کد خبر: 969635
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۱
با نزدیک شدن به اربعین حسینی، شور و حال و اخبار مرتبط با آن هم افزایش می‌یابد. حالا فقط این زائران نیستند که خود را برای حضور در بزرگ‌ترین راهپیمایی مسلمین جهان آماده می‌کنند بلکه مسئولان و بخصوص استان‌های مرزی ایران به صورت شبانه‌روزی در تکاپو هستند تا بهترین خدمات را به زائران ارائه کنند.
حوریه ملکی
سرویس ایران جوان آنلاین:‌ با نزدیک شدن به اربعین حسینی، شور و حال و اخبار مرتبط با آن هم افزایش می‌یابد. حالا فقط این زائران نیستند که خود را برای حضور در بزرگ‌ترین راهپیمایی مسلمین جهان آماده می‌کنند بلکه مسئولان و بخصوص استان‌های مرزی ایران به صورت شبانه‌روزی در تکاپو هستند تا بهترین خدمات را به زائران ارائه کنند. برهمین اساس طرح ویژه تردد زائران اربعین توسط سازمان حمل و نقل کشور از ۱۷مهر تا ۳ آبان در جاده‌های کشور و همچنین از ۲۴ مهرماه طرح ویژه دو سفره شدن در مرز مهران اجرا خواهد شد. البته مثل سال گذشته تردد زائران خارجی فقط از مرز شلمچه صورت می‌گیرد.

همه چیز برای حماسه‌ای دیگر آماده شده. ایلام و کرمانشاه و خوزستان و آذربایجان‌غربی شور و حال دیگری دارند. مرز میرجاوه در سیستان و بلوچستان هم روز‌های پر چالشی را سپری می‌کند. اما هر چه هست، عشق است و دلدادگی.
جاده‌های خوزستان که به خاطر وقوع سیل آسیب دیده یا تخریب شده بودند همه آماده و در حال حاضر مشکلی در جاده‌های منتهی به مرز‌های استان وجود نداشته و مرز‌های چذابه و شلمچه نیز مهیای حضور زائران هستند. از خوزستان خبر می‌رسد لکه‌گیری و روکش این جاده به اتمام رسیده و کار‌های امنیتی مانند نصب علائم و خط‌کشی تا هفته نخست مهرماه و همچنین گیت‌های خروجی اتباع خارجی در مرز شلمچه نیز تا پیش از آغاز رسمی سفر زائران آماده خواهد شد.

تردد خارجی‌ها فقط از شلمچه

امسال هم اعلام شده زائران خارجی فقط از مرز شلمچه حق تردد دارند و این افراد باید برای ورود به عراق و پیوستن به راهپیمایی کنندگان مراسم اربعین و بازگشت به ایران از این مرز استفاده کنند. در همین رابطه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان که در جلسه هماهنگی معاونان حمل و نقل ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌های معین ستاد اربعین حسینی این استان حضور داشت با بیان اینکه بخش حمل و نقل سازمان در دو سال گذشته با چالش‌های حمل و نقل کالا، سفر‌های تابستانه، خدمات‌رسانی در سیل و اکنون بحث تردد زائران روبه‌رو و در این میان، خوزستان با تمامی این موارد درگیر بوده، گفت: «بیشترین دغدغه کار اصلی ما در بحث تردد مربوط به بازگشت زائران است چراکه در یک بازه زمانی کوتاه انجام می‌شود.»

غلامعباس بهرامی‌نیا با تأکید بر اینکه تردد زائران خارجی تنها از مرز بین‌المللی شلمچه انجام می‌شود، با آمار تردد در سال گذشته که ۹۰۰ هزار زائر از مرز شلمچه و بیش از ۴۱۶ زائر از مرز چذابه تردد کردند نیز گریزی زده و ادامه داد: «در زمینه تردد خارجی‌ها آسیب‌شناسی انجام شده، ضعف و قوت بررسی و بر این اساس امسال با استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل، هماهنگی بهتر و جلوگیری از موازی کاری خدمات مطلوب‌تری ارائه خواهد شد.»
به گفته این مسئول، در راستای تأمین سوخت در نقطه صفر مرزی و جایگاه مختص اتوبوس‌ها برای حمل زائر تمهیداتی اندیشیده شده که همگی در راستای تسهیل در خدمات‌رسانی به زائران است. خبر خوب برای زائرانی که از مرز‌های خوزستان تردد خواهند کرد اینکه رئیس کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های مسافربری این استان اعلام کرده زائرانی که از این مرز‌ها تردد می‌کنند تنها ۷۰ درصد از کرایه اتوبوس‌ها را پرداخت کرده و از ۳۰درصد تخفیف بهره‌مند می‌شوند.

مهران ۲ سفره می‌شود

یکی از مشکلاتی که هر سال زائران اربعین با آن روبه‌رو هستند محل اقامت یا استراحت در زمان رفت یا برگشت از این مراسم است. بخصوص زمانی که آب و هوا تغییر یا بارش‌هایی در استان‌های مرزی کشور صورت می‌گیرد. موضوعی که امسال بیشتر مورد توجه قرار گرفته و بقاع متبرکه شهرستان اسلام‌آباد در کرمانشاه برای پذیرایی از زوار اربعینی که از این استان گذر می‌کنند، آماده‌سازی شده است. «در محل بقعه امامزاده حسن اسلام آباد غرب ۱۵ زائر‌سرا که هر کدام حدود ۴۰ مترمربع مساحت دارند را مفروش و وسایل گرمایشی و سرمایشی را تأمین و تمامی امکانات بهداشتی و مورد نیاز را فراهم کرده‌ایم و این زائرسرا‌ها آماده ارائه خدمت به زائران هستند.»

این‌ها بخشی از حرف‌های رئیس اداره اوقاف و امور خیریه اسلام‌آباد غرب است که با بیان اینکه ظرفیت هر زائرسرا برای اسکان بین ۱۵ تا ۲۰ نفر است، می‌گوید: «با توجه به بزرگی صحن امامزاده علاوه بر زائرسرا‌های مذکور برای مواقع اضطرار ظرفیت اسکان ۳۰۰ نفر را نیز در امامزاده حسن داریم. یعنی در مجموع حدود ۷۰۰ نفر می‌توانند از خدمات این اماکن استفاده کنند.»

از مهران هم خبر می‌رسد از ۲۴ مهر با دو سفره شدن مرز مهران، زائران برگشتی ابتدا به شهر‌های اندیمشک، کرمانشاه و همدان اعزام می‌شوند و از آنجا به استان‌ها و شهر‌های خود خواهند رفت.
در همین رابطه مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور از اجرای طرح ویژه تردد زائران اربعین خبر داده که از ۱۷مهر آغاز می‌شود و تا ۳ آبان ادامه خواهد داشت. طرحی که به گفته داریوش باقرجوان، به بحث تأمین خوابگاه رانندگان، امنیت مسافران، روان شدن ترافیک و تردد‌های بی‌خطر می‌پردازد و خلل در آن، تبعات و مشکلات ملی و فراملی را به دنبال خواهد داشت. وی تأکید کرده برای رانندگانی که قصد فعالیت در زمینه تردد زائران در کشور عراق را دارند هم ملاحظاتی در نظر گرفته شده به طوری که اتوبوس‌های مدل ۱۳۹۳ به بعد، طرف قرارداد بودن با شرکت‌های مسافربری کشور عراق و همچنین دارای سابقه شش سفر به کشور‌های دیگر از جمله شرایط لازم برای اتوبوس‌های متقاضی جابه‌جایی زائران اربعین حسینی از مرز چذابه است. البته امسال هم پیش‌بینی شده حدود ۶۰ درصد زوار اربعین ۹۸ از مرز مهران به عتبات عالیات تردد کنند.
بر همین اساس فرمانده انتظامی ایلام گفته طی روز‌های آینده نزدیک به ۵ میلیون زائر وارد پایانه‌های مرزی چهارگانه خواهد شد که بیش از ۶۰ درصد زائران همانند سال گذشته مرز مهران را برای ورود و خروج انتخاب می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار