کد خبر: 968843
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۹
معاملات هفتگی بازارسهام در آغاز هفته با صعود ادامه دار شاخص پایان یافت. این در حالی است که اکثر بازار‌ها همچون دلار و مسکن با کاهش فشار و افت قیمت همراه بود.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: رشد قیمت در بیش از ۸۰ درصد از نماد‌های بورسی باعث شد تا نماگر اصلی سهام که معاملات روز گذشته را از سطح ۲۹۰ هزارواحد آغاز کرده‌بود، با افزایشی معادل ۴ هزاور ۴۰۰ واحد در ارتفاع ۲۹۴ هزار واحدی قرار بگیرد.

افزایش پی‌درپی شاخص سهام در شرایطی رقم می‌خورد که سایر بازار‌ها روند متزلزلی را در مدار منفی تجربه کرده‌اند. به بیان آماری، نماگر اصلی بورسی برای هفت هفته متوالی روند صعودی را طی کرد و این در حالی است که برآیند حرکت دلار در این مدت نزولی بوده است و در بازار مسکن هم شاهد فشار بر قیمت‌ها و کاهش نرخ تورم هستیم.

تعدادی از کارشناسان بیش از هر چیزی، جریان‌های سیاسی پیش‌آمده و بلاتکلیفی ایران در مقابل کشور‌های اروپایی را از سویی و حجم پول‌های ورودی به بازار را ازسوی دیگر عامل اصلی در رشد قابل‌توجه سهام تلقی می‌کنند.

همچنین شماری از تحلیلگران تداوم چنین روندی را مستلزم عبور سهام از محدوده بنیادی و حرکت به سمت منطقه هشدار قلمداد کرده‌اند، اما شماری دیگر، ضمن تأکید بر ظرفیت‌های بازار سرمایه، ادامه روند صعود را منوط به حضور پررنگ سرمایه‌گذاران و پذیرفتن ریسک سرمایه برای نماد‌های بزرگ بازار می‌دانند.

گفتنی است، ارزش معاملات بورس تهران هزارو ۶۶۳ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد نیز با رقم هزارو ۵۰۲ میلیارد تومان به ثبت رسید. حجم معاملات صورت گرفته در این قسمت نیز به ۴ میلیارد در یک روز نزدیک شد.

در میان نماد‌های بزرگ و تأثیرگذار بر شاخص کل، مجموعه بزرگ پتروشیمی بازار یعنی «فارس» که در معاملات هفته گذشته رکورد ارزش بازار را شکست و صف خرید شد، دیروز با ۸۲ واحدی همراه شد. کارشناسان این اتفاق را به جهت تحت تأثیر قرار گرفتن آن از بلاتکلیفی وضعیت سیاسی می‌دانند.

در مقابل «فملی»، «کچاد»، «رمپنا»، «شتران» و «شبندر» در مجموع با حدود هزارو ۴۸۰ واحد رشد بیشترین تأثیر مثبت را بر نماگر بورس تهران داشتند.

همچنین در این بین، بانک تجارت، سایپا و فولاد مبارکه اصفهان به عنوان پربیننده‌ترین نماد‌های بورسی معرفی شدند و گروه‌های شیمیایی، خودروسازی و و فلزات اساسی عنوان برترین گروه‌های صنعتی را ازآن خود کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار