کد خبر: 968522
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۲
روحانی:
رئیس‌جمهور می‌گوید: «با اروپا به توافق نرسیدیم، گام سوم را برمی‌داریم.»، «ایران اولین گام را برداشت و ظرف این اقدام، دو ماه نیز فرصت داد. در همان دوره با چین، روسیه و اروپایی‌ها صحبت کردیم، اما به نتیجه مطلوب نرسیدیم. هر چند که آن‌ها توصیه می‌کردند گام دوم را برنداریم، اما چون در عمل آن‌ها کار مهمی انجام نداده بودند، گام دوم را برداشتیم. بعد از گام دوم باز هم گفتگو و مذاکره کردیم.»
سرویس سیاسی جوان آنلاین: این سخنان را دکتر روحانی روز گذشته در جلسه هیئت دولت عنوان کرد تا نشان دهد طرف‌های اروپایی به رغم وعده و وعید‌های خود، در عمل هیچ اقدام مؤثری در اجرای تعهدات برجامی خود پس از خروج امریکا از این توافق انجام نداده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری، روحانی در عین حال روند مذاکرات میان ایران با طرف‌های برجام را «رو به جلو» خواند و با بیان اینکه به رغم حل بخش مهمی از اختلافات در مذاکرات با اروپا، هنوز به نقطه توافق نهایی نرسیده‌ایم، تصریح کرد: در همین چارچوب ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود را برخواهد داشت و جزئیات این گام سوم را طی امروز و فردا اعلام و بر مبنای آن عمل خواهد کرد.»

روحانی با تشریح روند مذاکرات اظهار داشت: مثلاً اگر در ۲۰ مسئله اختلاف داشتیم، این اختلافات اکنون در سه مسئله است و بخش عمده آن‌ها حل شده‌اند، اما هنوز به نقطه نهایی نرسیده‌ایم و بعید می‌دانم طی امروز و فردا نیز بتوانیم به توافق نهایی برسیم؛ در نتیجه گام سوم را برخواهیم داشت و جزئیات این گام سوم را طی امروز و فردا اعلام و بر مبنای آن عمل می‌کنیم. رئیس جمهور البته به همین سه مسئله اختلافی هم اشاره نکرد که سطح و کیفیت این اختلافات چیست و چگونه است؟

او صبر راهبردی و اقدام ایران را در برابر خروج امریکا از برجام، هوشمندانه خواند و اظهار داشت: ایران اولین گام را برداشت و ظرف این اقدام، دو ماه نیز فرصت داد. در همان دوره با چین، روسیه و اروپایی‌ها صحبت کردیم، اما به نتیجه مطلوب نرسیدیم. هر چند که آن‌ها توصیه می‌کردند گام دوم را برنداریم، اما چون در عمل آن‌ها کار مهمی انجام نداده بودند، گام دوم را برداشتیم. بعد از گام دوم باز هم گفتگو و مذاکره کردیم.

الان کلام همدیگر را خوب می‌فهمیم
روحانی به این نکته اشاره کرد که «طی این دوره یک گام‌هایی با هم برداشتیم. خیلی فاصله داشتیم در تلفن‌های روز اول بین ما خیلی فاصله بود، اما الان کلام همدیگر را خوب می‌فهمیم. آن‌ها می‌دانند ما چه می‌خواهیم و ما هم می‌دانیم آن‌ها چه می‌خواهند و کاملاً مفهوم است. در بسیاری از موارد به هم نزدیک شده‌ایم و در برخی از موارد هم هنوز اختلاف‌نظر داریم و به گام نهایی نرسیده‌ایم».

اشاره روحانی ظاهراً به روند گفتگو‌های خود و همتای فرانسوی‌اش است که از ۱۴ تیرماه ۹۷ کلید خورد که طی این ۱۴ ماه علاوه بر فرستاده‌های ویژه بین دو طرف تاکنون ۹ بار تلفنی با هم گفتگو کرده‌اند. گفتگو‌هایی که به تصریح رئیس جمهور تاکنون به نتیجه‌ای منجر نشده است. نکته‌ای که همواره مورد نقد دلسوزان و منتقدان قرار گرفته و معتقدند، طرف‌های اروپایی اگر نگوییم در پازل امریکا بازی می‌کنند، اراده‌ای عملی برای اجرای تعهدات برجامی ندارند و با مذاکره درمانی تنها از طرف ایرانی وقت می‌خرند. با این وصف روحانی دیروز از تعیین یک چارچوب پنج ماهه تا پایان سال میلادی با فرانسوی‌ها خبر داد و گفت: آن‌ها می‌گویند با اروپایی‌ها و چین و دیگران و خود امریکا حرف می‌زنیم و هماهنگ می‌کنیم و بحث می‌کنیم. حرف ما با فرانسه در این زمینه و به نمایندگی از طرف اتحادیه اروپا و سه کشور بود.

گام سوم باطن مهمی دارد
روحانی با اشاره به گام سوم ایران، خاطرنشان کرد: ظاهر این گام سوم، خیلی تکان‌دهنده نیست ولی باطن آن فوق‌العاده مهم است و به نظر من این گام، مهم‌ترین گامی است که برمی‌داریم و آثارش بسیار فوق‌العاده خواهد بود و ان‌شاءالله با این گام سوم، سازمان انرژی اتمی از این روند سرعت معمولی خارج و فعالیتش شتاب می‌گیرد یعنی با دستوری که امروز یا فردا صادر خواهد شد سازمان انرژی اتمی برای رسیدن به اهدافش شتاب فوق‌العاده‌ای می‌گیرد. رئیس جمهور با بیان اینکه دو ماه دیگر فرصت می‌دهیم، افزود: ضمن اینکه گام سوم را برمی‌داریم، صحبت می‌کنیم و اگر به توافق رسیدیم باز هم راه برای مذاکره، منطق و توافق وجود دارد.

سه گروه عامل خروج امریکا از برجام
دکتر روحانی در بخشی از سخنان خود تندرو‌های درون امریکا، رژیم نژادپرست صهیونیستی و برخی سران ارتجاع در منطقه را به عنوان سه گروهی نام برد که نمی‌خواهند بین ایران و امریکا رابطه‌ای عادلانه، صحیح و درست برقرار باشد. «در درون امریکا تندرو‌هایی شامل صهیونیست‌ها، نئوکان‌ها و نژادپرست‌ها هستند که خواهان رابطه‌ای صحیح میان ایران و امریکا نیستند و هر وقت می‌خواهیم در این رابطه، جلو برویم یک جایی آن را به هم می‌زنند.»

رئیس جمهور از رژیم نژادپرست صهیونیستی و برخی مرتجعین منطقه نیز به عنوان دومین و سومین گروه‌های مخالف نام برد و گفت: آن‌ها اگر بفهمند که ممکن است یک روزی بین ایران و امریکا رابطه عادلانه‌ای برقرار شود می‌دانند مرگ دائمی آنهاست چرا که این‌ها همانند کف روی آب هستند و نابود و محو می‌شوند.

رئیس جمهور افزود: هر وقت می‌خواهیم کاری انجام دهیم این سه گروه که متأسفانه بر کاخ سفید هم مسلط شده‌اند، نمی‌گذارند. علت اینکه امریکا از برجام خارج شد، تسلط این سه گروه بر کاخ سفید است. آن‌ها از برجام خارج شدند و مشکلاتی برای خود، ما و دنیا ایجاد کردند و البته ما گام‌هایمان را حساب شده، صحیح و استوار برداشتیم.

دکتر روحانی در این تحلیل کوشیده است هیئت حاکمه امریکا را به دو جریان تندرو و میانه رو تقسیم کند که به زعم او تندرو‌های کنونی حاکم بر کاخ سفید عامل سنگ اندازی در مسیر برجام هستند، حال آنکه پس از توافق برجام که توسط رئیس جمهور «مودب» و میانه رو امریکا امضا شد، تحریم‌های گسترده‌تری علیه ایران اعمال شد تا سطح خصومت و دشمنی خود با جمهوری اسلامی را بیش از پیش به اثبات برساند.

گویا نمی‌توانیم با مردم تفاهم کنیم
دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بیشترین فشار دشمنان امروز به بخش اقتصاد تحمیل شده است، گفت: مردم ما بسیار مقاوم و صبور هستند، اما می‌خواهند مسئولان کشور بیش از گذشته با ابتکارات جدید گره‌ها را بگشایند و مشکلات را حل کنند. «ما باید بتوانیم با عملکردمان گره از مشکلات مردم باز کرده و زندگی مردم را آسان کنیم، اما متأسفانه امروز گویا زبان‌های ما گره دارد و نمی‌توانیم با مردم تفاهم کنیم، مردم زبان ما را درست لمس نمی‌کنند و ما هم شرایط مردم را به طور کامل درک نمی‌کنیم. گاهی مردم چیزی می‌گویند ولی ما چیز دیگری می‌شنویم.» روحانی افزود: اگر امروز ما بتوانیم حرف خود را به نسل‌های سوم و چهارم منتقل و تفاهم کنیم، موفق خواهیم شد. متأسفانه امروز بین نسل اول و دوم با نسل‌های سوم و چهارم فاصله بزرگی ایجاد شده است. رئیس جمهور تأکید کرد: نشستن ما روی این صندلی مسئولیت زمانی مشروع است که درست بفهمیم مردم از ما چه می‌خواهند و با شهامت عمل کنیم آنچه را که مردم می‌خواهند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
0
0
( گویا نمیتوانیم با مردم تفاهم کنیم ) . جناب روحانی طی این 7 سال خودت و وزیرانت تفاهمی با مردم نداشتی و ندارید و الان تازه متوجه شدی؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
0
0
یک گام در حد فوت کردن
علی
|
United Kingdom
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
0
0
قبلا در هفده مورد اختلاف داشتیم الان در سه مورد. خوب بفرمایید در چهارده مورد اختلاف حل شده ما کوتاه آمدیم یا اروپایی های با انصاف و مودب؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
خب این مسائل بصورت برد برد بررسی شده و ایذا" میشود
یعنی در 14 مورد ما کوتاه اومدیم اونا هم در عوض مودب موندند
در سه هم هنوز کوتاه نیامده ایم و اوناهم دارند حرفای بد بد میزنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
0
0
فعلا تاتی تاتی
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
0
1
جناب رییس جمهور محترم جای بسیار تاسف است که پس از چهل سال مقام ارشد بودن و شاهد o ناظر خیانت‌ها و جنایت‌های هر دو جناح دموکرات و جمهوریخواه باشی و باز این حرفهای کوچه، بازاری را عنوان کنی! خجالت هم چیز خوبیه !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
0
0
ظاهر این گام سوم، خیلی تکان‌دهنده نیست ولی باطن آن فوق‌العاده مهم است و......
یعنی اینکه این گام یه حرکت زیر پوستی ریزی داره که خیلی دقیق دقت کنی چیزی متوجه نمیشی البته بدون دقت هم چیزی متوجه نمیشی خب دیگه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار