کد خبر: 969350
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
برنامه‌ای یک‌ماهه برای نظم بخشی به بی‌نظمی وسایل فرزندان در خانه
اگر فرزند شما در طول یک سال با اسباب‌بازی‌های خود بازی نکرده، زمان آن است که آن‌ها را جمع کنید یا به کسی بدهید. شما می‌توانید به اتفاق فرزندتان به یکی از مراکز جمع‌آوری لوازم خانه برای نیازمندان مراجعه کنید تا از نزدیک مشاهده کند اسباب‌بازی‌های بلااستفاده او می‌تواند توسط یک کودک دیگر مورد استفاده قرار گیرد
محمد‌رضا سهیلی‌فر
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: با توجه به نزدیک شدن زمان بازگشایی مدارس یکی از دغدغه‌های والدین به ویژه مادران ریخت و پاشی است که بعضی بچه‌ها در اتاقشان می‌کنند و کتاب، لباس و وسایل مدرسه را هر طرفی می‌گذارند. آیا از اتاق به‌هم ریخته فرزندتان کلافه شدید؟ آیا از جمع کردن لباس‌های ورزشی‌اش در گوشه و کنار اتاق خسته شدید؟ روی میز تحریرش خیلی به‌هم ریخته است؟ پوست آدامس، اسباب‌بازی، جوراب و وسایلش همه جا پخش است؟ زمین یا صندلی‌اش را با جالباسی اشتباه گرفته است؟ خب، چرا این برنامه ۳۰ روزه ساماندهی به وضعیت اتاق فرزندتان را امتحان نمی‌کنید؟ پیشنهاد می‌کنیم حوصله به خرج دهید و این برنامه یکماهه را در اتاق فرزندانتان امتحان کنید که به طور ویژه برای کودکانی که فاقد مهارت سازماندهی هستند، نوشته شده است.

روز اول: مرتب کردن تختخواب
تختخواب جای خوابیدن است نه انباری وسایل. بستر کودک شما باید برای خواب باشد نه محل ذخیره‌سازی وسایلش. هر نوع لباس، برگه‌های باطله و اسباب بازی که ممکن است به نحوی به رختخواب کودک شما راه پیدا کند را جمع و با کمک او ملحفه‌ها را هم عوض کنید. به او اطمینان دهید هر زمان که دوست داشته باشد می‌تواند هر تعداد اسباب بازی مورد نظرش را بردارد و با آن‌ها بازی کند، اما باید آن‌ها را مجدداً سرجایشان بگذارد و سپس اگر خواست اسباب‌بازی دیگری بردارد.

روز دوم: مرتب‌سازی وسایل روی میز
اگر میز کودک شما بیشتر از یک فضای کاری و مانند بازار شام است (!) باید آن را با یک سیستم سازمانی کاملاً جدید بازسازی کنید. جعبه‌هایی با رنگ روشن چند کشو یا فایل چند کشو بخرید و وسایل فرزندتان را در محل تفکیک شده و دارای برچسب قرار دهید. کاغذ‌های مهم می‌توانند در کشوی پایین که بزرگ‌تر است قرار بگیرند و قلم‌ها و ماژیک‌های لایت در کشو‌های بالایی که کوچکترند، قرار داده شوند. به فرزند خود یادآور شوید می‌تواند در سازماندهی آن‌ها به شما کمک کند.

روز سوم: یک جای مشخص برای سطل زباله تعیین کنید
اگر اتاق از نظر فضا کوچک است، می‌توانید از یک کیسه روی دستگیره در استفاده کنید. نکته مهم آن است که به کودک خود یک مکان مشخص برای ریختن زباله در فضای شخصی‌اش اختصاص می‌دهید، بنابراین دیگر شما مجبور نخواهید بود مثلاً پوست آب نبات را از زیر بالشش بیرون بیاورید.

روز چهارم: قفسه کتاب را سازماندهی کنید
در یک روز جمعه چند ساعت وقت بگذارید و تمام کتاب‌های فرزندتان را بررسی کنید. کدام یک می‌تواند به کتابخانه اهدا شود؟ یا به عنوان هدیه داده شود؟ با فرزند خود صحبت کنید و نظر او را بابت چگونگی سازماندهی کتاب‌هایش جویا شوید. به یاد داشته باشید هرچه پیدا کردن کتاب‌هایی که دوست دارد برای او راحت‌تر باشد، احتمال خواندن آن‌ها بیشتر است.

روز پنجم: محلی را برای کتابخوانی مشخص کنید
اگر فرزند شما زیاد کتاب می‌خواند، یک صندلی راحتی، مبل راحتی یا یک صندلی بادی نزدیک قفسه کتاب پیش‌بینی کنید تا هر زمان که خواست یا هوس کرد، روی آن بنشیند و غرق در خواندن شود. ضمن آنکه اگر کتاب‌ها نزدیک قفسه‌ها باشد وقتی خواندن کتاب تمام شد، احتمال بیشتری برای گذاشتن‌شان در قفسه وجود دارد.

روز ششم: در صورت تردید از برچسب استفاده کنید
اگر فرزند شما مستعد بی‌نظمی و ریخت و پاش است که بسیاری از بچه‌های بیش فعال یا دارای اختلال کم‌توجهی اینچنین هستند، روی تمام وسایل برچسب بچسبانید. منظور همه جاست؛ قفسه‌های کتاب، کشو‌های لباس، چوب لباسی و غیره. اگر فرزند شما کوچک است، سعی کنید تصاویر را هم در کنار کلمات بچسبانید.

روز هفتم: هیولایی زیر تخت
اگر تصور کودک شما از تمیز کردن اتاق آن است که وسایلش را زیر تختخواب بیندازد، به او بیاموزید تا از فضای زیر تخت به عنوان فضای اضافی می‌تواند استفاده کند. چند سطل پلاستیکی تمیز تهیه کنید و لوازم ورزشی، ورقه‌های اضافی یا هر چیز دیگری که نیاز به جایی دارد را در آن‌ها قرار دهید. فقط هر یک دارای برچسب واضحی باشد.

روز هشتم: اختصاص قفسه برای لباس‌های هفته
برخی از ما برای راحت‌تر بودن در صبح، لباس‌های خود را در گوشه‌ای از اتاق پهن می‌کنیم یا روی صندلی می‌گذاریم، اما تصور کنید اگر یک هفته بخواهیم چند دست لباس را اینگونه در اتاق قرار بدهیم، هم نظم اتاق به‌هم می‌ریزد و هم برخی مادران از این کار دچار عصبانیت می‌شوند. در این حالت بهتر است جایی را در کمد فرزندتان مشخص کنید تا بتواند صرفاً لباس‌هایی را که می‌خواهد در طول هفته از آن‌ها استفاده کند و با باقی لباس‌های بیرون یا منزل قاتی نشود، آنجا قرار دهد.

روز نهم: لباس‌های خارج از فصل را جمع کنید
جعبه‌های پلاستیکی بزرگ بیشتری تهیه کنید و لباس‌های خارج از فصل بلا استفاده را در آن‌ها قرار دهید. به آن‌ها برچسب بزنید و آن‌ها را بالای قفسه کمد کودک خود قرار دهید به نحوی که هر موقع لازم بود، به سهولت در دسترس او باشند.

روز دهم: لباس‌های شستنی را جلو چشم بگذارید
لباس‌هایی که باید شسته شود را جایی در حمام یا در سبدی در کمد لباس فرزندتان قرار دهید تا جلوی چشم باشد. معمولاً بچه‌ها لباسی که باید شسته شود را روی زمین می‌اندازند. اگر می‌خواهید، به فرزند بزرگ‌ترتان مسئولیت بیشتر بدهید، یک سبد لباس دو قسمتی تهیه کنید تا لباس‌ها را به صورت تفکیک شده در آن بگذارد.

روز یازدهم: لباس‌ها را طبقه‌بندی کنید
لباس‌ها را بر اساس نوع مرتب کنید، بنابراین همه شلوار‌ها، پیراهن‌ها، سویشرت‌ها و ... را در یک جا قرار دهید. جهت آسان‌تر کردن کار برای شما و فرزندتان کمد ارزان قیمتی با قفسه‌های جداگانه تهیه کنید.

روز دوازدهم: قفسه‌ای برای کفش‌ها
برای بچه‌های بزرگ‌تر قفسه‌های کفش هر چند ساده تهیه کنید و برای بچه‌های کوچک‌تر کشوی پلاستیکی تا کفش‌هایشان را در آن بگذارند. در طول ماه‌های زمستان، قفسه کفش را جلوی درِ ورودی منزل قرار دهید تا با چکمه خیس مجبور نباشند از هال یا راهرو بگذرند.

روز سیزدهم: محلی برای اسباب‌بازی‌ها
اولین گام برای مقابله با به‌هم ریختگی اتاق بازی، اطمینان از این است که هر وسیله بازی جای مشخصی داشته باشد. سطل‌های بزرگ با رنگ روشن تهیه کنید، لِگو‌ها در یک جا، عروسک‌ها در یک جا و غیره. اگر لازم بود دوباره از برچسب استفاده کنید.

روز چهاردهم: اسباب‌بازی‌های قدیمی را جمع‌آوری کنید
اگر فرزند شما در طول یک سال با اسباب بازی‌های خود بازی نکرده، زمان آن است که آن‌ها را جمع کنید یا به کسی بدهید. شما می‌توانید به اتفاق فرزندتان به یکی از مراکز جمع‌آوری لوازم خانه برای نیازمندان مراجعه کنید تا از نزدیک مشاهده کند اسباب‌بازی‌های بلااستفاده او می‌تواند توسط یک کودک دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

روز پانزدهم: از وسایل مجدداً استفاده کنید
در انباری خود به‌دنبال وسایلی بگردید که قابلیت استفاده مجدد را دارند. مثلاً ملحفه‌ای قدیمی را می‌توانید روی میز اتاق فرزندتان بگذارید تا با آزادی کامل روی آن وسایل نقاشی و رنگ آمیزی خود را قرار دهد. در انباری جست‌وجو کنید تا وسایلی را پیدا نمایید که قابلیت استفاده مجدد در اتاق بازی را دارند.

روز شانزدهم: برای هر بازی یک فضای مشخص تعیین کنید
فرزند خود را تشویق کنید تا در حد امکان بازی را در همان قسمت تعیین شده انجام دهد و مطمئن شوید قبل از اینکه سر وقت اسباب‌بازی دیگری برود، قبلی را سرجایش بگذارد.

روز هفدهم: در صورت امکان از وسایل، دومنظوره استفاده کنید
از هر جایی که امکان دارد می‌توانید مانند انباری کوچک وسایل استفاده کنید. مثلاً اگر در اتاق میز اسباب‌بازی وجود دارد، می‌توانید از صندلی‌های مکعبی تو خالی و به رنگ‌های شاد روشن استفاده کنید. فقط اطمینان حاصل کنید به اندازه کافی محکم باشند تا وزن فرزند شما را تحمل کنند.

روز هجدهم: از دیوار هم استفاده کنید
اگر فرزند شما دوست دارد با لباس‌هایش جلوی آینه بازی کند، در دیوار اتاقش قلاب‌های اضافی نصب کنید تا وقتی که بازی‌اش تمام شد، بتواند لباس‌های خود را آویزان کند.

روز نوزدهم: یک جدول برنامه‌ریزی تهیه کنید
یک جدول برنامه‌ریزی تهیه کنید و به او بیاموزید که چگونه از آن استفاده کند. چند هفته اول با هم کار کنید. مطمئن شوید تمام تکالیف خانه، تمرینات ورزشی، بازی‌های تفریحی و برنامه بازی‌های گروهی با دیگر بچه‌ها را وارد جدول برنامه کرده‌اید. با این کار او مسئولیت‌پذیری را فرا خواهد گرفت و عزت نفس خود را تقویت می‌کند و شما هم احساس ناخوشایند ناشی از نق زدن او را نخواهید داشت.

روز بیستم: تقویم مرجع
برنامه‌ریزی را یک قدم جلوتر برده و یک تقویم بزرگ برای پیگیری برنامه‌های کل خانواده تهیه کنید. به کودک خود کمک کنید برنامه‌های خود را به تقویم اضافه کند و مطمئن شوید هنگامی که خودتان هم برنامه‌تان را می‌نویسید، او این کار شما را نگاه می‌کند. بدین ترتیب یک درس مهم در باره چگونگی همپوشانی و تعامل برنامه‌های هر کس با دیگری را یاد می‌گیرد.

روز بیست‌ویکم: قفسه مدرسه درست کنید
یک قفسه یا میز کوچک را در کنار در قرار دهید تا کودک شما بتواند هر چیزی که لازم دارد روز بعد به مدرسه ببرد را روی آن بگذارد مانند فرم رضایتنامه و غیره. کودک خود را عادت دهید که هر روز صبح قبل از ترک خانه آن را چک کند.

روز بیست‌ودوم: کوله‌پشتی مناسب تهیه کنید
کوله‌پشتی با قسمت‌های متعدد بخرید. اگر امکان داشت از برچسب‌های رنگی روشن استفاده کنید تا مشخص شود هر قسمت جای چه وسیله‌ای است. به این ترتیب، هر آنچه مربوط به ریاضیات، دفترها، تکالیف خانه، ماشین حساب و ... می‌شود را می‌توان در جای خود پیدا کرد.

روز بیست‌وسوم: کوله‌پشتی را تمیز نگه دارید
همه ما می‌دانیم که به مرور داخل کوله‌پشتی کثیف می‌شود، خرده مواد غذایی، دستمال‌های کثیف و ضایعات کاغذی که سریع هم به محتویات درون کیف اضافه می‌شوند! قبل از اینکه دوباره داخل آن وسیله مدرسه را بگذارید، آن را خوب بتکانید یا با جارو برقی داخلش را تمیز کنید. بسته به میزان کثیف بودن کوله، برای تمیز کردنش زمان معینی را برای فرزندتان مشخص کنید. این زمان می‌تواند از هفته‌ای یک‌بار تا هر دو ماه یک‌بار متغیر باشد.

روز بیست‌وچهارم: لوازم‌التحریر را مرتب کنید
لوازم‌التحریر را مرتب کنید و هر دسته را در کشویی یا محلی مشخص قرار دهید؛ مثلاً دفتر و پوشه را یکجا، مداد و خودکار را یکجا و همینطور بقیه. همه چیز را داخل کوله در محلی که به آسانی قابل دسترسی باشد بچینید.

روز بیست‌وپنجم: نقشه‌ای بکشید!
یک نقشه ساده از کوله‌پشتی بکشید و مشخص کنید هر وسیله در چه قسمتی باید گذاشته شود. از فرزند خود بخواهید چند بار کوله را خالی کند و طبق نقشه تهیه شده، دوباره محتویات آن را بچیند. نقشه را در جیب جلوی کوله‌پشتی بگذارید تا او بتواند هر زمان که نیاز بود به آن مراجعه کند.

روز بیست‌وششم: یک چک لیست درست کنید
یک لیست کنترل از تمامی نیاز‌های روزانه مدرسه فرزند خود درست کنید و به اتفاق هم لوازمی که در هر روز باید به مدرسه ببرید روی این لیست با هم کنترل کنید. پس از چند روز او را تشویق کنید تا خود به این کار ادامه دهد.

روز بیست‌وهفتم: کتاب‌های درسی اضافی بخرید
اگر فرزند شما کتاب‌های درسی‌اش را در مدرسه جا می‌گذارد، با معلمش جلسه‌ای بگذارید و از او بپرسید آیا کتاب اضافی برای خانه تهیه کنید؟

روز بیست‌وهشتم: بهترین کار فرزندتان را به نمایش بگذارید
اگر فرزند شما باید پروژه‌ای هنری انجام دهد یا بابت مقاله‌هایی که تهیه کرده نمره مثبت گرفته است، یک تخته بزرگ چوبی (نئوپان) بخرید و آن‌ها را روی آن بچسبایند و در آشپزخانه یا جایی که بقیه ببینند، نصب کنید. نشان دادن بهترین کارهایش موجب افزایش اعتمادبه‌نفس کودک شما می‌شود.

روز بیست‌ونهم: فضایی برای مطالعه در نظر بگیرید
این فضا می‌تواند میز خودش، میز آشپزخانه یا هر مکان دیگری باشد که او بتواند به بهترین نحو تمرکز کند. هر زمان تکالیفش را در آن محل شروع کرد، یک میان وعده، نوشیدنی و تمام مواد مورد نیازش را در کنارش پیش‌بینی کنید. او به زودی می‌آموزد تا آن نقطه را مترادف با انجام تکالیفش در نظر بگیرد.
 
روز سی‌ام: ساعت چند است؟ وقت درس خواندن!
همانطور که محل معینی را برای مطالعه تعیین می‌کنید، زمان درس خواندن و انجام تکالیف هم باید بر اساس یک برنامه مستمر و منظم باشد، سر یک ساعت، در یک مکان و هر شب. به یاد داشته باشید سازماندهی چیزی بیش از یک فرآیند فیزیکی است؛ سازماندهی به معنای ایجاد یک عادت پسندیده است.

برگرفته از سایت: additudemag.com
نوشته: دِوان فِرِی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار