کد خبر: 969147
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
کـسـب سهـمیه مستقیم المـپیـک ۲۰۲۰ در جام‌جهانی چین اتفاق شیرینی برای بسکتبال ایران بود. تیم ملی بسکتبال کشورمان در حالی به عنوان اولین ورزش تیمی جواز حضور در بازی‌های المپیک را به دست آورد که شانس این تیم برای رسیدن به این هدف بسیار پایین بود و کار به، اما و اگر کشیده شده بود. با این حال موفقیت به دست آمده در جام جهانی یک‌بار دیگر ثابت کرد در ورزشی، چون بسکتبال باید تا آخرین ثانیه برای رسیدن به هدف تلاش کرد و اهمیتی هم به نقد‌های غیرمنصفانه و مأیوس‌کننده نداد.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: جام جهانی ۲۰۱۹ فرصتی بود برای بسکتبال ایران تا در مصاف با بهترین‌های دنیا محکی جدی بخورد. پورتوریکو، تونس و اسپانیا حریفان ما در این دوره از رقابت‌ها بودند. سه شکست در مرحله گروهی مانع از صعود تیم ملی به مرحله دوم جام جهانی شد. حال آنکه با توجه به همگروه‌های ما، منتقدان صعود به دور دوم و رقم خوردن نتیجه‌ای تاریخی را محتمل می‌دانستند. با این حال دو شکست برابر پورتوریکو و تونس مانع از تحقق این رؤیا شد، حتی بازی برتر و فوق‌العاده ایران در مقابل اسپانیا را نیز تحت‌الشعاع قرار داد. در جام جهانی هفت سهمیه توزیع می‌شد و در این بین یک سهمیه قاره کهن نیز در حضور چین میزبان به تیم ملی ایران رسید. افتخار و موفقیتی بزرگ که به هیچ‌وجه نباید آن را زیر سایه انتقاد‌های شخصی و کارشناسی پنهان کرد.

جدال در گروه بازنده‌ها
چینی‌ها در شرایطی حسرت صعود به دور دوم جام و همچنین کسب سهمیه المپیک به دلشان ماند که میزبان رقابت‌ها بودند و از این امتیاز نیز بار‌ها به سود خود استفاده کردند. علاوه بر گروه‌بندی، آن‌ها در بحث چینش داوران هم اعمال نفوذ کردند، اما در نهایت فقط موفق به شکست ساحل عاج شدند و از پس لهستان و ونزوئلا برنیامدند تا مثل ما به گروه بازنده‌ها بیایند. تیم کشورمان در گروه بازنده‌ها دو بازی حساس مقابل آنگولا و فیلیپین در پیش داشت و چینی‌ها هم کره‌جنوبی و نیجریه را باید شکست می‌دادند. دو پیروزی شاگردان شاهین‌طبع با برد چین مقابل کره و باخت به نیجریه همراه شد تا در نهایت نتایج به نفع ما رقم بخورد و سهمیه آسیا به ایران برسد.

نبرد تا ثانیه آخر
برد چین برابر کره و پیروزی تیم کشورمان مقابل آنگولا شرایط را حسابی پیچیده کرده بود. تفاضل +۳ چین و -۱۳ ایران اوضاع را به قدری حساس کرده بود که تا ثانیه‌های پایانی احتمال رخ دادن هر اتفاقی وجود داشت. نیاز مبرم تیم شاهین‌طبع به برد با تفاضل گل زیاد مقابل فیلیپین، روحیه تیم را بالا برده بود. بازیکنان ایرانی تا ثانیه‌های آخر دست از تلاش نکشیدند و به آب و آتش زدند که حریف را با اختلاف شکست دهند. پیروزی با ۲۰ امتیاز اختلاف و شکست چین با اختلاف ۱۳ امتیاز پایان خوشی را برای بسکتبال ملی ایران در جام جهانی رقم زد.

درخشش حدادی و نقش صمد
کادر فنی تیم ملی برای این دوره تلفیقی از جوانان و باتجربه‌ها استفاده کرد. ضمن اینکه دو بازیکن دورگه یعنی آرون گرامی‌پور و مایک رستم‌پور نیز در خدمت تیم بودند. در این بین، اما نمی‌توان نقش حامد حدادی را نادیده گرفت. سنتر ۲۱۸ سانتی‌متری ایران برای حریفان کاملاً شناخته شده بود. حدادی با ۷۳ امتیازی که برای تیم ملی کسب کرد، بهترین بازیکن کشورمان در این دوره بود. پس از او نیز صمد نیکخواه‌بهرامی قرار دارد. کاپیتان که به هیچ‌وجه خیال خداحافظی ندارد ۶۳ امتیاز در جام جهانی به دست آورد. بهنام یخچالی هم که در این بازی‌ها مجموعاً ۳۵ دقیقه به میدان رفت، ۶۰ امتیاز ثبت کرد. حاصل تلاش گروهی بسکتبالیست‌های ملی‌پوش کشورمان کسب مقام بیست و سوم جام جهانی بود.

کابوس کوارتر چهارم
باختن به پورتوریکو، آن‌هم در دقایق پایانی، بازی‌های بعدی ملی‌پوشان را نیز تحت تأثیر قرار داده بود. با اینکه آسمانخراش‌ها در بازی اول و تا پایان کوارتر سوم برتری خود را به حریف دیکته کرده بودند در شروع وقت چهارم با اشتباهات تکراری، نداشتن تمرکز و خستگی، برد مقابل پورتوریکو را با شکست عوض کردند. این اتفاق در بازی با تونس نیز تکرار شد تا بسیاری تصمیمات کادر فنی و تعویض‌های اشتباه را دلیل این دو باخت بدانند. اسپانیا حریف سوممان نیز اگرچه یکی از بهترین تیم‌های دنیا به شمار می‌رود، اما در این بازی ملی‌پوشان توانایی غلبه بر ماتادور‌ها را نیز داشتند. خوشبختانه در گروه بازنده‌ها کابوس کوارتر چهارم دیگر برایمان تکرار نشد.

تا ۲۰۲۰ با شاهین‌طبع
روز گذشته رئیس فدراسیون بسکتبال با حضور در یک برنامه تلویزیونی از تمدید قرارداد مهران شاهین‌طبع به عنوان سرمربی تیم کشورمان خبر داد. این تصمیم در حالی گرفته شده که منتقدان کادر فنی معتقد بودند برای حضور هرچه موفق‌تر در بازی‌های المپیک باید هدایت تیم ملی به یک مربی دیگر و حتی‌الامکان خارجی سپرده شود. با توجه به المپیکی شدن بسکتبال ایران پس از دو دوره غیبت در این بازی‌ها، انتظار می‌رود مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک توجه بیشتری به این رشته داشته باشند. ضمن اینکه فدراسیون نیز باید در این یک سال باقی مانده تا شروع بازی‌ها در توکیو بهترین امکانات را در اختیار تیم ملی قرار دهد، به فکر برگزاری تورنمنت‌های تدارکاتی اروپایی و درجه یک باشد و راه را برای موفقیت بسکتبال ملی در المپیک هموار سازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار