کد خبر: 969153
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۷
عباس حاجی نجاری
شکوه بی سابقه مراسم بزرگداشت نهضت اباعبدالله الحسین (ع) در عاشورای امسال و تجلی میدانی و عملی شاخصه‌های نهضت حسینی در جهان اسلام که با شکل‌گیری جبهه فراگیر مقاومت تقارن یافته است، محرم امسال را از گذشته متمایز کرده و نشان داد که حرکت انقلاب اسلامی توانسته است نهضت را نه تنها در بزرگداشت شعائر در اقصی نقاط جهان زنده کند که در عرصه عمل نیز به آن عینیت بخشیده و جهان امروز بعد از ۱۴۰۰ سال نظاره‌گر تبلور میدانی نهضت از کناره‌های دریای مدیترانه تا آفریقا و تا کوهپایه‌های هیمالیاست.

گسترش میدانی نهضت، متکی بر ارزش‌های اسلامی و الهام گرفته از فرهنگ عاشورایی، که با ایثارگری و از خودگذشتگی مدافعان حرم که در قالب سازمان‌های مقاومت، نظیر حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، حشد الشعبی عراق، دفاع وطنی سوریه، فاطمیون، زینبیون، حیدریون و... تجلی یافت، توانست در عین خنثی سازی توطئه‌های دشمنان، اقبال جهانیان وبه ویژه مسلمانان را به فرهنگ مقاومت وعاشورا جلب کند. تجلی اقتدار فرزندان نهضت توانسته استکبار را به زانو درآورد. فریاد رسای دبیرکل حزب‌الله از کنار دریای مدیترانه در اعلام بیعت با فرماندهی این جبهه آنگاه که با بیعت انصارالله یمن پیوند می‌خورد وسرزندگی و پویایی نهضت را آشکار می‌کند وپاسخ به ندای هل من ناصر حسینی اباعبدالله الحسین (ع) بعد از ۱۴۰۰ سال است.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان شب عاشورا در سخنرانی خود به مناسبت ایام محرم، با اشاره به گسترش فراگیر جبهه مقاومت در منطقه تأکید کرد: «ما در حال جنگ در نبردی بزرگ هستیم و امریکا و اسرائیل می‌خواهند خیمه‌گاه ما را محاصره کنند. امروز فرمانده خیمه‌گاه ما امام خامنه‌ای و مرکز آن جمهوری اسلامی ایران است و امریکا می‌خواهد آن را محاصره کند.» وی سپس «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را خطاب قرار داد و گفت: «امشب و فردا به ترامپ و نتانیاهو می‌گوییم که ما قومی هستیم که نه محاصره، نه تحریم و نه گرسنگی به اراده ما خللی وارد نمی‌کند. در برابر امریکا و اسرائیل به امام خامنه‌ای، می‌گوییم که‌ای فرزند حسین (ع)، ما تو را تنها نمی‌گذاریم.»

دبیر کل حزب‌الله در سخنان خود در روز عاشورا نیز بار دیگر اعلام کرد: به آقا، سید و رهبر خود می‌گوییم،‌ای حسین زمان ما، همچنانکه یاران امام حسین در شب عاشورا گفتند، ما هم می‌گوییم که والله‌ای سرور و امام ما، اگر همه ما کشته شویم و بدانیم که کشته می‌شویم و ما را می‌سوزانند سپس زنده می‌شویم و این کار را هزار بار با ما بکنند،‌ای حسین زمانه، تو را تنها نخواهیم گذاشت. سید حسن نصرالله افزود: ما در این محور، جز پیروزی، عزت و حفظ مقدسات و حاکمیت خود ندیدیم. این محور تنها امید ملت‌های مستضعف است.

همین واژگان را همزمان با سید حسن نصرالله، سید «عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن روز سه شنبه در سخنانی به مناسبت روز عاشورا در جمع صد‌ها هزار نفر از مردم صنعا، اعلام وبا تأکید براینکه هرگونه ظلم علیه مسلمانان در سرتاسر جهان را محکوم می‌کنیم، یادآور شد ما در برابر دشمنان خشوع و تضرع نمی‌کنیم و از آزادی و کرامت و استقلال خود کوتاه نمی‌آییم و می‌گوییم که هیهات منا‌الذله، ما به خداوند و وعده‌اش اطمینان داریم که ثمره فداکاری‌های ما پیروزی است. او کارزار کربلا را جنگ بین حق و باطل، خیر و شر، عدالت و ظلم، نور و تاریکی و میان آزادگی و بردگی دانست و گفت که تأثیر واقعه کربلا در طول تاریخ روی نسل‌های مختلف مشهود است و هیچ زمانی این تأثیر پایان نمی‌یابد؛ چرا که با مسائل واقعی امت و مسائلی که روی آینده آن‌ها مؤثر است، سر و کار دارد. جمله نماینده انصارالله در دیدار با مقام معظم رهبری در ۲۲ مرداد ماه ابعاد دیگری از شکوفایی نهضت را روشن می‌کند آنگاه که خطاب به رهبر معظم انقلاب می‌گوید: «ما ولایت شما را امتداد خط پیامبر اسلام (ص) و ولایت امیرالمؤمنین (ع) می‌دانیم و مواضع حیدری و علوی شما در حمایت از مردم مظلوم یمن را ادامه خط امام خمینی (ره) و مایه برکت و بسیار روحیه‌بخش می‌دانیم.»

ریشه پویایی نهضت را از یک سو باید در «درس‌ها وعبرت‌های عاشورا» دید که کارآمدی خود را در عمل نشان داده است همچون درس ایثار و فداکاری، درس دینداری، درس اخلاص، درس موقع شناسی، درس بصیرت، درس شجاعت، درس مواسات، درس قیام للَّه، درس محبّت و عشق و درس آمادگی برای حقّ و برپایی عدل از جمله نیاز‌های اصلی بشر امروز است که در پیام عاشورا متبلور است.

اما از سوی دیگر امام حسین علیه السلام با برافراشتن پرچم حماسه کربلا و عاشورا، نهضتی را بنیان گذاشت که مردم در آن به نیکوترین و والاترین تربیت (تربیت نبوی و تربیت علوی) دست یابند؛ راهی که حسین علیه السلام در تعریف زندگی نشان داد، راه حرّیت و عزّت است و پرچمی که برافراشت، فراراه همه آزادیخواهان و عزت جویان تا قیام قیامت است واین می‌تواند منشأ تحول در ادوار مختلف، نظیر شرایط کنونی باشد واین هنر حضرت امام (ره) بود که با بنیانگذاری نهضت انقلاب اسلامی برمبنای آن واستمرار آن در دوران زعامت رهبر معظم انقلاب اسلامی تبلور آن را نه تنها در محیط جغرافیایی ایران که در اقصی نقاط جهان اسلام می‌توان دید.

آنچه را که سبب گستردگی و فراگیری پیام نهضت حسینی شده است در عوامل متعددی می‌توان دید که برخی از آن‌ها عبارتند از:

۱- رمز جاودانگی قیام امام حسین (ع) که مرز‌های زمانی و مکانی را درنوردید و مبدل به نمادی جاودانه گشت صداقت و اخلاص بود. آنچه که این روز‌ها سبب تبلور حرکت شده تجلی این ویژگی در دلدادگان وباور‌مندان به این مسیر است که مصداق آن ایثار گری‌های نیرو‌های جبهه مقاومت است که جهان را متحیر کرده است.

۲- آزادی از بند بندگی غیرحق و سر بر آستان حق ساییدن، یکی از ویژگی‌های قیام حسینی است که امروز نیز محک و معیار شناخت اسلام اصیل و حفظ انسانیت انسان، در عصر حاضر است و چنین است که دلدادگان حسین (علیه السلام) از هر کیش و مذهب و آیین، با اقتدای به او، خویشتن را از ذلت بندگی غیرخدا می‌رهانند. مقابله کنونی انقلاب اسلامی با نظام سلطه، یکی از دلایل اصلی گسترش وتعمیم نهضت است.

۳- مرز بندی میان حق وباطل ویژگی دیگر نهضت است آن حضرت با قیام آگاهانه خود مرز میان حق و باطل را که به وسیله مستکبران رفته رفته کم رنگ شده و از بین می‌رفت، هر چه بیشتر تبیین و ملاک حق و حقیقت را آشکار کرد. اشعه‌های درخشان این موج بیداری، همچنان هم ادامه دارد و آزادگان جهان را رهبری می‌کند. در عصر حاضر نیز این خط سرخ شهادت حسین بن علی (علیه السلام) و اصحابش، خود به تنهایی گواهی بر صدق مدعای اسلام و تأییدی بر حقانیت آن است.

۴- حماسه آفرینان عاشورا، بی هدف و کورکورانه به کربلا نیامده بودند، آنان اهل بصیرت بودند، هم نسبت به درستی و حقانیت راه و رهبرشان و هم به اینکه وظیفه شان جهاد و یاری امام است و هم شناخت دشمن و حق و باطل. استاد مطهری معتقد است از جمله ارزش‌های مهمی که به قیام حسین (ع) قوام، پایداری و جاودانگی همیشگی بخشیده است، همین روشن‌بینی است.

۵- انقلاب اسلامی، بستر تجلی نهضت حسینی در دوران معاصر است. حضرت امام (س) علل شکل گرفتن و بقای انقلاب اسلامی را مدیون و مرهون عاشورا و نهضت اباعبدالله (ع) می‌دانست و معتقدبود که مردم درس قیام و مبارزه را از امام حسین (ع) فرا گرفته‌اند امام تأکید داشت که رمز پیروزی اسلام بر کفر جهانی را در این قرن که پانزدهم خرداد ۴۲ سرآغاز آن بود، را باید در محرّم جست‌وجو کرد وفرمود: انقلاب اسلامی ایران، پرتوی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است واکنون این اندیشه امام در قالب نیرو‌های جبهه مقاومت تجلی یافته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار