کد خبر: 968379
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۶
مهم‌ترین بخش جلسه دیروز مجلس برای بررسی رأی اعتماد به دو وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، موضع‌گیری رئیس جمهور در خصوص مذاکره با امریکا بود.
سرویس سیاسی جوان آنلاین:  شاید او که در روز‌های اخیر در باب مذاکره با امریکا یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ، و به دلیل مواضع متناقضش مورد انتقاد است، از تریبون جلسه رأی اعتماد به دو وزیر بهره برد تا باز از مذاکره با امریکا بگوید. حسن روحانی در این جلسه در آستانه سفر احتمالی به مقر سازمان ملل در نیویورک تأکید کرد که «هیچ تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با امریکا نداریم» تا فردا نتواند متناقض با آنچه امروز در تهران گفته، چون به نیویورک می‌رود، به فکر آن کار دیگر باشد.

البته در پایان جلسه و پس از سخنان موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی و سخنان خود آنان، هر دو آنان از مجلس رأی اعتماد گرفتند و از این پس علی اصغر مونسان به عنوان اولین وزیر وزارتخانه تازه تأسیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و محسن حاجی میرزایی به عنوان پانزدهمین وزیر آموزش‌وپرورش مشغول به کار خواهند شد؛ موضوعی که تحت‌الشعاع فضاسازی‌های رئیس جمهور پیرامون مذاکره‌ای که قرار نیست برگزار شود، قرار گرفت تا نمادی باشد بر آنکه دولت روحانی، برای حل مشکلات کشور به جای توجه به ظرفیت‌های درونی، نگاه به بیرون دارد.

روحانی پس از نطق خود در جلسه مجلس برای رأی‌گیری برای دو وزیر پیشنهادی که محور آن مذاکرات برجامی بود، مجلس را بلافاصله ترک کرد و برای شنیدن نظرات نمایندگان پیرامون دو وزیری که به خانه ملت معرفی کرده بود، وقت نگذاشت و باعث شد یکی از نمایندگان حین نطقش در مخالفت با یکی از دو وزیر پیشنهادی، بگوید که «رئیس جمهور در رفت.»

جلسه رأی اعتماد به دو وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
با رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، علی اصغر مونسان و محسن حاجی میرزایی، به عنوان وزیران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و آموزش و پرورش انتخاب شدند.

در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی پس از سخنان رئیس‌جمهور، نمایندگان موافق و مخالف وزرای پیشنهادی و همچنین دفاع مونسان و حاجی میرزایی از خود و برنامه‌های‌شان، رأی‌گیری از نمایندگان برای اخذ آرا صورت گرفت. در نهایت، حاجی میرزایی با ۲۰۰ رأی موافق، ۴۸ رأی مخالف و هفت رأی ممتنع از ۲۵۵ نماینده حاضر به عنوان وزیر آموزش و پرورش و مونسان با ۱۶۳ رأی موافق، ۸۷ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از ۲۵۵ نماینده حاضر به عنوان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب شد.

رئیس جمهور: کشور نیاز به نقش‌آفرینی استثنایی از سوی ۳ قوه دارد
در آغاز جلسه رأی اعتماد به دو وزیر پیشنهادی، حسن روحانی پشت تریبون رفت تا از گزینه‌های پیشنهادی خود برای دو وزارتخانه میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری و نیز آموزش و پرورش دفاع کند. روحانی در آغاز سخنانش فرا رسیدن ماه محرم، ماه عزای سید و سالار شهیدان را به تمام مسلمانان دنیا تسلیت گفت و اضافه کرد: امیدوارم همه ما پیرو راه آن عزیز باشیم که گفت من برای سامان دادن امور جامعه و نجات امت از انحراف و نفاق قیام و نهضتم را آغاز کردم که اراده و تصمیم من امر و فرمان به خوبی‌ها و نهی و بازداشتن از پلشتی‌ها و زشتی‌هاست.

وی بیان کرد: شرایط امروز کشور شرایط سخت و پیچیده‌ای است که نیاز به نقش‌آفرینی استثنایی از سوی مجلس شورای اسلامی، دولت، قوه قضائیه و سایر ارکان کشور دارد. من به یاد ندارم که هیچ کشوری در تاریخ دهه‌های گذشته همانند ایران امروز در فشار اقتصادی بی‌حد و حصر و حداکثری استکبار جهانی و دشمنان این مرز و بوم قرار گرفته باشد.

رئیس جمهور گفت: طراحی بر این بود که در ۱۶ ماه پیش با تحریم شدیدی که علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام و اجرا می‌شود حداکثر کشور شش ماه بیشتر نتواند تاب‌آوری داشته باشد و با این چنین تحریمی که از تحریم صادرات نفت گرفته تا تحریم شدید بانکی و کشتیرانی و بیمه و سایر تحریم‌هایی که امروز با آن مواجه هستیم هیچ کشور معمولی نمی‌توانست شش ماه مقاومت کند. امروز نگاه دنیا به ایران بعد از ۱۶ ماه مقاومت حتی نگاه امریکا نسبت به ملت ایران عوض شده، آن‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که با فشار حداکثری نمی‌توانند ملت ایران را به زانو در آورند.

وی افزود: امریکایی‌ها برای اولین بار است که در تاریخ جهان علیه یک کشور برنامه‌ریزی و توطئه می‌کنند و دنیا به آن‌ها روی خوش نشان نمی‌دهد و حداقل در بیان و سیاست با ملت ایران هم‌نوا است. متأسفانه بعد از خیانت امریکا و زیر پا گذاشتن تعهدش اروپایی‌ها هم یا به وظیفه خود عمل نکردند یا نتوانستند یا هر دو که آنچه ما می‌فهمیم هر دو است. الان باید ببینیم مقاومت ملت ایران پاسخ داده یا خیر؟ امروز ارقام و شاخص‌های ما نشان می‌دهد که در دو سه ماه اخیر وضع ما از ماه‌های پیش بهتر است.

مقاومت و دیپلماسی در تضاد با هم نیست
رئیس‌جمهور افزود: ما هیچ‌گاه دروازه دیپلماسی را نبستیم و نخواهیم بست. ما معتقد نیستیم که مقاومت ملی با دیپلماسی فعال در تضاد است. خواهش می‌کنم از بعضی از رسانه‌ها که این تضاد، تقابل و دوگانگی در کشورمان درست نکنند، شرایط ما شرایط دوگانگی نیست، شرایط ما شرایط وحدت است، نباید ما صدای دشمن را از حنجره ولو گروه مخالف دولت بشنویم، بگذار دشمن با حنجره خودش حرف بزند چرا یک عده حنجره‌شان را عاریه به برنامه و صدای دشمن می‌دهند؟

روحانی با اشاره به کاهش گام به گام تعهدات برجامی ایران افزود: اساس بحث ما امروز با کشور‌های اروپایی این است که نفت‌مان را به صورت نقد یا نسیه بخرند و پیش خرید کنند و پولش در اختیار ما باشد. هنوز به توافق نهایی نرسیدیم، اما در عین حال مذاکرات ما همچنان ادامه دارد و اگر این مذاکرات تا روز پنج‌شنبه به نتیجه نهایی نرسیم مرحله سوم را اعلام خواهیم کرد.

بحث مذاکره دوجانبه مطرح نیست
رئیس‌جمهور گفت: آخرین نکته‌ای که در این بخش صحبتم عرض می‌کنم، ما بار‌ها گفتیم و باز هم می‌گوییم ممکن است از تعبیر‌ها سوء برداشت شود، ما هیچ تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با امریکا نداریم و نداشتیم، در هیچ مقطعی در این ۵/۱ سال و سال‌های قبل هیچ زمانی نبوده که پاسخ مثبت بدهیم، پیشنهاد بوده، اما ما پاسخ منفی دادیم، بحث مذاکره دوجانبه به صورت خصوصی مطرح نیست. امریکا به برجام برگردد یا برنگردد خیلی مهم نیست، اگر امریکا کل تحریم خود را بردارد باز هم امکان‌پذیر است در جلسه ۱+۵ مثل قدیم امریکا هم حضور پیدا کند، اما این مشروط به آن است که کل تحریم را بردارد. وقتی می‌گوییم مذاکره، یعنی وقتی تحریم‌ها برداشته شود و شرایطی که در برجام داشتیم، انجام شود. در این کشور اصول سیاست‌های ما را رهبر معظم انقلاب تعیین می‌کند، سیاست‌های کلی نظام توسط ایشان ترسیم می‌شود، همه ما مسیر واحدی را طی می‌کنیم و بنابراین آنچه دشمنان فکر می‌کنند تفرقه و اختلاف وجود دارد در امنیت و مصالح ملی ما وجود ندارد.

دفاع روحانی از دو وزیر: میراث فرهنگی مهم و آموزش و پرورش اساسی است
رئیس جمهور گفت: آقای بطحایی در استعفای خود نوشته بود که می‌خواهم در انتخابات مجلس شرکت کنم و از طریق دفتر ما و اصرار ایشان باعث شد که من استعفای ایشان را بپذیرم. ایشان وزیر خوبی بود، در دولت هیچ مشکلی بین ما با وزرا نبود.

وی ادامه داد: در موضوع میراث فرهنگی باید بگویم که نیازی نیست بگویم که میراث فرهنگی چقدر برای هویت ملی ما مهم است و اگر میراث فرهنگی نبود ما زبان تمدن نداشتیم. زبان تمدن و معماری، رسا است، ترجمه هم نمی‌خواهد و همه دنیا هم می‌فهمد. کاری که امروز در استان‌های مختلف ما وجود دارد و کمتر استانی داریم که آثار ۷۰۰ یا ۸۰۰ ساله در آن نباشد که پرچمدار هویت ایرانی است برخوردار هستند. بنابراین نگهداری، معرفی به دنیا و عرضه به داخل یک وظیفه ملی ما است. گردشگری به عنوان یک پیشران امروز در اقتصاد و اشتغال ما است.

روحانی پس از بیان سخنانی در اهمیت میراث فرهنگی و نقش آن در کاهش بیکاری و اقدامات دولت در این زمینه، به تبیین ویژگی‌های گزینه پیشنهادی برای این وزارتخانه پرداخت و گفت: آقای مونسان در قبل در همین سمت فعالیت می‌کردند، ایشان با نشاط، پرکار، خوش‌فکر، از بهترین دانشگاه این کشور فارغ‌التحصیل شده و آمادگی دارد که این بار مسئولیت را بر دوش بگیرد و من امیدوارم با رأی شما نمایندگان در این دو سال باقیمانده همچنان آقای مونسان بتواند در این سمتی که تاکنون بوده البته از این به بعد به عنوان وزیر، این مسئولیت را بر عهده بگیرد.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش نیز برای ما وزارتخانه پایه‌ای و اساسی در کشورمان است و هرآنچه برای آینده کشور می‌خواهیم آغازش از آموزش و پرورش است. اگر معنویت، نشاط، پیشرفت اجتماعی، پیشرفت صنعتی، اشتغال، قدرت ملی می‌خواهیم از این آموزش و پرورش آغاز می‌شود.

رئیس قوه مجریه گفت: آموزش و پرورش جزو وزارتخانه‌هایی است که یک مقدار پیچ و خم‌های بیشتری دارد و می‌بایست از این پیچ و خم‌ها عبور می‌کردیم. برای آموزش و پرورش ۹ نفر را در ذهن داشتیم که در مجموع به جناب آقای حاجی میرزایی رسیدیم. ایشان یک مزایای ویژه خودش را دارد که شاید اگر وزیر دیگری بود این مزایا را نداشت. در خصوص خلق و خو و ادب یک انسان فوق‌العاده‌ای است و در این شش سال عصبانیت ایشان را تجربه نکردیم. در همه روز‌های سخت دولت و دبیری دولت که کار ساده‌ای نیست، تنظیم و آماده کردن برنامه‌ها برای دولت کار ساده‌ای نیست و ایشان این کار‌ها را با نظم، حوصله و دقت انجام داده و ندیدیم که ایشان متنی را به دولت بیاورند که در آن اشتباه باشد و این نشان از حوصله، دقت و پرکاری ایشان است. ضمن اینکه ایشان با سیاست‌ها و مصوبات دولت آشناست.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
0
0
شب بلند است و قلندر بیدار جناب روحانی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار