کد خبر: 969104
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
امروز با بزرگترین کارآفرین سریالی کشور و موسس وب سایت جزیره کارآفرینی دکتر شمس الدین یوسفیان آشنا خواهیم شد. موسس و مدیر ۸ استارتاپ موفق که روش نوینی را در کسب و کاراینترنتی به وجود آورده است.
 
معرفی بزرگترین استارتاپ ایران

ایشان که در حال حاضر دانشجو در مقطع دکتری ژنتیک می‌باشند گفته اند: زمانی که دانشجوی کارشناسی ارشد بودم به تدریس علاقه زیادی داشتم و می‌خواستم مدرس شوم همچنین تصمیم داشتم در آینده آزمایشگاه ژنتیک تاسیس کنم. اما پس از پایان دوران کارشناسی ارشد تا زمانی که وارد مقطع دکتری شوم مسیر زندگی و اهدافم به کل تغییر کرد؛ و راهی نو و مسیری جدید روبریم قرار گرفت که از قبل هیچگونه ذهنیتی در رابطه با آن نداشتم.

دکتر یوسفیان در مورد صفر تا صد مسیر خود میگوید:

بنده در آن زمان با وجود داشتن مدرک کارشناسی ارشد بیکار بودم و به دنبال راهی برای کسب درآمد و تامین هزینه‌های زندگی بودم می‌خواستم واقع بینانه همه چیز را بررسی کنم، بنابراین تمامی گزینه‌های کسب و کار را برای خود علنی کردم، اما هیچ کاری که متناسب با روحیه من باشد و همچنین درآمد آن برای تامین هزینه‌ها کافی باشد نتوانستم پیدا کنم. در این لحظه بود که متوجه شکست بزرگ زندگیم شدم. اما من به هیچ وجه تسلیم نشدم و روحیه خود را نباختم.

تا اینکه یک روز که به دانشگاه رفته بودم در بولتن دانشگاه کلمه " کارآفرینی " را دیدم و ذهنم را درگیر کرد. سایت‌های مختلفی را برای پیدا کردن معنی دقیق آن جستجو و مطالعه کردم. مدتی از این موضوع گذشت و من به صورت تصادفی در روزنامه همشهری آگهی دیدم در رابطه با تبدیل فایل پی دی اف (PDF) به فایل ورد (WORD). این آگهی و کلمه کارآفرینی جرقه‌ای بود برای شروع کار استارتاپ، به این صورت که با گرفتن سفارشات تایپ و ترجمه می‌توان دانشجویان زیادی را به کار گرفت و انگیزه‌ای شد برای خدمات آنلاین ترجمه متون و تایپ.

ایشان میگویند: چیزی که در روز‌های سخت بسیار با اهمیت است داشتن روحیه شاد و انعطاف پذیر است اینکه از چه زاویه‌ای به مسائل نگاه کنیم و بدانیم اگر زمانی که شکست خوردیم به پایان کار نرسیده ایم، بلکه تجربه‌ای ارزشمند کسب کرده ایم که باعث رشد ما می‌شود و این راهی جدید برای موفقیت است دیگر ناراحتی معنایی ندارد. من برای راه اندازی یکی از استارتاپ هایم ۲۰۰ میلیون تومان ضرر کردم، اما باید بگویم به اندازه همین مبلغ نیز تجربه کسب کردم این سرمایه گذاری بر روی خود است. اگر ضربه سنگینی بخورم باز هم می‌خندم و روی ضعف‌های خود کار میکنم تا موفق شوم. میدانید زندگی یک بازی است نه در موفقیت‌هایم آنقدر شاد می‌شوم و نه در شکستهایم غمگین و ناراحت می‌شوم بازی را نباید جدی بگیرید.
 
معرفی بزرگترین استارتاپ ایران
دکتر یوسفیان در مورد اینکه چطور استارتاپ بزنیم میگوید:

چون رشته ام ژنتیک بود هیچ اطلاعاتی در مورد سایت نداشتم و تا آن زمان با هاست و دامین آشنایی نداشتم به همین دلیل مشکلاتی زیادی بر سر راهم بود. بعد از گذشت ۳ ماه توانستم برنامه نویسی را پیدا کنم که سایت را برایم طراحی کند. اما موضوع مهم دیگر این بود که هیچ پولی نداشتم که به برنامه نویس پرداخت کنم. برای اینکه منبع درآمدی داشته باشم تدریس خصوصی می‌کردم و البته حمایت‌های پدرم همچنان ادامه داشت، اما باز کفاف همه هزینه‌ها را نمی‌کرد. برای تاسیس سایت پول لازم داشتم همچنین باید برای خودم دفتر کاری تهیه میکردم که هزینه آن را نیز نداشتم، بنابراین به دفتر انتشاراتی یکی از همکلاسی‌های دوران کارشناسی ارشدم رفتم که متوجه شدم دفتر انتشاراتی او رونق چندانی ندارد همین بود که به ایشان پیشنهاد کاری دادم که ایشان نیز قبول کردند این بود که دفتر کاری تاسیس شد و سایت نیز با موفقیت راه اندازی شد.

در ابتدای کار استارتاپ با تایپ متون شروع کردم، اما زمانی که درخواست ترجمه هم دریافت کردم، کار ترجمه را نیز اضافه کردم.

از آن پس راه را پیدا کردم اکنون من برای راه اندازی استارتاپ‌ها روشی به شیوه سیستم سازی دارم که به کارآفرینی سریالی معروف است. به این معنی که وقتی مطمئن شدم که آن سایت رونق گرفته به کار دیگری مشغول می‌شوم و استارتاپ بعدی را راه اندازی می‌کنم و اکنون شرکت من این پتانسیل را دارد که بهترین و جدیدترین خدمات را ارائه دهد. کلیه اعضای استارتاپ‌های من افراد تحصیل کرده و دانش آموخته می‌باشند. یکی از مهمترین عامل‌های رشد استارتاپ‌های من دانشی است که در خود مجموعه قرار دارد.

جزیره کارآفرینی چکار میکند؟

جناب دکتر در مورد فرایند کار استارتاپ‌ها می‌گویند: در استارتاپ‌ها تمامی مراحل سفارش از دریافت سفارش و انجام کار و تحویل سفارش به صورت آنلاین انجام می‌شود و قابل ذکر است که سفارشات آنلاین هزینه کمتری را در بردارد، اما کسانی نیز هستند که مایل به ثبت سفارش به صورت حضوری می‌باشند که در این صورت باید به شعبات ما مراجعه نمایند.

از سال ۲۰۰۰ به بعد روش کسب و کار تغییرات بسیار زیادی کرده است امروزه کسب و کار آنلاین فعال است؛ بنابراین باید از شرایط کنونی بهترین استفاده را کرد و مناسب‌ترین کار را در رابطه با علاقه خود انتخاب نمایند. جوانانی هستند که ایده دارند، اما سرمایه لازم برای اجرای آن را ندارند. همچنین کسانی نیز وجود دارند که سرمایه در اختیار دارند، ولی صاحب ایده نیستند و به دنبال جوانانی هستند که به آنان فرصت و سرمایه بدهند. امروزه مراکزی با نام شتاب دهنده وجود دارد که بر روی جوانان صاحب ایده سرمایه گذاری می‌کنند. در این خصوص مرکزی را ایجاد کرده ایم با نام " جزیره کارآفرینی " برای آموزش استارتاپ‌های جدید و افرادی که در جزیره کارآفرینی قرار دارند. همچنین ما امکانات رفاهی و تفریحی و خوابگاه برای کلیه استارتاپ‌ها در نظر گرفته ایم. اینگونه آنان می‌توانند یک سال را با انگیزه بیشتر و کار بهتر ادامه دهند.

در جزیره کارآفرینی ما برای هر ایده اجرایی حدود ۲۵ میلیون پول میدهیم کارآموزان تیمی تشکیل می‌دهند و مجری طرح خودشان هستند ما با آن‌ها شریک میشویم و من در این زمینه تجربیاتی که کسب کرده ام در اختیارشان قرار می‌دهم.

استارتاپ‌های دکتر شمس الدین یوسفیان

در خصوص زمینه فعالیت استارتاپ‌های خود این چنین میگویند: در حال حاضر ۸ استارتاپ موفق دارم با ۱۵۰ پرسنل که همگی بیمه شده اند و همچنین حدود ۶۰۰۰۰ دورکار در سراسر کشور در حال همکاری با ما می‌باشند.

رایا مارکتینگ: برای ارائه خدمات تولید محتوا به صورت متنی و موشن گرافیک و صوتی و تصویری می‌باشد.

مامی فود: سیستمی است برای سفارش و تهیه غذای خانگی که توسط خانم‌های خانه دار انجام می‌پذیرد.

ایران تایپیست: این استارتاپ برای ارائه خدمات تایپ و ترجمه متون بکار میرود.

ژناریا: این استارتاپ در زمینه کار‌های آزمایشگاهی و بیوتکنولوژی فعالیت دارد.

وکیل تلفنی: در این استارتاپ شما به صورت ۲۴ ساعته می‌توانید با وکلای ما در ارتباط باشید و مشاوره دریافت نمایید

جیب پی: این استارتاپ در خصوص خدمات پرداخت فعالیت دارد.

ارشدان: این استارتاپ در زمینه چاپ کتاب و خدمات آن فعالیت دارد.

داستانت: این استارتاپ برای سفارش کتاب داستان به صورت شخصی سازی شده می‌باشد

من در زمان راه اندازی این ۸ کسب و کار تجربه‌های زیادی دست آوردم و اصول زیادی رو آموختم که قصد دارم برای راه اندازی استارتاپ‌های دیگر نیز همین اصول را به کار بگیرم و این عامل موفقیت من است.

بسیاری از آدم‌ها در زمان تعیین هدف فقط یه نقطه را هدف گذاری میکنند و موفقیت خود را فقط در رسیدن به آن نقطه میدانند بنابراین زمانی که به آن دست پیدا نمی‌کنند نا امید می‌شوند واحساس می‌کنند شکست خورده اند درحالیکه آن‌ها میتوانند راه‌های دیگری برای موفقیت ایجاد کنند و با دید باز هدف بعدی را علامتگذاری کنند. در آخر ایشان افزودند سخن پایانی اینست که برای کسب فرصت‌ها و موفقیت باید نگرش خود را نسبت به زندگی و محیط اطرافمان تغییر دهیم تا شاهد موفقیت‌های بهتر و بیشتری باشیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار