کد خبر: 968625
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
شاگردان غلامرضا محمدی در حالی اواخر شهریور ماه برای حضور در مسابقات جهانی کشتی آزاد عازم قزاقستان می‌شوند که پیش از هر چیزی هدف اصلی این تیم کسب کامل سهمیه‌های حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو است.
سرویس ورزشی جوان آنلاین: تیم ملی کشتی آزاد کشورمان در حالی بار دیگر با هدایت غلامرضا محمدی گام در یک رویداد کسب سهمیه المپیکی خواهد گذاشت که سال ۲۰۱۱ و پیش از المپیک لندن در مسابقات جهانی استانبول ترکیه نیز هدایت فنی تیم ملی بر عهده تیم محمدی و کاوه بود؛ هر چند که به دلیل تغییرات ایجاد شده پیش از المپیک ۲۰۱۲ شانس و مجال هدایت تیمشان در المپیک لندن را پیدا نکردند، اما تیم ملی کشتی آزاد در ۴ وزن از ۷ وزن موجود مسابقات جهانی ۲۰۱۱ استانبول (مسابقات کشتی در ۷ وزن برگزار می‌شد) موفق به کسب سهمیه المپیک شد.

در آخرین مسابقات جهانی که به عنوان یکی از مراحل گزینشی المپیک در سال ۲۰۱۵ به میزبانی لاس‌وگاس در آمریکا برگزار شد با توجه به اینکه ۶ نفر برتر هر وزن سهمیه حضور در المپیک برزیل را کسب می‌کردند تیم ایران در اوزان ۵۷، ۶۵، ۷۴، ۸۶ و ۹۷ کیلوگرم موفق به کسب سهمیه شد و تنها در سنگین‌وزن دست ایران از سهمیه کوتاه ماند.

البته یکی از نکات نگران کننده در این دوره کاهش یک مرحله‌ای مسابقات گزینشی است که به طبع باعث کاهش تعداد شرکت‌کنندگان و سخت‌تر شدن مسیر رسیدن به سهمیه خواهد شد.

رقابت‌های جهانی کشتی و گزینشی المپیک روز‌های ۲۳ تا ۳۱ شهریورماه در شهر نورسلطان کشور قزاقستان برگزار می‌شود که ۱۰۸ کشتی‌گیر (آزاد، فرنگی و زنان) در ۶ وزن المپیکی، سهمیه حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را بدست می‌آورند.

البته محمدی این بار تیمی جوان و البته باتجربه را عازم مسابقات خواهد کرد، تیمی که بیشتر نفرات آن نسبت به سال قبل تغییرات عمده‌ای داشته است و حتی ۲ مدال آور مسابقات جهانی سال‌های قبل (رضا یزدانی و پرویز هادی) به دلیل مصدومیت از ترکیب بیرون ماندند.

شاید مصدومیت نفرات با تجربه‌ای مانند رضا یزدانی و پرویز هادی پیش از حضور در مسابقات جهانی نگران کننده و البته به نوعی توفیقی اجباری برای میدان دادن به کشتی‌گیران جوانی مانند شعبانی و محبی شود، اما در هر صورت ریسک این کار را نیز بالا می‌برد. در تیم محمدی شاید تنها چند چهره با تجربه نظیر احسان‌پور، حسن یزدانی و علیرضا کریمی و البته اطری و محبی به چشم آیند، اما هستند جوانان با انگیزه‌ای همچون امامی، امیرمحمد یزدانی و شعبانی که حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت.

بدون شک قبل از هر چیزی کسب سهمیه‌های کامل المپیک در این رویداد اهمیت بسیار بیشتری برای تیم ایران خواهد داشت چرا که اگر محقق شود، محمدی و همکارانش فارغ از نگرانی از کسب سهمیه المپیک با خیال راحت‌تری در ادامه به آماده‌سازی تیم خود برای حضوری قدرتمند در المپیک توکیو خواهند پرداخت.

بعد از تغییر اوزان کشتی و دسته‌بندی اوزان المپیکی و غیرالمپیکی، همواره در سال‌های قبل از المپیک بسیاری از کشتی‌گیرانی که در اوزان غیرالمپیکی روی تشک می‌رفتند تغییر وزن داده و برای حضور در این میدان بزرگ المپیک صعود یا فرود داشته‌اند؛ اتفاقی که شواهد نشان می‌دهد در این دوره هم رخ خواهد داد و باید منتظر ماند و دید آیا با توجه به تغییر قوانین وزن‌کشی آیا باز هم توفیقی در کاهش وزن خواهند داشت یا نه؟!

در زیر نگاهی به نمایندگان ۵ وزن دوم تیم ملی کشتی آزاد و رقبای نمایندگان کشورمان در این اوزان مسابقات جهانی خواهیم داشت.





* مجالی برای خودنمایی تیموری در اولین جهانی

در ۷۹ کیلوگرم در حالی بهمن تیموری برای حضور در مسابقات جهانی انتخاب شده است که در سومین وزن غیرالمپیکی در رده چهارم برترین‌های این وزن قرار دارد.

تیموری نخستین بار در سال ۲۰۱۷ به عنوان نماینده وزن ۷۴ کیلوگرم کشورمان حضور مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا را تجربه کرد که به مدال برنز دست یافت. وی در سال ۲۰۱۹ نیز در ۷۹ کیلوگرم به نشان طلا رسید و تا حدودی خود را به عنوان گزینه اصلی وزن ششم مطرح کرد. تیموری در حالی‌که در جام یاشاردوغو سوم شده بود عازم تورنمنت گرجستان شد. وی در دیدار نخست با نتیجه ۱۱ بر صفر نماینده گرجستان را شکست داد و در مرحله نیمه نهایی نیز با نتیجه ۱۰ بر ۸ از سد کشتی گیر آذربایجانی گذشت و به دیدار فینال راه یافت، اما در این دیدار مقابل زوراب اربوتسوناشویلی از گرجستان با نتیجه ۴ بر ۲ مغلوب شد و به مدال نقره رسید.

تیموری حالا اولین حضورش در یک رویداد جهانی را تجربه خواهد کرد، میدانی که هر چند عدم المپیکی بودن آن بار روانی را از روی دوش این کشتی‌گیر برمی‌دارد، اما می‌تواند اهمیت بالای برای او و آینده‌اش داشته باشد.

در آخرین رنکینگ اعلام شده از سوی اتحادیه جهانی کشتی کایل داک (آمریکا)، جبرئیل حسن اف (آذربایجان)، محمدنوری کوتان اوغلو (ترکیه) و بهمن تیموری (ایران) به عنوان ۴ کشتی‌گیر برتر این وزن معرفی شده‌اند که در کنار نفراتی مانند گاژی نبیف (روسیه)، گالیم جان یوسربائف (قزاقستان)، پاروین رانا (هند) و نیکا کنتچادزه (گرجستان) از مدعیان اصلی این وزن خواهند بود.

البته روس‌ها در حالی گاژی نبیف را برای اعزام به مسابقات جهانی انتخاب کردند که احمد گاجی‌ماگومدوف در رده دوم برترین‌های این وزن حضور داشت.





* ۸۶ کیلوگرم؛ حسن یزدانی بدنبال پس گرفتن تاج قهرمانی

تنها وزنی که از مدت‌ها قبل تکلیف آن مشخص بود ۸۶ کیلوگرم بود؛ جایی که حسن یزدانی، قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو، در قزاقستان روی تشک خواهد رفت؛ البته یزدانی در این سال‌های اخیر همواره مدعی اصلی این وزن بوده و هست و آنقدر با رقیبان داخلی‌اش فاصله ایجاد کرده است که هیچ عقل سلیمی حاضر نیست چنین کشتی‌گیر ارزنده‌ای را از دست بدهد.

البته یزدانی سال گذشته شدیدا غافلگیر شد و با شکست مقابل دیوید تیلور آمریکایی نتوانست به مدال خوش‌رنگ‌تری از برنز برسد و از عنوان قهرمانی سال گذشته‌اش در جهانی پاریس دفاع کند، اما بدون شک این کشتی‌گیر امسال به عنوان مدعی اصلی کسب عنوان قهرمانی روی تشک خواهد رفت و در بین تمام ملی‌پوشان کشورمان از شانس بیشتری برای کسب مدال طلا برخوردار خواهد بود. البته دیوید تیلور، قهرمان سال گذشته که موفق به شکست یزدانی شده بود چندی قبل بدلیل مصدومیت حضور در مسابقات جهانی قزاقستان را از دست داد و به نظر می‌رسد باید منتظر دیدار انتقامی یزدانی و تیلور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو باشیم.

یزدانی در آخرین و تنها رویدادی که بعد از ناکامی در مسابقات جهانی و در سال ۲۰۱۹ روی تشک رفت موفق به کسب مدال طلا در تورنمنت دانکولوف با برتری مقابل علی شعبانوف از بلاروس شد.

در آخرین رنکینگ اعلام شده از سوی اتحادیه جهانی فاتح اردین (ترکیه)، بوریس ماکوئف (اسلواکی)، حسن یزدانی (ایران) و دیپاک پونیا (هند) به عنوان ۴ کشتی‌گیر برتر این وزن معرفی شده‌اند که در کنار نفراتی مانند تیموراز فری‌ئف (اسپانیا)، آرتور نایفونوف (روسیه) و علی شعبانوف (بلاروس) از مدعیان اصلی این وزن خواهند بود.

البته روس‌ها دائورن کوروگلی‌ئف و ولادیسلاو والی‌ئف که جایگاه بهتری نسبت به نایفونوف در رنکینگ داشتند را کنار گذاشتند تا به نفر برتر مسابقات قهرمانی کشورشان میدان دهند. نایفونوف در فینال از سد والی‌ئف گذشته بود.

* ۹۲ کیلوگرم؛ کریمی در اندیشه جبران مافات

یکی دیگر از اوزانی که حدس زدن ملی‌پوش اعزامی به مسابقات جهانی در آن کار چندان سختی نبود ۹۲ کیلوگرم بود؛ جایی‌که علیرضا کریمی سومین حضورش در مسابقات جهانی را تجربه می‌کند. کریمی در ۲ دوره گذشته در حالی‌که همواره به عنوان یکی از شانس‌های اصلی کسب مدال طلا روی او حساب می‌شد به مدالی بهتر از برنز نرسید. وی سال گذشته مغلوب جی دُن کاکس آمریکایی شد تا برای دومین بار دستش از مدال طلا کوتاه بماند، اما به نظر می‌رسد مسابقات جهانی امسال رنگ و بویی دیگر برای این کشتی‌گیر فنی و خوش تکنیک داشته باشد.

کریمی اگر بتواند برنامه‌های کادرفنی را بخوبی روی تشک پیاده و در اداره کشتی با مدیریت بهتری عمل کند توانایی عبور از سد هر حریفی را دارد؛ هر چند به نظر می‌رسد امسال هم نماینده آمریکا حریف اصلی کریمی برای کسب مدال طلا و عنوان قهرمانی خواهد بود، اما از رقبای دیگر همچون .. و .. هم نباید غافل شد.

کریمی بعد از سومی در مسابقات جهانی سال گذشته در پاریس در سال ۲۰۱۹ در جام باشگاه‌های جهان، قهرمانی آسیا و تورنمنت ساساری ایتالیا روی تشک رفت که موفق به کسب مدال طلا در هر ۳ رویداد شد تا جای پایش را در وزن ششم کشتی آزاد محکم‌تر از قبل کند.

در آخرین رنکینگ اعلام شده از سوی اتحادیه جهانی جی دن کاکس (آمریکا)، علیرضا کریمی (ایران)، ایوان یانکوفسکی (بلاروس) و ایراکلی میتسوری (گرجستان) به عنوان ۴ کشتی‌گیر برتر این وزن معرفی شده‌اند که در کنار نفراتی مانند آلیهان جبرئیلوف (روسیه) و بانسانتسوگت (مغولستان) از مدعیان اصلی این وزن خواهند بود.

البته روس‌ها در این وزن نیز ماگومد قوربانوف و باتیربیک کاکولوف که جایگاه بهتری نسبت به جبرئیلوف در رنکینگ داشتند را کنار گذاشتند تا به نفر برتر مسابقات قهرمانی کشورشان میدان دهند. جبرئیلوف در فینال از سد قوربانوف گذشته بود.

البته ترک‌ها نیز سلیمان کارادنیزِ جوان را به ابراهیم بلوک‌باشی کهنه‌کار و باتجربه ترجیح داده‌اند و باید دید آیا می‌تواند در این میدان توفیقی داشته باشد یا نه.

این وزن هم از جمله اوزانی است که تعدادی زیادی از مدعیان آن در آستانه المپیک تصمیم به تغییر وزن گرفته‌اند.





* نبرد تانک روس و بولدوزر آمریکایی در غیاب پلنگ جویبار

در وزن ۹۷ کیلوگرم در حالی‌که تا همین چند روز قبل، رضا یزدانی گزینه اصلی کادر فنی برای حضور در مسابقات جهانی قزاقستان بود، اما کاپیتان تیم ملی و کشتی‌گیر باتجربه و عنوان‌دار کشورمان در آستانه این مسابقات با انتشار بیانیه‌ای بدلیل آسیب‌دیدگی از حضور در این رقابت‌ها کناره‌گیری کرد تا میدان به جوان جویای نامی به نام علی شعبانی برسد.

هر چند از دست دادن یزدانی در این رویداد مهم می‌تواند نگران کننده باشد، اما با توجه به شرایطی که کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد در این ماه‌ها داشت به نظر می‌رسد، یزدانی بهترین تصمیم ممکن را گرفت تا شاید بتواند با آمادگی بالاتری برای حضور در بازی‌های المپیک آماده شود.

بدون شک شاید در حضور نامداران این وزن کم‌تر کسی از شعبانیِ جوان انتظار مدال داشته باشد، اما بهترین اتفاق می‌تواند کسب سهمیه المپیک باشد تا مسیر برای حضور نماینده کشورمان در توکیو ۲۰۲۰ هموار شود.

شعبانی که اولین حضورش در تمام رده‌های سنی تیم‌های ملی کشتی آزاد در سال ۲۰۱۸ و مسابقات امید‌های جهان روی داد، در آن رقابت‌ها موفق به کسب مدال برنز شد و پس از آن بود که کمی شناخته‌تر شد. وی در جام تختی توفیقی کسب نکرد و دوازدهم شد، اما با نایب قهرمانی در جام یاشاردوغو و کشتی خوبی که مقابل کایل اسنایدر، قهرمانی آمریکایی جهان و المپیک در فینال گرفت، توانست نظر کادر فنی را جلب و دل آن‌ها را قرص کند.

حالا شعبانی مهم‌ترین رویداد ورزشی زندگی‌اش را تا این مقطع زمانی تجربه خواهد کرد، میدانی که می‌تواند او را تا عرش بالا ببرد و آرزو‌های کودکی‌اش را جامه عمل بپوشاند، اما همه چیز بستگی به خود این کشتی‌گیر دارد که تا چه میزان بتواند شایستگی‌های خودش را روی تشک به نمایش بگذارد، اما به گفته مربیان تیم ملی چیزی از حریفانش کم ندارد و می‌تواند حتی شانس کسب مدال در قزاقستان باشد. شعبانی در انتخابی تیم ملی مغلوب یزدانی شد، اما حالا با مصدومیت کاپیتان تیم ملی این فرصت طلایی در اختیار او قرار داده شده است.

در آخرین رنکینگ اعلام شده از سوی اتحادیه جهانی کشتی کایل اسنایدر (آمریکا)، عبدالرشید سعدالله یف (روسیه)، باتزول اولزای‌سایخان (مغولستان) و آبراهام دژسوس روآنا (ایتالیا) به عنوان ۴ کشتی‌گیر برتر این وزن معرفی شده‌اند که در کنار نفراتی مانند الیزبار اودیکادزه (گرجستان)، ابراهیم چیفتجی، قهرمان زیر ۲۳ سال اروپا (ترکیه)، پاولو اولینیک (اوکراین) و آلکساندر هوشتین (بلاروس) از مدعیان اصلی این وزن خواهند بود.





* محبی رو در روی بزرگان سنگین‌وزن

۱۲۵ کیلوگرم؛ در آخرین و ششمین وزن المپیکی تیم ملی کشتی آزاد کشورمان نیز در حالی‌که مانند ۹۷ کیلوگرم تا همین چندی پیش پرویز هادی، با تجربه و کهنه‌کار گزینه اصلی حضور در مسابقات جهانی بود، اما دارنده مدال برنز جهان طی روز‌های گذشته بدلیل آسیب‌دیدگی از حضور در مسابقات جهانی انصراف داد تا خود را برای حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو آماده کند.

از دست دادن دومین مدال‌دار جهانی کشتی آزاد برای کادرفنی تیم ملی می‌تواند نگران کننده باشد، اما حضور کشتی‌گیران جوان که اگر بتوانند حق مطلب را ادا کنند آینده روشنی را پیش روی این رشته قرار خواهد داد.

یدالله محبی جایگزین هادی شد، محبی بعد از کسب مدال طلای بزرگسالان آسیا در سال ۲۰۱۷ در نخستین تجربه رسمی بین‌المللی‌اش، مسافر مسابقات جهانی ۲۰۱۷ پاریس در فرانسه شد که نتوانست نتایج قابل قبولی کسب کند. محبی با وجود شروع خوبی که پاریس داشت و پیروزی مقابل مودزماناشویلی ازبک و زاسایف اوکراینی مغلوب گویازدوفسکی آمریکایی شد که با توجه به شکست حریفش به عنوانی بهتر از نهمی نرسید.

البته محبی در بازی‌های داخل سالن آسیا نیز به عنوانی بهتر از سومی نرسید که باعث شد دوبنده تیم ملی را تا سال ۲۰۱۹ از دست بدهد، اما در سال ۲۰۱۹ بار دیگر نماینده ایران در مسابقات قهرمانی آسیا بود به مدال طلا دست یافت تا جانشینی مناسب برای سنگین وزن‌های با تجربه و کهنه‌کار تیم ملی باشد. محبی با نظر کارد فنی به جام یاشاردوغو هم اعزام شد که به عنوانی بهتر از پنجمی نرسد تا محمدی و همکارانش در انتخاب پرویز هادی برای حضور در مسابقات جهانی دیگر دچار تردید نشوند؛ هر چند مصدومیت این کشتی‌گیر برنامه‌هایشان را تغییر داد و بار دیگر به گزینه محبی روی آوردند.

محبی که در انتخابی تیم ملی مغلوب پرویز هادی شده بود، حالا قرار است با تجربه‌ای بیشتر در دومین مسابقات جهانی‌اش روی تشک برود؛ میدانی که از اهمیت بالایی برای این کشتی‌گیر برخوردار است و در صورت درخشش و اثبات توانایی‌هایش حتی می‌تواند یکی از کاندیدا‌های اصلی حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو در سنگین‌وزن باشد.

در آخرین رنکینگ اعلام شده از سوی اتحادیه جهانی کشتی گنو پتریاشویلی (گرجستان)، یانگ ژائو (چین)، طا‌ها آکگول (ترکیه) و نیکولاس گویازدوفسکی (آمریکا) به عنوان ۴ کشتی‌گیر برتر این وزن معرفی شده‌اند که در کنار نفراتی مانند آنزور خزریف (روسیه)، دانیل لیگتی (مجارستان)، آلسکاندر خوتسیانوفسکی (اوکراین) از مدعیان اصلی این وزن خواهند بود. محبی در آخرین رنکینگ اعلام شده توسط اتحادیه جهانی کشتی در رده دهم وزن خودش حضور داشت.

با توجه به حضور کشتی‌گیران با تجربه و عنوان‌داری گنو پتریاشویلی، قهرمان اروپا و ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ جهان و نفر سوم المپیک ریو، طا‌ها آکگول، قهرمان جهان و المپیک و البته نیکولاس گویازدوفسکی، قهرمان بازی‌های پان‌آمریکن و نفر ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ جهان این وزن را باید به نوعی تقابل ستارگان دنیای کشتی دانست که بنظر می‌رسد مدال‌های قهرمانی را نیز باید برای یکی از این ۲ نفر (پتریاشویلی و آکگول) به عنوان مدعیان اصلی عنوان قهرمانی کنار گذاشت.

شاید در ظاهر محبی با توجه به عدم حضور در بین برترین‌های رنکینگ، جایی در بین مدعیان اصلی سنگین‌وزن نداشته باشند، اما در هر حال کم شانس هم نیست و حالا با تجربه‌اندوزی بهتری گام روی تشک قزاقستان خواهد گذاشت؛ شاید اگر قرعه شانس در خانه محبی را بزند و در گروه حریف چینی و نماینده آمریکا قرار بگیرد می‌تواند از شانس‌های اصلی کسب مدال باشد؛ اما در این وزن هم کسب سهمیه می‌تواند برای کادرفنی از اولویت بیشتری برخوردار باشد تا مسیر نماینده کشورمان در بازی‌های المپیک هموارتر شود.

با تمام این اوصاف به نظر می‌رسد تیم ملی کشتی آزاد تیم کم‌شانسی برای کسب سهمیه المپیک و حتی مدال جهانی نباشد و اگر کمی خوش شانس باشیم و قرعه یاری کند می‌توانیم، تقریبا در تمام اوزان با حضور در جمع ۶ کشتی‌گیر پایانی خیالمان را برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو راحت کنیم.

در هر حال باید به تصمیم و انتخاباتی که محمدی و همکارانش به عنوان مسئول اصلی کشتی آزاد داشته‌اند، احترام گذاشت چرا که بدون شک کسی به اندازه آن‌ها به آزادکاران نزدیک نبوده و از شرایط روانی و جسمانی آن‌ها اطلاعات ندارد و حتما بهترین انتخابات ممکن و موجود را برای موفقیت در رویداد جهانی داشته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار