کد خبر: 968824
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۳
اولین بازی تیم ملی در راه جام جهانی تحت تأثیر شرایط امنیتی میزبان
رقابت‌هـــای انتخابی جـام جهانی بـرای ایران از روز سه‌شنبه در هنگ‌کنگ آغاز می‌شود. در بندری کوچک و استراتژیک با ۷ میلیون جمعیت که در میان آشوب‌ها و اعتراض‌ها، ساعت ۲۰ به وقت محلی میزبان (۱۶:۳۰ به وقت ایران) نخستین دیدار ایران، یکی از مدعیان گروه C مرحله انتخابی جام جهانی آسیاست.
دنيا حيدری
سرویس ورزشی جوان آنلاین: هنگ‌کنگ با چنگ و دندان توانست میزبانی را حفظ کند. آشوب‌های این روز‌های یکی از مهم‌ترین بندر‌های تجاری جهان با ترکیبی از شغل‌های حساس و گاه خطرناک، دلیل کافی برای نگرانی‌های ایران و درخواست برگزاری بازی در کشوری بی‌طرف بود. میزبان هم البته خوب می‌دانست که عکس‌ها و اخبار منتشر شده از اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها به اندازه کافی می‌تواند دلیل و مدرک باشد برای آنکه فدراسیون جهانی فوتبال دست رد به سینه ایران برای برگزاری بازی در جایی دیگر نزند. با وجود این تلاش‌های مسئولان ورزشی و حتی سیاسی هنگ‌کنگ و ضمانت‌هایی که برای برگزاری بی‌دردسر و در آرامش این بازی داده شد، توانست فیفا و همچنین ایران را برای برگزاری بازی در هنگ‌کنگ متقاعد کند.

این نخستین آزمون جدی مرد بلژیکی نیمکت تیم ملی ایران است. هنگ‌کنگ، حریفی که با ارائه یک بازی دفاعی توانست یک امتیاز از بازی با کامبوج به جیب بزند بدون شک نه فقط روی کاغذ، بلکه درون مستطیل سبز هم حریف دست و پاگیری برای یوز‌های ایرانی نیست. از آنجایی که تیم ملی ایران در پایان بازی‌های این گروه باید با عراق دوئل کند برای صعود به عنوان تیم نخست کسب هر سه امتیاز بازی اول می‌تواند تأثیر بسزایی در روحیه و انگیزه‌های تیم ملی و نفرات آن داشته باشد و این مسئله بسیار حائز اهمیت است، خصوصاً برد پرگل که می‌تواند در پایان کار کمک شایانی برای یاران ویلموتس باشد.

پاتلاینن اگرچه به لطف تک‌گل تان، چون لوک توانست از شکست در گام نخست فرار کند و حالا با نرمش فیفا می‌تواند مطابق میلش در هنگ‌کنگ میزبان ایران باشد، اما بدون تردید برابر هدف یوز‌های ایرانی که صدرنشینی و صعود مستقیم به مرحله بعد است، کار بسیار سختی دارد، خصوصاً که مرد فنلاندی نیمکت هنگ‌کنگ برای مصاف با ایران مصدومان زیادی دارد که دست او را برای چیدن یک ترکیب قابل اتکا می‌بندد. یان لی جیائو، فاتوس، تینگ فنگ و ژو دشائویی نفرات مصدوم تیم هنگ‌کنگ هستند که در بازی با کامبوج موفق به همراهی تیم خود نشدند و برای مصاف روز سه‌شنبه با ایران هم سرمربی ۵۷ ساله این تیم اطمینانی به رسیدن آن‌ها ندارد. مسئله‌ای که کار او را برابر یاران ویلموتس سخت‌تر می‌کند. مارکوس پاتلاینن با اشاره به این موضوع می‌گوید: «بازی با ایران به عنوان یک حریف قدرتمند سخت است. ایران دارای تیمی بسیار قدرتمند، بازیکنان سرعتی و قهار با تاکتیک تیمی فراتر از کامبوج. با وجود این تیم هنگ‌کنگ بدون حرکت نخواهد نشست و استراتژی هدایت این بازی را برنامه‌ریزی می‌کنیم. امیدواریم امتیاز این بازی خانگی را به دست آوریم.»

البته ویلموتس نیز با همه نفراتش به مصاف نخستین حریفش در این رقابت‌ها نمی‌رود. تیم ملی ایران در حالی خود را برای مصاف با هنگ‌کنگ آماده می‌کند که مهاجم بوشهری تیم ملی فوتبال ایران نمی‌تواند در دیدار برابر هنگ‌کنگ در چارچوب دور دوم انتخابی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و جام ملت‌های ۲۰۲۳ چین به میدان برود. در واقع بر اساس تست اولیه پزشکی پیش از آغاز دور جدید تمرینات تیم ملی، مشخص شد که مهدی طارمی، مهاجم بوشهری تیم ملی دچار آسیب‌دیدگی شده است، به همین دلیل بررسی بیشتر درباره وضعیت وی در روز‌های اخیر انجام گرفت و مشخص شد که او نمی‌تواند به مصاف هنگ‌کنگ برود.

بدون تردید هنگ‌کنگ برابر ایران دفاعی بازی خواهد کرد. همان کاری که برابر کامبوج کرد. این را مرد فنلاندی نیمکت هنگ‌کنگ نیز صراحتاً اعلام می‌کند: «باید برابر ایران دفاع‌مان را قوی‌تر و بهتر کنیم.»، اما باید منتظر ماند و دید تاکتیک ویلموتس در نخستین بازی رسمی و جدی ایران چیست؟

مرد بلژیکی نیمکت تیم ملی ایران اگرچه تفکرات هجومی دارد، اما هنوز به شناخت کافی از شاگردانش دست نیافته و استفاده از ترکیب کی‌روش این مسئله را ثابت می‌کند. با این حال بازی با هنگ‌کنگ می‌تواند فرصت خوبی برای شناخت او از شاگردانش باشد و نشان دادن توانایی‌هایش برابر تیمی که فرصت خوبی برای کسب یک پیروزی پرگل است. کشوری که این روز‌ها با آشوب‌های فراوان دست به گریبان است و همین مسئله و تساوی در بازی نخست برابر کامبوج دلایل کافی برای تضعیف روحیه آن برابر ایران قدرتمند است. هرچند که با وجود همه سادگی‌های این بازی، ویلموتس نباید فراموش کند که دست‌کم گرفتن هر حریفی می‌تواند به ضرر او و تیمش تمام شود، حتی اگر این تیم هنگ‌کنگ آشوب‌زده، چندملیتی و پا به سن گذاشته باشد که بازی نخست خود را با کسب حداقل امتیاز به پایان برده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار