کد خبر: 968698
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵
رئیس قوه قضائیه:
رئیس قوه قضائیه در ادامه سفر‌های استانی که با هدف بررسی مسائل و مشکلات قضایی و حقوقی استان‌ها آغاز شده است، روز پنج شنبه به همراه جمعی از مسئولان عالی قضایی به استان زنجان سفر کرد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای اداری استان زنجان، قیام اباعبدالله الحسین (ع) را حماسه‌سازترین، انسان‌سازترین و انقلابی‌ترین حرکت تاریخ دانست و تصریح کرد: ما مبتنی بر عاشورا باید یک حرکت برنامه‌ریزی شده و با هزم و دوراندیشی داشته باشیم که این امر نیازمند مدیریت مدبرانه، برنامه‌ریزی دقیق و اعتقاد و باور است. وی ادامه داد: مردم نباید گرفتار آن چیزی باشند که الان برای آن‌ها دغدغه ایجاد کرده است.

رئیسی با بیان اینکه فضای کشور، فضای مقاومت است، افزود: مقام معظم رهبری پرچم مقاومت را بلند کرده‌اند و ما نیز فرزندان ایشان هستیم. روحیه مردم، روحیه مقاومت است. زمانی که پهپاد امریکایی ساقط شد، فرزندان ما ثابت کردند که ما می‌توانیم. چرا امروز امریکایی‌ها برای یک مذاکره مستأصل هستند؟ اگر ما در موضع اقتدار و مقاومت بایستیم این وعده الهی و تأکید مقام معظم رهبری است که در این میدان پیروزیم. رئیس قوه قضائیه با اشاره به افتخارآفرینی جوانان کشور از جمله شهدای هسته‌ای، اظهار کرد: به نظر می‌رسد خیلی از مشکلات را دشمن ساخته یا به دلیل بی‌تدبیری برخی ایجاد شده است، اما به دست توانمند انسان‌های با اراده و به برکت نام اباعبدالله الحسین (ع) حل خواهد شد.

برخورد قاطع با دست‌اندازان به منابع طبیعی
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع اراضی ملی گفت: در این باره با شورای حفظ حقوق بیت‌المال جلسه داشتیم و مقرر شد مسائل دنبال و برای آن زمان تعیین شود. ما یک ماه را تعیین کردیم که امید است به همت آقایان کار پیگیری شود، نباید شاهد این باشیم که نسبت به ثروت ملی، منابع طبیعی و اراضی تعرضی شود. چرا در کشور چاه‌های غیرمجاز که بر اساس آمار به نسبت بیش از چاه‌های مجاز هستند باید وجود داشته باشد؟ مگر دولت‌ها و دستگاه‌های مسئول اقتدار ندارند که جلوی این کار را بگیرند؟ واقعاً اگر برخی اقدامات مجاز است و منابع طبیعی اجازه می‌دهد، طرحی را داشته باشند و قاطعانه مثل خیلی از طرح‌ها اجرا شود، چرا باید جلوی چشم مدیران ما قانون نقض و به ثروت ملی تعرض شود یا آب و خاک مورد تعرض قرار گیرد؟ گفته می‌شود برخی از سازمان‌ها بنا احداث کرده‌اند با آن‌ها چه کنیم؟ سازمان‌هایی که در این قضیه مقصر هستند سؤال از آن‌ها جدی‌تر است. آن‌هایی که خودشان حافظان قانون هستند اگر ناقضان قانون باشند، آیا قابل قبول است؟ گفته می‌شود سازمانی مجموعه‌ای ساخته آیا باید با آن‌ها برخورد شود؟ باید بگویم چراکه نه، مگر نقض قانون نیست؟ اگر هست چرا آن سازمان به خود اجازه می‌دهد این را انجام دهد؟

آیت‌الله رئیسی افزود: به نظر ما اگر سازمان‌ها، ادارات و دستگاه‌ها به خود اجازه بدهند به خاطر جایگاه قدرت خود یا اتصال به قدرتی تخلف کنند، این قضیه نسبت به افراد معمولی باید شدیدتر باشد، حال هر سازمانی که می‌خواهد باشد. این را مقام معظم رهبری فرمودند و تأکید کردند و نگاه ما نیز همین گونه است که هیچ سازمان و اداره‌ای نباید به خود اجازه نقض قانون و تعرض نسبت به بیت‌المال را بدهد و به اسم قدرت و وابستگی به یک سازمان و اداره و نهاد، در بستر رودخانه کاری انجام دهد یا زمین‌ها و مراتع را تصرف کند.

افراد متمول نباید در حاشیه امن باشند
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی همچنین در دیدار با علما، نخبگان و برگزیدگان استان زنجان با تبیین موضوع عدالت، اظهار کرد: در هر کوی و برزن اگر فرماندار، بخشدار، قاضی، وزیر، وکیل، مسئول و هر کسی که به نام نظام خدمت می‌کند، از ملکه عدالت بهره‌مند باشد، می‌توان به بهره‌مندی مردم از عدالت امیدوار بود. وی با بیان اینکه در اجرای عدالت هیچ فرقی بین ضعفا و متمولان نیست، تصریح کرد: اینکه با ضعفا برخورد شود، اما افراد متمول در حاشیه امن باشند، به هیچ عنوان برای جامعه پذیرفته نخواهد بود. رئیس قوه قضائیه همچنین درباره موضوع خصوصی‌سازی گفت: آن دسته از شرکت‌ها و کارخانجات که به عنوان خصوصی‌سازی واگذار شده‌اند، مورد بررسی قرار دارند و ما نتیجه رسیدگی‌ها را به مردم خواهیم گفت. رئیسی با تأکید بر تعامل و هماهنگی همه دستگاه‌ها در روند مبارزه با فساد، به نقش مردم در این زمینه اشاره کرد و گفت: عموم مردم با تأسی از روحیه امر به خوبی‌ها و نهی از زشتی‌ها می‌توانند در این زمینه به ایفای نقش بپردازند و این حس امر به معروف و نهی از منکر و بلند کردن فریاد در برابر دیده شدن بی‌عدالتی، حس بسیار مبارکی است که باید مورد تشویق و تقدیر قرار گیرد، زیرا یک پشتوانه ارزشمند در مشارکت مردم برای اجرای قانون و عدالت و مبارزه با فساد است. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه آنچه برای ما موضوعیت دارد، اجرای منویات مقام معظم رهبری برای رفع درد‌ها و دغدغه‌های مردم است، یادآور شد: گفتمان غالب در کشور باید گفتمان امام و رهبری باشد. ارائه آمار در زمینه‌های گوناگون کافی نیست بلکه مردم باید احساس اجرای قانون و عدالت کنند. این احساس نیز فقط با عمل ایجاد می‌شود.

ضرورت احیای پلیس قضایی
دیدار با قضات و کارکنان دادگستری استان زنجان، از دیگر برنامه‌های رئیس قوه قضائیه در سفر به استان زنجان بود. آیت‌الله رئیسی در این دیدار تصریح کرد: در بیانیه گام دوم، هفت محور اساسی که یکی از آن‌ها اجرای عدالت است، مطرح شده است. در این زمینه بسیار تلاش شده، اما باید گام‌های اساسی و تحولی برداریم. گام تحولی نیازمند نگاه به آینده و برنامه‌ریزی است و همه اجزا در آن نقش دارند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: ما به عنوان دستگاه قضایی مأموریت جدی در مبارزه با فساد و اجرای عدالت داریم. وظیفه همه ما امروز این است که در این گام دوم، همه اجزا برای اجرای عدالت ایفای نقش و همه باید در این تحول شرکت کنند. آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به موضوع پلیس قضایی، تأکید کرد: ما سال‌ها این موضوع را مطرح کردیم و حتی برخی اقدامات هم انجام شده و موافقت‌هایی هم صورت گرفته، اما در میانه راه متوقف شده است. بنده به عنوان یک همکار شما در دستگاه قضایی که سال‌هاست فعالیت کرده‌ام، احساس می‌کنم احیای پلیس قضایی بیش از پیش ضروری است و این ضرورت برای همه کسانی که دستگاه قضایی را می‌شناسند، کاملاً احساس می‌شود.

کیفیت کار قضایی نباید فدای کمیت شود
رئیس قوه قضائیه همچنین با بیان اینکه استخدام افراد در همه دستگاه‌ها باید ضابطه‌مند باشد، گفت: یکی از جلوه‌های عدالت، جذب در دستگاه‌های اداری کشور است. باید برای مردم شرایطی فراهم کنیم که اگر سازمانی نیاز به نیرو دارد، بتواند نیروی انسانی کارآمد با شرایط مساوی را جذب کند تا افراد بتوانند در این میدان وارد و بهترین‌ها انتخاب شوند. وی در خصوص آماردهی در دستگاه قضایی اظهار کرد: ما نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم. گاهی برای آنکه در یک شعبه آمار بالا برود حقوق مردم ضایع می‌شود که این موضوع جایز نیست. ما باید بهره‌وری را اساس کار قرار دهیم و به کارکرد واقعی توجه کنیم.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در پایان سفر یک روزه خود و مسئولان عالی قضایی به استان زنجان، ضمن تشریح دستاورد‌های این سفر تصریح کرد: هفت هیئت در شهرستان‌های استان زنجان به بررسی عملکرد و مشکلات مجموعه قضایی این استان پرداختند که گزارش این هیئت‌ها در جلسه شورای عالی قضایی استان ارائه و مقرر شد اعتباری بالغ بر ۳۰۰میلیارد ریال برای حل مشکلات مجموعه قضایی استان زنجان و سازمان‌های تابعه اختصاص یابد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار