کد خبر: 969242
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
کارگردان فیلم «رستاخیز» در قالب یک متن مفصل نسبت به انتشار نسخه‌ای از این فیلم با دوبله عربی در یوتیوب واکنش نشان داد و وزارت ارشاد را مسئول این وضعیت دانست.
فرزین ماندگار
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: چند سال پیش بود که وزارت ارشاد علی جنتی فیلم تازه اکران شده رستاخیز را به بهانه خلل وارد نکردن به آنچه وزیر آن را جشن‌های هسته‌ای (برجام) خوانده بود توقیف کرد چراکه عده‌ای معدود مقابل ساختمان وزارت ارشاد دست به اعتراض علیه این فیلم زده بودند. درویش تلاش‌های زیادی برای از توقیف بیرون آوردن فیلمش انجام داد، اما مسئولان وزارت ارشاد هنوز حاضر به از توقیف بیرون آوردن این فیلم نشده‌اند.

کارگردان رستاخیز دیروز با انتشار متنی در اعتراض به این موضوع نوشت: از دو قوه محترمِ قضائیه و مقنّنه درخواست می‌کنم که در دفاع از حقوق معنوی و سرمایه‌های هنری و فرهنگی، همچون دفاع از بیت‌المال و حق‌الناس حساسیت نشان دهند. گرچه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقابل حکم بدوی دادگاه دیوان عدالت اداری و اعتراض‌ها و مطالباتِ مُکرّر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به رفع توقیف «رستاخیز» وقعی ننهاده است، لکن بی‌توجهی مسئولانِ ذی‌ربط، از مسئولیت این دو قوه مهم نمی‌کاهد.

احمدرضا درویش در ادامه می‌افزاید: صیانت از سرمایه‌های معنوی، هنری و فرهنگی وظیفه ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی است. متأسفانه این دو نهاد دولتی در مسئله رستاخیز، با فرافکنی و انفعال، به مکاتبات و مطالباتِ اینجانب و سازندگان «رستاخیز» بی‌اعتنا بوده و هستند. اکنون وقت آن است که آنان از خواب غفلت بیدار شوند و در برابر هویتِ به یغما رفته فیلم عاشورایی رستاخیز از خود عکس‌العملی معنی‌دار نشان دهند. از همه نهاد‌های انتظامی و اطلاعاتی، وزارت امور خارجه، وزارت کشور، معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و دیگر دوائرِ مرتبط درخواست می‌کنم که ضمن واکاوی و پیگیری موضوع از مجاری داخلی و خارجی، نسبت به کشفِ منشأ این سرقتِ فرهنگی اقدام کنند و هرچه سریع‌تر از انتشارِ این عملِ حرام و گستاخانه جلوگیری نمایند.

وی در ادامه آورده: از سهامدارانِ داخلی و خارجی فیلم «رستاخیز» درخواست می‌کنم همچون گذشته بر صیانت از حقوق معنوی و مادی این فیلم پافشاری و با پیگیری و مطالبه مجدانه، از به تاراج رفتن حیثیت مولود خود جلوگیری کنند. در این خصوص گرچه بنیاد سینمایی فارابی و مؤسسه رسانه‌های تصویری که پس از حکم بدوی دادگاه دیوان عدالت اداری به سهامداران فیلم پیوسته‌اند، دو نهاد وابسته به دولت هستند و متأسفانه برای دفاع از مطالبه مؤلف و سازندگان فیلم «رستاخیز» و رفع توقیف فیلم اقدامی نکرده‌اند، لکن این نهادها، هم به دلیل وظایف ذاتی خود در صیانت از همه آثار سینمایی و هم به عنوان سهامدار، نسبت به پیگیری حقوقی موضوع فوق، مسئولیت مضاعفی برعهده دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار