کد خبر: 968371
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
انفجار در کابل بیش از ۱۳۵ کشته و زخمی بر جای گذاشت
امریکا در شرف صلح با طالبان است و آنطور که زلمای خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح گفته، نهایی شدن آن منتظر تأیید ترامپ است. ظاهراً این توافق قیمت زیادی برای افغان‌ها دارد. طالبان بعد از چند حمله خونین به افغان‌ها در طول مذاکرات، دوشنبه شب هم یک تراکتور مملو از مواد منفجره را در کابل منفجر کرد که در اثر آن دست‌کم ۱۳۵ نفر کشته و زخمی شدند.
علی قنادی
سرویس بین الملل جوان آنلاین: انفجار در نزدیکی دیوار جنوبی کمپ «گرین ولیج» (دهکده سبز) کابل، محل استقرار موسسات و نهاد‌های بین‌المللی در شرق کابل رخ داد که در اثر آن ۱۶غیرنظامی و کارکنان کمپ کشته و ۱۱۹نفر دیگر زخمی شده‌اند. به دنبال این انفجار البته انفجار دیگری با شدت کمتر در همین منطقه رخ داد. وزارت داخله افغانستان اعلام کرده که انفجار در دهکده سبز کابل باعث آتش گرفتن یک پمپ بنزین در نزدیکی گرین ولیج شده و آتش‌سوزی گسترده‌ای به راه افتاده ولی وزارت داخله افغانستان گفته که نیرو‌های پلیس توانسته‌اند با حضور در محل، حدود ۴۰۰تن از اتباع خارجی مستقر در گرین ولیج را نجات داده و به محل امن منتقل کنند. منابع می‌گویند شدت انفجار به حدی بود که صدای آن در تمام شهر کابل شنیده شد و مناطق نزدیک به محل انفجار را تا چندین کیلومتر دورتر لرزاند. «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان مسئولیت انفجار کابل را به عهده گرفته و گفته که هدف آن نیرو‌های خارجی بود‌ه‌اند ولی منابع مربوط به دولت افغانستان می‌گویند در این انفجار هم مثل همیشه، قربانی اصلی، مردم افغانستان و ساکنان بی‌دفاع محلی بوده‌اند. همزمان با این انفجار، در قندهار هم دو تروریست انتحاری تلاش کردند یک مراسم عروسی را هدف قرار دهند و همزمان در قندوز و بغلان و بلخ نیز رویداد‌های مرگبار امنیتی با محوریت طالبان ادامه دارد. در بلخ، درگیری میان طالبان و نظامیان افغان از دوشنبه شب با حمله سنگین طالبان آغاز شد و تا لحظه تنظیم این خبر در عصر دیروز، منابع افغان از تداوم آن خبر دادند. طالبان همچنین دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک پهپاد امریکایی را در ولایت غور افغانستان ساقط کرده است.

۸ هزارو ۶۰۰ امریکایی می‌مانند
در همان دقایقی که انفجار در دهکده سبز کابل اتفاق افتاد، زلمای خلیلزاد نماینده امریکا در افغانستان در حال گفتگو با شبکه طلوع نیوز افغانستان درباره صلح با امریکا بود؛ صلحی که او می‌گوید حالا دیگر فقط مهر تأیید ترامپ برای به جریان افتادن آن باقی مانده است. خلیلزاد به طلوع‌نیوز گفته که هیئت امریکایی با طالبان در اصول به توافق نهایی رسیده‌اند ولی این توافقنامه برای اجرایی شدن باید از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا هم تأیید شود. خلیلزاد گفته که اگر شرایط مطابق توافقنامه پیش برود، امریکا ظرف ۱۳۵روز «پنج پایگاه» خود را در افغانستان در چند مرحله ترک خواهد کرد. در حال حاضر امریکا ۱۴هزار نیرو در افغانستان دارد که به گفته خلیلزاد در گفت و گویی جداگانه با روزنامه نیویورک تایمز شمار نیرو‌های امریکایی که در این ۱۳۵ روز این پنج پایگاه را ترک خواهندکرد، ۵ هزارو ۴۰۰ سرباز است که با این احتساب، ۸ هزارو ۶۰۰ نیروی امریکایی به رغم توافق در پایگاه‌های امریکا خواهند ماند. خلیلزاد در مصاحبه خود با طلوع‌نیوز افغانستان، روی کار آمدن نظام امارت اسلامی در افغانستان را برای امریکا خط قرمز خوانده و گفته است: ما تنها طرفدار حکومتی خواهیم بود که مطابق مذاکره و گفتمان به وجود می‌آید. او همچنین به رادیو آزادی گفته است: «طالبان می‌خواهند که نام امارت اسلامی را ذکر کنند، اما اگر آن را ذکر کنند، ما این گروه را به حیث طالبان می‌شناسیم و به حیث یک دولت به گونه رسمی نمی‌شناسیم. در آن روز یک اعلامیه مشترک هم آماده می‌شود که ما افغانستان را به حیث حکومت مشروع می‌شناسیم.» خلیلزاد گفته که با طالبان درباره چهار نکته «در اصول» به توافق رسیده که این چهار مورد به گفته خلیلزاد به این شرح است: «نخست در مورد مسئله تروریسم که از مناطق تحت کنترل طالبان نباید خطری متوجه امریکا و همکارانش شود. دیگر مسئله کم شدن و بیرون شدن نیرو‌های «امریکایی از افغانستان» وابسته به شرایط است. سوم مسئله مذاکرات بین‌الافغانی و چهارم آتش‌بس دائمی است.»

انتخابات؛ قربانی صلح با طالبان
نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان پس از پایان نهمین دور گفتگو با طالبان در دوحه قطر برای متقاعد کردن مقام‌های افغان درباره توافق صلح وارد کابل شده است. مفاد این توافقنامه فاش نشده و خلیلزاد حتی حاضر نشده نسخه‌ای از آن را در اختیار رهبران حکومت افغانستان از جمله شخص اشرف غنی قرار دهد زیرا به گفته او بنا به دلایل امنیتی نمی‌خواهد پیش از امضای ترامپ، مفاد آن افشا شود. خلیلزاد در گفتگو با طلوع نیوز در پاسخ به این سؤال که آیا رهبران حکومت وحدت ملی از این توافقنامه استقبال کرده‌اند یا نه گفته که نمی‌تواند در این مورد نظری بدهد و تأکید کرده است: «این موافقتنامه آن‌ها (حکومت افغانستان) با طالبان نیست، این موافقتنامه ما (امریکا) است با طالبان... دروازه را باز کردیم برای مرحله بعدی (مذاکرات دولت با طالبان)». خلیلزاد گفته که حالا در یک مرحله انتقال از گفت‌‍‌وگو‌های امریکا با طالبان به گفتگو‌های بین‌الافغانی هستیم. مشخص نیست که موضوعات احتمالی گفت‌وگوی طالبان با دولت چه چیز‌هایی است ولی ظاهراً بحث انتخابات که تا کمتر از چهار هفته آینده برگزار خواهد شد، یکی از آنهاست. در حالی که طالبان با برگزاری انتخابات مخالفت کرده گفته می‌شود حملات خونین هفته‌های اخیر از جمله حمله دیروز به گرین ولیج نیز با هدف برهم زدن انتخابات انجام شده است و دولت افغانستان همچنان بر برگزاری انتخابات اصرار دارد. برخی منابع معتقدند فشار‌های طالبان باعث شده که امریکا هم برای پا گرفتن توافق صلح با طالبان، برای عقب انداختن انتخابات بر رهبران افغانستان فشار بیاورد. هر چند صدیق صدیقی سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان در یک نشست خبری گفته که اطلاعاتی که درباره تلاش امریکا برای جلوگیری از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به رادیو آزادی درز کرده حقیقت ندارد ولی به تازگی یک مقام آگاه بین‌المللی به رادیو آزادی گفته است که ایالات متحده امریکا در تلاش برای جلوگیری از برگزاری این انتخابات در مهر ماه است. این منبع که خواست نامش فاش نشود می‌گوید امریکا تلاش دارد برای جلوگیری از برگزار شدن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اجماعی را به میان آورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار