کد خبر: 968707
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۹
مرز خسروی نزدیک‌ترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامرا بازگشایی شده است. امسال با تمهیدات در نظر گرفته شده و حذف روادید پیش‌بینی شده، تعداد زائران اربعین حسینی در ایام محرم به ۳ میلیون نفر برسند.
بیژن سورانی
سرویس جامعه جوان آنلاین: وزیر کشور در مراسم بازگشایی از مرز خسروی از افزایش ۲۰۰ درصدی زائران نسبت به مدت مشابه خبر داده است. اربعین سال گذشته از مبادی خروجی کشور حدود ۲ میلیون و اندی خود را به سالار و سرور شهیدان و اهل بیت (ع) رساندند.

روزگذشته مرز خسروی با حضور وزیر کشور ایران و عراق باز گشایی شد. بازگشایی این مرز که نزدیک‌ترین مسافت برای دسترسی به عتبات را فراهم کرده است، سبب خواهد شد تا زائران ایرانی راحت‌تر به عراق بروند.

رشد ۲۰۰ درصدی زائران عتبات
عبدالرضا رحمانی‌فضلی در جریان بازدید از مرز خسروی شهرستان قصرشیرین با بیان اینکه حضور زائران کربلا در پنج روز اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد، افزود: فقط پنج‌شنبه گذشته از طریق مرز مهران ۱۵ هزار نفر عازم کربلا و نجف شده‌اند. وزیر کشور اضافه کرد، براساس پیش‌بینی استاندار کرمانشاه احتمال می‌رود حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر از زائران اربعین امسال از مرز خسروی عازم کربلا شوند. وی تصریح کرد، تمام مقدمات، اقدامات، تسهیلات و خدمات در مرز خسروی برای تردد زائران اربعین فراهم است. رحمانی فضلی گفت: با بازگشایی مرز خسروی می‌توانیم بار دیگر مرز‌های کشور را تخلیه کنیم. ضمن اینکه این مسیر برای برخی از استان‌ها نزدیک‌تر است و می‌تواند برای زائران مفید واقع شود.

پیش بینی ۳ میلیون زائر ایرانی در اربعین
وزیر کشور گفت: اگرچه نمی‌توانیم به صورت دقیق تعداد زائران اربعین امسال را برآورد کنیم، اما براساس آمار‌ها احتمال حضور ۳ میلیون زائر در این مراسم را می‌توان پیش‌بینی کرد.

مرز خسروی نزدیک‌ترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز تا بغداد پایتخت کشور عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا نیز ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد.

هم اکنون به طور میانگین روزانه ۳ هزار مسافر و زائر عراقی از طریق مرز خسروی به ایران و عراق تردد می‌کنند.

گفتنی است، شهرستان قصرشیرین دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت است. مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

حذف ویزای اربعین
طبق توافق چندی پیش دوجانبه بین ایران و عراق برای ایام اربعین، صدور ویزا حذف شده و زائران می‌توانند با داشتن پاسپورت و برگه بیمه نامه از مرز عبور کنند. براین اساس خروج از کشور برای شرکت در مراسم با شکوه اربعین حسینی (ع) منوط به سه شرط است. ارائه گذرنامه معتبر، دریافت و ارائه بیمه‌نامه معتبر و تعیین مرز خروجی که براساس سازوکار جدید ایجاد خواهد شد. البته گرفتن ویزا از سفارت عراق ضروری است، اما صدور این ویزا هزینه‌ای ندارد.

افزایش ۶۰ تا ۸۰ درصدی صدور گذرنامه
رئیس پلیس امنیت عمومی پایتخت هم از افزایش ۶۰ تا ۸۰ درصدی صدور گذرنامه خبر داده است. سردار علی ذوالقدری به اقدامات پلیس برای تسهیل دریافت گذرنامه نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در تهران بزرگ دو محل صدور گذرنامه و مراجعات مردمی در خیابان شهید مطهری و شهرری وجود دارد. همچنین ۱۳۷ دفتر پلیس +۱۰ آماده دریافت مدارک صدور گذرنامه از شهروندان هستند.

این مقام انتظامی افزود: شهروندان در صورت مفقود‌شدن گذرنامه باید به دو محل مذکور (خیابان شهید مطهری و شهرری) مراجعه کنند، توقف گذرنامه‌های مفقود شده پیش از این شش ماه طول می‌کشید که اکنون به ۲۰ روز کاهش پیدا کرده و این ۲۰ روز نیز قابل کاهش است.

ذوالقدری درباره گذرنامه‌های مخدوش نیز گفت: در صورتی که مخدوش‌بودن گذرنامه غیرعمد باشد، صدور گذرنامه صورت می‌گیرد، اما اگر مخدوشی به عمد صورت گرفته باشد، افراد به مقام قضایی معرفی می‌شوند. رئیس پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ افزود: اکنون نسبت به ماه گذشته حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد افزایش صدور گذرنامه داشته‌ایم و نیرو‌های صدور گذرنامه را افزایش دادیم تا در اسرع وقت گذرنامه‌ها صادر شود و مردم نیز برای سفر اربعین نیز مشکلی نداشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار