کد خبر: 969409
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۵
در سایه سکوت وزارت علوم اتفاق افتاد
اکنون در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها، هزینه خوابگاه‌های خودگردان نسبت به سال گذشته افزایش دو برابری را نشان می‌دهد.
ابراهيم مشيريان
سرویس جامعه جوان آنلاین: بیش از ۱۵سال از عمر خوابگاه‌های خودگردان می‌گذرد و ۹درصد دانشجویان وزارت علوم در خوابگاه‌های خودگردان ساکن هستند، اما بنا به اعتراف رئیس صندوق رفاه به دلیل محدودیت امکانات، امکان نظارت کافی بر این نوع خوابگاه‌ها را ندارند. علاوه بر خوابگاه‌های عادی، خوابگاه‌های خودگردانی نیز وجود دارد که دانشگاه‌هایی که نمی‌توانند نیاز‌های خوابگاهی خود را برطرف کنند، این مراکز را برای دانشجویان خود معرفی می‌کنند.

خوابگاه‌های خودگردان امسال حدوداً از ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته‌اند. به‌طور مثال یک خوابگاه خودگردان حوالی میدان انقلاب تهران قیمت اتاق دو تخته را برای امسال بین ۶۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومان تعیین کرده، درحالی که سال گذشته قیمت‌های این حوالی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان برای هر ماه بوده است.

دانشجویانی که متقاضی خوابگاه‌های خودگردان هستند، می‌توانند با مراجعه به سایت صندوق رفاه دانشجویان به نشانی www. swf. ir و مراجعه به بخش سامانه خوابگاه غیردولتی با شرایط و امکانات خوابگاه‌هایی که موفق به کسب مجوز شده‌اند، آشنا شوند و درصورت تمایل اقدام به رزرو و اجاره خوابگاه‌ها کنند. این خوابگاه‌ها به صورت خصوصی اداره می‌شوند و طی تفاهمنامه‌ای با دانشگاه همکاری می‌کنند. البته این را هم در نظر داشته باشید که دانشگاه تنها تا جایی که اختیارات قانونی دارد، می‌تواند روی عملکرد این خوابگاه‌ها نظارت داشته باشد.

معرفی‌شدن خوابگاه‌های خودگردان از سوی دانشگاه به نوعی اعتباربخشی و رسمیت‌دادن به آنهاست و انتظار می‌رود، دانشجویان در این خوابگاه‌ها با توجه به اینکه شهریه آن را پرداخت می‌کنند، از شرایط مطلوب رفاهی و ایمنی برخوردار باشند، اما اعتراضات دانشجویان ساکن خوابگاه‌های خودگردان این انتظار را زمین‌گیر کرده است!

ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این‌باره گفت: ۹ درصد دانشجویان وزارت علوم در خوابگاه‌های خودگردان ساکن هستند، اما به دلیل محدودیت امکانات، امکان نظارت کافی بر این نوع خوابگاه‌ها را نداریم. وی افزود: دانشجو تنها یک‌بیستم زندگی خود را در این مراکز صرف می‌کند، بنابراین این خانواده‌ها هستند که باید به آسیب‌های اجتماعی و زندگی فرزندان خود نظارت داشته باشند.

اکنون این سؤال مطرح است با وجود عدم نظارت که عدم‌تعهد و مشکلات فراوان فرهنگی و اجتماعی را نیز در پی دارد، چرا سازمان امور دانشجویان مجوز این خوابگاه‌های خودگردان را صادر می‌کند و دانشگاه‌ها نیز به آن‌ها اعتبار می‌بخشند؟

اخیراً هم معاون دانشجویی دانشگاه تهران در گفتگو با ایسنا با اشاره به جلسه‌ای که با حضور رؤسای مناطق ۹ گانه تهران و مسئولان صندوق رفاه دانشجویان برای تعیین شهریه خوابگاه‌های خودگردان برگزار شد، گفت: «کف و سقف شهریه خوابگاه‌های خودگردان در استان تهران ماهانه ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است. افرادی که برای راه‌اندازی خوابگاه خودگردان درخواست مجوز می‌کنند، باید مستنداتی درمورد بنا، امکانات، شرایط و... ارائه کنند و چنانکه شرایط خوابگاه طبق مستنداتی که ارائه می‌شود مطلوب نباشد، فرد درخواست‌کننده برای اخذ مجوز باید نواقص را برطرف کند.» حال آنکه واقعیت قیمت‌های خوابگاه‌های خودگردان با توجه به یک استاندارد قابل قبول بسیار بیشتر از آن است که مسئولان می‌گویند. خوابگاه‌داران غیردولتی سال گذشته هم نسبت به پایین بودن اجاره بهای خوابگاه‌ها اعتراض داشتند، اما امسال در سکوت دانشگاه‌ها جبران مافات کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار