کد خبر: 969521
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۸
رئیس سازمان انرژی اتمی به عنوان چندمین مقام رسمی در نشست رسمی آژانس انرژی اتمی گفت که در صورت اجرای مؤثر و کامل برجام از طرف اعضای باقیمانده، توقف جزئی تعهدات ایران قابل‌برگشت است؛ موضعی که تکرار مکرر آن، اثرات سه گام برداشته شده را به حداقل می‌رساند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در حالی که سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز گفته که گام سوم با صراحت در حال انجام است و ادامه خواهد داشت و گام چهارم نیز در حال طراحی است، علی‌اکبر صالحی به عنوان چندمین مقام رسمی ایران، گفت که توقف جزئی تعهدات ایران در صورت اجرای مؤثر و کامل برجام توسط اعضای باقیمانده در این توافق، قابل برگشت است. به‌رغم اینکه برگشت‌پذیری تعهدات برجامی، موضع رسمی ایران طی ما‌ه‌های اخیر بعد از شروع کاهش جزئی تعهدات برجامی ایران از ۱۶ اردیبهشت ماه بوده، ولی برخی ناظران هشدار می‌دهند تکرار بی‌اندازه این موضع از سوی مقام‌های ایرانی، سیگنالی اشتباه درباره جدی بودن گام‌های آتی ارسال می‌کند. پیش از صالحی، محمدجواد ظریف اوایل شهریورماه گفته بود ایران همواره اعلام کرده که وقتی ما در چارچوب بند ۳۶ برجام شروع به کاهش تعهدات کردیم، اعلام کردیم در صورتی که طرف مقابل تعهداتش را انجام دهد، اقدامات ما بازگشت‌پذیر است. این موضعی است که ما کماکان داریم و درباره‌اش بحث می‌کنیم. همچنین حسن روحانی، رئیس‌جمهور در گفتگو با رئیس‌جمهور فرانسه به گام سوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی اشاره و تأکید کرده بود‌: گام سوم ایران تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و در عین حال قابلیت بازگشت‌پذیری دارد.

معاون رئیس‌جمهور ایران به برجام اشاره کرده و گفته است: «یک اتفاق‌نظر وسیع بین تمامی دولت‌های عضو وجود دارد و آن این است که برجام، یک نقطه عطف حقیقی در تاریخ چندجانبه‌گرایی و به عنوان یک دستاورد بین‌المللی مهم است. صالحی با اشاره به خروج امریکا از برجام، گفته که دولت‌های مربوط به غیر از ابراز تأسف از نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل توسط عضو امریکا، کار دیگری انجام نداده‌اند. لذا، خروجی این توافق برای ایران هم اکنون تبدیل به تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی علیه تجارت، اقتصاد و سرمایه‌گذاری خارجی در تضاد آشکار با مقررات برجام و قطعنامه شورای امنیت شده است و متأسفانه این تحریم‌ها روی بخش‌هایی مانند غذا، دارو، محصولات رادیو دارویی و حتی نهاد نظام ایمنی هسته‌ای ایران نیز اثر گذاشته است.

صالحی در ادامه خطاب به اعضای حاضر در جلسه، گفت: «اجازه بدهید از شما یک سؤال بپرسم، و آن اینکه با چنین همکاری گسترده ایران با آژانس، که فراتر از تعهدات استاندارد ذیل موافقتنامه جامع پادمان می‌باشد و اجرای کامل تعهدات‌مان ذیل توافق هسته‌ای بدون به دست آوردن مزایای آن، عکس‌العمل ما بایست چه می‌بود؟ آیا هنوز هم منصفانه است که ایران به اجرای یکجانبه این توافق ادامه دهد؟ با این حال و بعد از خروج یکجانبه امریکا از برجام، ایران برای بیش از یک سال از خود صبر استراتژیک نشان داد تا به باقیمانده اعضای برجام اجازه دهد که اثرات این خروج را جبران کنند.» رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: «متأسفانه ما کماکان دور از تحقق اهداف پایه‌ای این توافق و تحقق خواسته‌های مشروع ایران هستیم. از این رو، هیچ گزینه دیگری برای ایران به غیر از توسل به مقررات مربوط ذیل برجام برای توقف بخشی از تعهداتش با هدف ایجاد پنجره جدیدی در دیپلماسی برای حفظ این توافق باقی نماند. باید ذکر شود که توقف جزئی تعهدات ایران در صورت اجرای مؤثر و کامل برجام از سوی اعضای باقیمانده در این توافق، قابل برگشت است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار