کد خبر: 968515
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۰
نمایندگان طالبان و امریکا می‌گویند که به توافق نهایی صلح نزدیک شده‌اند و قرار است به زودی جزئیات آن اعلام شود، اما دولت افغانستان که در این مذاکرات نقشی ندارد، نسبت به مفاد آن نگران است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان درباره تبعات توافق صلح دولت امریکا با گروه طالبان ابراز نگرانی کرد و خواستار توضیحات بیشتری در این خصوص شد.

کمتر از یک ماه دیگر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مانده که توافق نهایی طالبان و امریکا، چالش‌های دولت افغانستان را دوچندان کرده است. به گزارش خبرگزاری آوا، صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان دیروز با انتشار بیانیه‌ای در رسانه‌های اجتماعی نوشت: «مردم افغانستان صلح می‌خواهند و حکومت افغانستان آغازگر فرایند صلح بوده است. برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح، برداشتن شرایط برای گفتگو‌ها و آتش‌بس پارسال از اقدام‌های عملی حکومت افغانستان برای آغاز مذاکرات صلح بوده است.» صدیقی افزود: «دولت افغانستان از هرگونه پیشرفتی در فرایند صلح حمایت می‌کند که منجر به تأمین صلح پایدار و ختم جنگ در افغانستان گردد، اما نگرانی اصلی دولت افغانستان در تفاهمنامه امریکا با طالبان، در این است که از پیامد‌ها و خطرات ناشی از آن چگونه جلوگیری به عمل می‌آید؟» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان تصریح کرد: «همانگونه که مقام‌های پیشین و سناتور‌های امریکایی نگرانی‌هایی از پیامد‌های این تفاهمنامه دارند، دولت افغانستان نیز نگران است، از همین رو، ما خواهان توضیح در رابطه به این سند می‌باشیم تا خطرات و پیامد‌های ناگوار آن را با دقت کامل تحلیل کرده و جلوی خطرات را بگیریم.» زلمی خلیلزاد نماینده ویژه دولت امریکا در امور صلح افغانستان در پی پایان دور نهم گفتگو‌ها با طالبان از روز یک‌شنبه دیدار‌هایی را با مقامات دولت وحدت ملی افغانستان در کابل انجام داده است. خلیلزاد روز یک‌شنبه به شبکه خبری طلوع نیوز گفت که واشنگتن در اصول با طالبان به توافق رسیده است. وی گفت که بر اساس این توافق در حدود ۵ هزار نیروی امریکایی در مرحله نخست از پنج پایگاه بیرون خواهند شد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ابراز نگرانی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در حالی است که ۹ تن از سفیران و دیپلمات‌های سابق امریکایی در امور افغانستان با انتشار بیانیه مشترکی نسبت به پیامد‌های توافق امریکا با طالبان و بروز جنگ داخلی تمام عیار در افغانستان هشدار دادند. این دیپلمات‌های سابق امریکایی تأکید کرده‌اند که «امکانپذیر بودن صلح در افغانستان روشن نیست به خصوص که طالبان هیچ بیانیه مشخصی در خصوص شروط مورد نظر برای پذیرش راه‌حل صلح‌آمیز با سایر طرف‌های افغانستان بیان نکرده است.» ابراز نگرانی کابل از توافق طالبان و واشنگتن، در حالی است که روسیه از این توافقات اعلام حمایت کرده است. در روز‌های اخیر اخباری منتشر شده است که امریکایی‌ها می‌خواهند تا انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را که اوایل مهرماه برگزار می‌شود به تعویق بیندازند تا شرایط برای مشارکت طالبان در انتخابات آتی فراهم شود. طالبان هم هشدار داده است که توافق نهایی با امریکا به معنای پایان جنگ با دولت کابل نخواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار