کد خبر: 969223
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶
هدف اصلی طرح جاده ابریشم در قرن ۲۱ ایجاد ارتباط بیشتر در سرتاسر جهان برای ارتقای صلح از طریق تجارت و توسعه است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش راشا‌تودی، طرح تریلیون دلاری «یک کمربند، یک جاده» چین تلاشی است برای احیای جاده ابریشم، یک جاده تجاری قدیمی که صد‌ها سال در زمان امپراتوری روم، شرق را به غرب متصل می‌کرد.
ویکتور گائو، مدیر انجمن ملی مطالعات بین‌الملل چین گفت: طرح یک کمربند یک جاده در ابتدا به‌عنوان یک پروژه پیوستگی آغاز شد که شامل پیوستگی مالی و قدرت می‌شد.
پروژه‌های بسیاری در طرح کمربند و جاده وجود دارد و بیش از صد کشور تا حالا برای آن ثبت‌نام کرده‌اند هر کشور کالا‌های متفاوتی برای صادرات دارد. برخی کالا‌های صنعتی تولید شده صادر می‌کنند مثل جمهوری چک و اسلواکی در شرق اروپا. برخی کشور‌ها بیشتر محصولات مربوط به انرژی و محصولات کشاورزی صادر می‌کنند.
طبق گفته متخصصان، پیوستگی بیشتر نیاز به ساخت جاده‌ها، خطوط راه‌آهن و بنادر دارد تا با انتقال سریع‌تر کالاها، تجارت تقویت شود. گائو گفت: «یکی از پروژه‌های تکمیل شده راه‌آهن کنیا بین نایروبی و مومباسا است. این خط آهن راه‌اندازی شده و کیفیت و بهره‌وری را نه‌تن‌ها در مورد انتقال مردم بلکه در زمینه انتقال کالا‌ها و خدمات تا حد زیادی در کنیا بالا برده است.
وی همچنین از یک بزرگراه با کیفیت در اتیوپی نام برد که از آدیس آبابا تا جیبوتی کشیده شده و وسعت زیادی از قلمروی اتیوپی را در‌بر‌می‌گیرد.
وی گفت: پروژه‌های بسیاری برای خود قاره اوراسیا وجود دارد. کشور‌هایی مثل میانمار، لائوس، ویتنام، کامبوج، تایلند، سنگاپور و مالزی از اجرای طرح کمربند و جاده سود می‌برند و پیوستگی بیشتری بین آن‌ها از نظر مالی به وجود می‌آید.
مقدار تجارت چین با کشور‌های جنوب شرق آسیا همین الان هم از تجارت آن با امریکا بیشتر است و به گفته گائو سریع‌تر هم می‌شود.
هدف این طرح تأمین نیاز‌های داخلی چین به صورت استفاده مؤثرتر از ظرفیت مازاد آن در برخی صنایع خاص است. این کار باعث می‌شود چین بازار‌های جدید و منابع جدید مواد خام به دست آورد و فرصتی برای سرمایه‌گذاری ذخایر بالای ارز خارجی خود داشته باشد.
چنگ گفت: «چین در پاسخ به بحران اقتصادی ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، برنامه‌های سرمایه‌گذاری بسیاری را آغاز کرد که منجر به ظرفیت مازاد در صنایعی مانند فولاد، سیمان و... شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار