارتش امریکا در برابر مقاومت مردمی یمن بار دیگر ضرورت ادامه حضور نیرو‌های نظامی امریکایی‌ها در منطقه را که قادر به تأمین امنیت منافع خود در منطقه نیستند زیر سؤال برده است. فرافکنی امریکا و رژیم آل سعود در متهم سازی دیگران در حمله به پالایشگاه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو ضمن اذعان به ناتوانی سیستم‌های پدافندی امریکایی‌ها در حمایت از تأسیسات خودشان که با گران‌ترین قیمت به شیخ نشین‌های مفلوک خلیج‌فارس تحمیل کرده‌اند در روز‌های اخیر قابل توجه است:

آغازگر این خط، توئیتی بود که پمپئو منتشر کرد. پمپئو که چندی پیش گفت هنگام ریاست بر سیا دوره‌های «دروغگویی» و «فریبکاری» را گذرانده، بدون هرگونه مدرکی، مدعی شد ایران عامل نزدیک به ۱۰۰ حمله به عربستان سعودی بوده است. وزیرخارجه امریکا در ادامه این توئیت نوشته: «ما از همه ملل می‌خواهیم که یک صدا رفتار ایران را محکوم کنند. همزمان امریکا به کمک متحدانش تلاش خواهد کرد که عرضه انرژی در جهان صدمه نبیند و ایران را به پاسخگویی در برابر پرخاشگری‌هایش وادارد.» در پی پمپئو، لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه ایالات متحده، خواستار حمله نظامی امریکا به تأسیسات نفتی ایران به تلافی حملات حوثی‌ها (انصارالله) به تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی شد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا هم شامگاه یک‌شنبه به وقت محلی در یک پیام توئیتری نوشته بود: «به تأسیسات عرضه نفت عربستان سعودی حمله شده است. دلایلی وجود دارد که باور کنیم مقصر را می‌شناسیم، بسته به تأیید [این‌که عامل حملات کیست]آماده اقدام شلیک هستیم.» در این میان رسانه‌های امریکایی نیز هرکدام کوشیدند منشأیی برای پهپاد‌ها بیابند، اما به مرور که نتوانستند مدرکی برای ادعا‌های خود ارائه دهند، عقب نشسته و نهایتا روز سه شنبه ترامپ در پاسخ به پرسشی دیگر در مورد اینکه ایران را مسئول حملات پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان دانسته است، گفت: «من چنین حرفی نزده‌ام و فقط گفته‌ام فکر می‌کنم می‌دانیم چه کسی بوده است که البته به‌نظر می‌رسد ایران پشت آن [حملات]باشد ولی با این لحنی که شما گفتید، نگفته‌ام.» او در پاسخ به پرسشی دیگر در مورد احتمال جنگ با ایران گفت: «به‌دنبال جنگ با هیچ کسی نیستیم، اما در صورت درگیری بهترین ارتش دنیا و پیشرفته‌ترین تجهیزات را در اختیار داریم.»

ترامپ مجددا با شانه خالی کردن نسبت به تعهدی که امریکا به دفاع از سعودی‌ها داده است با ادعای اینکه این پالایشگاه‌ها مربوط به سعودی هاست وامریکا به نفت وگاز منطقه نیاز ندارد می‌گوید: «من به سعودی‌ها قولی ندادم ولی باید بنشینیم و با آن‌ها صحبت کنیم.» وی تأکید کرد، این حمله‌ای بود که به عربستان شده و هدفش امریکا نبوده است، وی با این حال گفت: «اکنون که به آن‌ها حمله شده، به عربستان کمک می‌کنم البته همانطور که آن‌ها می‌دانند من دنبال وارد شدن به یک منازعه جدید نیستم... عجله‌ای نداریم و خیلی زود است که بگویم چه می‌کنیم.» رئیس جمهوری امریکا با تأکید بر این موضوع که بهترین تسلیحات دنیا را دارند و از هر کشوری در دنیا قدرتمندتر هستند، افزود: «قطعا می‌خواهیم از درگیری اجتناب کنیم. متناسب با نتیجه‌ای که به دست بیاید ممکن است پیام خیلی قوی داشته باشم یا اصلا پیامی نداشته باشم.»

در سال‌های اخیر و در تجاوز نزدیک به پنج ساله متجاوزان سعودی و اماراتی و متحدان فرامنطقه‌ای آن‌ها نظیر امریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس علیه مردم یمن، به رغم محاصره همه جانبه این کشور وانجام وحشیانه‌ترین بمباران‌ها و عملیات نظامی علیه مردم بی دفاع یمن در کنار سکوت و همراهی سازمان ملل ودیگر نهاد‌های بین المللی، ناتوانی و عجز ابزار پیشرفته نظامی غرب ومزدوران اجیر شده آن‌ها در برابر رزمندگانی که مبتنی بر ایمان اعتقاد به ارزش‌های دینی و فرهنگ عاشورایی در برابر جبهه متجاوزان ایستاده‌اند، آشکار و در نقطه مقابل قابلیت و کارآمدی و ظرفیت و توان نیرو‌های مقاومت را اثبات کرد. اما فرافکنی امریکایی‌ها وسعودی‌ها دلایل دیگری نیز دارد، از جمله:
 
۱-شکست امریکایی‌ها وسعودی‌ها به رغم اعزام نیرو‌های جدید وتجهیزات پیشرفته نظامی برای رصد ورهگیری ومقابله با پهپاد‌ها و موشک‌های مقاومت یمن، بسیار گران تمام شده است، بنابراین تلاش دارند با متهم کردن ایران، در عین پاسخ دادن به این سؤال که چرا نمی‌توانند انصارالله را که از همه سو محاصره شده وتحت تحریم است فرار کنند، دشمن مقابل را ایران جلوه دهند.

۲-طرح اتهاماتی نظیر اینکه حملات موشکی ویا... بوده، باهدف سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های سیستم‌های ضدهوایی و گنبد آهنینی است که امریکایی‌ها بر کشور‌های جهان وبه ویژه تحمیل کرده‌اند. سیستم‌هایی که بعد از اثبات ناکارآمدی در برابر موشک‌های مقاومت فلسطین وحزب‌الله، این بار عجز آن در برابر موشک‌ها وپهپاد‌های انصارالله نیز ثابت گردیده است.

۳-تحمیل قرار داد‌های جدید نظامی برای فروش تجهیزات بیشتر به گاو‌های شیرده منطقه، یکی دیگر از دلایل فرافکنی امریکااست، نکته‌ای که ترامپ بار‌ها برآن تأکید وگفته است امریکا به نفت وگاز منطقه نیاز ندارد وآن‌ها باید خود هزینه تأمین امنیت‌شان را بپردازند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
0
0
انشاالله بزودی صدای شکستن استخوانهای آمریکا ومزودورانش را می شنویم مرگ بر آمریکا...‌‌‌
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار