کد خبر: 968357
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۰
برای نخستین بار در رسانه، رادیو نمایش به صورت دسته‌بندی شده و دقیق در برنامه رادیویی «مجلس شبیه» به آیین نمایشی تعزیه می‌پردازد.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: ساجد قدوسیان، تهیه‌کننده برنامه رادیویی مجلس شبیه ضمن اعلام این مطلب گفت: متن این برنامه را بر اساس پژوهش هنری که درباره تعزیه انجام داده‌ام، نوشته‌ام و سابقه این پژوهش به پایان‌نامه دانشگاهی‌ام که درباره جایگاه تعزیه در عرصه هنر‌های نمایشی است، برمی‌گردد.

قدوسیان خاطرنشان کرد: در مجلس شبیه سعی کردیم تمام جزئیات هنری تعزیه مثل چگونگی  پیدایش و شکل‌گیری تعزیه، چگونگی کاربرد و کارکرد موسیقی تعزیه به صورت مجزا، معرفی مجالس غریب، ظرفیت‌های نمایشی تعزیه در دوره‌های مختلف، بررسی اصطلاحات مورد استفاده در تعزیه و تفاوت تعزیه با تراژدی‌های یونان، تعریف تعزیه و ارکان اصلی آن، ساختار و ساختمان تعزیه،  اشخاص بازی در تعزیه و بسیاری مسائل دیگر پیرامون تعزیه را پوشش دهیم.

قدوسیان ادامه داد: به دلیل آنکه اجرای تعزیه در نقاط مختلف ایران متولی مشخصی ندارد، حاشیه آن از اصل ماجرا پررنگ‌تر شده تا جایی که مخاطب درک درستی از آن ندارد، به همین دلیل در مجلس شبیه، رادیو نمایش سعی کردیم تا آن را مورد بررسی دقیق قرار دهیم.

گفتنی است برنامه رادیویی «مجلس شبیه» به تهیه‌کنندگی، پژوهشگری، نویسندگی و سردبیری ساجد قدوسیان، اجرای ایوب آقاخانی، کارشناسی دکتر محمدحسین ناصربخت، روایت فاطمه آل‌عباس و صدابرداری مجید آینه هر شب ساعت ۲۱ از رادیو نمایش پخش می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار