کد خبر: 968349
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶
معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران خدمات ارائه‌شده به خانواده معظم شهدا و ایثارگران در بخش‌های مختلف بنیاد در زمینه‌های مختلف ازجمله اشتغال و کارآفرینی، احراز ایثارگری، صدور کارت شناسایی ایثارگران، ارائه تسهیلات خرید یا ساخت مسکن ایثارگران، مناسب‌سازی زیست شخصی ایثارگران، ساماندهی مزار شهدا، مددکاری اجتماعی و مشاوره، اجرای طرح سپاس، پوشش بیمه عمر و حادثه و حوادث غیرمترقبه ایثارگران را تشریح کرد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران، محمود پاکدل با اشاره به فعالیت‌های بنیاد در مورد اشتغال ایثارگران، گفت: استخدام ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی در قالب ماده ۲۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران انجام می‌پذیرد که بر اساس آن حداقل ۲۵ درصد از مجوز‌های استخدامی دستگاه‌های موضوع ماده ۲ قانون یادشده اختصاص به خانواده‌های شاهد، جانبازان و آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان یک سال و بالای یک سال اسارت، اسرا و خواهر و برادر شهید دارد و ۵ درصد از سهمیه استخدامی نیز به سایر ایثارگران مشمول ماده ۲۱ تعلق می‌گیرد.

پاکدل ادامه داد: استخدام در دستگاه‌های غیردولتی و بخش خصوصی از طرف حوزه اشتغال و کارآفرینی بنیاد پیگیری می‌شود که در این راستا فعالیت‌های مختلفی ازجمله طرح آموزش برای استخدام، اجرای ماده ۳۱ قانون جامع و بهره‌مندی کارفرمایان از معافیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های شغلی و استخدامی شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در بخش خصوصی و غیردولتی دنبال می‌شود.

وی آمار ایثارگران جذب‌شده در دستگاه‌های دولتی را در سال ۱۳۹۶ تعداد ۱۱ هزار و ۳۹۰ نفر و سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۴ هزار و ۲۶ نفر اعلام کرد.

پاکدل با اشاره به طرح‌های خوداشتغالی و کارآفرینی بنیاد اظهار داشت: طرح‌های خوداشتغالی و کارآفرینی ایثارگران به‌وسیله پرداخت وام و تسهیلات اشتغال‌زایی از طریق منابع داخلی بانک عامل طرف قرارداد، پرداخت یارانه سود و کارمزد به طرح‌های اشتغال‌زا، فعالیت در حوزه کسب‌وکار خرد و مشاغل خانگی اجرایی می‌شود.

وی افزود: بخش دیگری از طرح‌های خوداشتغالی نیز با تشکیل صندوق اشتغال و کارآفرینی بنیاد، تسهیلات بیمه و بازنشستگی جهت مجریان طرح‌های خوداشتغالی (بیمه سهم خویش‌فرما) و صندوق توسعه ملی اجرا می‌شود که از سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۰ هزار و ۹۲۶ مورد و در ۴ ماهه نخست سال ۹۸ تعداد ۷ هزار و ۲۶۲ مورد ثبت‌شده است.

وی افزود: به‌منظور بهره‌مندی ایثارگران جویای کار از ظرفیت‌های شغلی دستگاه‌های اجرایی در بخش مشاغل خرد و کلان و کسب‌وکار‌های کوچک در سال ۱۳۹۸ تفاهم‌نامه‌ای با وزارت صمت منعقد شد و تفاهم‌نامه‌هایی نیز قرار است با وزارت جهاد کشاورزی و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری امضا شود که مراحل مقدماتی آن در دست اقدام و پیگیری است.

وی با بیان اینکه توانمندسازی شغلی جامعه ایثارگری از طریق آموزش‌های فنی و مهارتی، مشاوره شغلی و فنی ـ تخصصی و طرح آموزش کارورزی انجام می‌شود، تصریح کرد: در این راستا در سال ۱۳۹۷ تعداد ۳۰ هزار و ۲۷۱ نفر و در ۴ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ تعداد ۳ هزار و ۶۷۶ نفر به توانمندی شغلی دست پیدا کردند.

وی با اشاره به آمار افراد بهره‌مند از برنامه‌های توانمندسازی شغلی گفت: در سال ۱۳۹۸ تفاهم‌نامه‌های مشترکی با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، مجتمع فنی تهران و مجتمع آموزش امام خمینی (ره) وابسته به وزارت جهاد کشاورزی جهت استفاده ایثارگران متقاضی کار از برنامه‌های آموزشی و مهارتی منعقد شده است.

پاکدل همچنین یکی از فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران را کمک به تأمین مسکن ایثارگران واجدشرایط عنوان کرد و گفت: خدماتی نظیر ارائه تسهیلات خرید یا ساخت مسکن، واگذاری زمین و مناسب‌سازی زیست شخصی به ایثارگران ارائه می‌شود که در این راستا از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸ تعداد حدود ۴۰ هزار نفر از ایثارگران واجد شرایط در دریافت تسهیلات خرید و یا ساخت مسکن به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که مراحل جذب آن دردست اقدام است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد افزود: برابر قوانین موجود، وزارت راه و شهرسازی موظف به تأمین مسکن ایثارگران واجد شرایط است که با هماهنگی این وزارتخانه با سازمان ملی زمین و مسکن از سال ۹۷ تاکنون تعداد ۳۴۵۰ نفر از زمین، سهم ریالی ما به ازای زمین و واگذاری مسکن بهره‌مند شده‌اند. ضمن اینکه تعداد ۹۰۰ نفر از ایثارگران از ابتدای سال ۹۷ تاکنون از خدمات مناسب‌سازی شخصی استفاده کردند.

وی ادامه داد: در زمینهٔ ساماندهی گلزار شهدا که یکی از مراکز ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است باوجود کمبود اعتبارات استانی در این خصوص خوشبختانه از ابتدای سال ۹۷ تاکنون تعداد ۸ هزار و ۱۷۵ مزار مطهر و نورانی شهدا در کشور با توجه به رهنمود‌های مقام معظم رهبری ساماندهی شده است و از آنجایی که بنیاد شهید و امور ایثارگران رییس کمیته حقوقی و نظارت ستاد مناسب‌سازی کشور است طبق تقویم زمان‌بندی‌شده و منظم تعداد ۱۰ جلسه برگزار و ۹ موضوع مهم طرح؛ ازجمله تدوین آیین‌نامه اجرایی ماده ۳ قانون حمایت از حقوق معلولان در کمیته مصوب شده است و احصای شرح وظایف همه دستگاه‌های اجرایی از خلال این قانون و معرفی این کمیته به‌عنوان کمیته برتر ستاد از دستاورد‌های این کمیته بوده است.

پاکدل با اشاره به راه‌اندازی سامانه زیارت مجازی از مزار مطهر شهدا در جهت توسعه فرهنگ ایثار متناسب با شرایط زندگی امروزی، به دیگر فعالیت بنیاد درزمینهٔ مددکاری و مشاوره اشاره کرد و گفت: در راستای پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی جامعه هدف، مشاوره فردی بستر مناسبی برای بررسی امکانات مختلف شخصی و محیطی افراد، بسط و گسترش بینش و آگاهی‌های آن‌ها و تسهیل در انتخاب‌های معقول و سازنده و درنتیجه درمان مشکلات و مسائل شخصی مبتنی بر تعامل متقابل بین مراجعه کننده و مشاور است، مددکاری فردی و گروهی نیز فعالیتی سازمان‌یافته است که به افراد نیازمند جامعه عرضه می‌شود تا زمینه رضایت‌مندی، استقلال آن‌ها در مواجهه و مدیریت صحیح مشکلات و نهایتاً توانمندی ایشان را فراهم کند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها و مداخلات اساسی درزمینه حفظ و توسعه سلامت روان، آموزش و آگاهی بخشی است براین اساس، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه خانواده‌های شاهد و ایثارگر به‌عنوان یکی از ضرورت‌های اصلی و اساسی بنیاد در اولویت برنامه‌های حوزه مددکاری و مشاوره قرارداد. این برنامه پس از تعیین و اولویت‌بندی نیاز‌های آموزشی خانواده‌ها در سراسر کشور به‌صورت کلاسی، کارگاهی، اردویی با به‌کارگیری مدرسان مجرب و متخصص برگزار می‌شود. همچنین با عنایت به نقش و تأثیر آموزش خانواده بخشی از این برنامه در قالب نشریه خط زندگی به‌صورت غیرحضوری با تهیه، تولید و انتشار مقالات آموزشی و توزیع بین جامعه ایثارگری اجرا می‌شود.

پاکدل خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۷، تعداد ۱۸۹ هزار و ۹۶۱ مورد و در ۴ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ تعداد ۴۹ هزار و ۴۹۰ مشاوره فردی و گروهی انجام‌شده است، همچنین در سال ۱۳۹۷، تعداد ۱۶ هزار و ۷۵۰ مورد و در ۴ ماهه نخست سال ۱۳۹۸، تعداد ۴۸ هزار و ۳۶۹ مددکاری فردی و گروهی اجرایی شده است.

وی با تشریح طرح سپاس به‌عنوان روش مهم ارتباطی بنیاد با جامعه ایثارگری از طریق مراجعه معکوس گفت: به‌منظور ایجاد شرایط و زمینه‌های انجام بهتر وظایف سازمانی، ارتباط مؤثر، پاسخگو و شناسایی ملموس نیاز‌ها و افزایش رضایتمندی ایثارگران، این طرح برای خانواده‌های شهدا و جانبازان و آزادگان و خانواده آنان اجرایی می‌شود که در سال ۱۳۹۷ تعداد ۴۳۸ هزار و ۷۷۹ دیدار و در ۴ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۴۰ هزار و ۲۹۴ دیدار انجام‌شده است.

پاکدل خاطرنشان کرد: در اجرای ماده ۴۶ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و بند «ت» ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه و همچنین بر اساس مصوبه شماره ۳۶۴۸۳ مورخ ۹۱/۳/۸ هیئت محترم وزیران آن تعداد از ایثارگران که تحت پوشش بیمه عمر و حادثه سایر دستگاه‌ها نمی‌باشند تحت پوشش بیمه عمر و حادثه بنیاد با سرانه تعیین‌شده قرار دارند و همچنین منازل مسکونی و اسباب و اثاثیه تمام ایثارگران تحت پوشش بیمه حوادث غیرمترقبه تا سقف سی‌وپنج میلیون تومان قرار می‌گیرد که در حال حاضر این قرارداد بر اساس مناقصه عمومی در دو مرحله به شرکت بیمه کوثر واگذارشده است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ تعداد ۵۷۷ هزار و ۳۴۴ نفر و در سال ۱۳۹۷ تعداد ۶۱۲ هزار و ۵۸۵ نفر مشمول بیمه عمر و حادثه ایثارگران شده‌اند و همچنین در سال ۱۳۹۶، تعداد ۸۵۱ هزار و ۵۷۱ نفر و در سال ۱۳۹۷ تعداد ۸۴۰ هزار و ۵۰۱ نفر شامل بیمه حوادث غیرمترقبه ایثارگران شدند.

پاکدل همچنین بابیان اینکه فرآیند صدور کارت شناسایی هوشمند ایثارگران از مرحله درخواست ایثارگر تا صدور کارت به‌صورت الکترونیکی انجام شده است، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۷ تعداد ۵۱۸ هزار و ۵۳۲ فقره و در ۴ ماهه اول سال ۱۳۹۸ تعداد ۸۵ هزار و ۶۴۹ فقره کارت شناسایی هوشمند ایثارگران صادر و تحویل ایثارگران شده است.

وی در زمینه پرونده‌های احراز ایثارگری نیز تصریح کرد: در سال ۱۳۹۷ تعداد ۳۹ هزار و ۵۹۳ پرونده و ۴ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۰ هزار و ۵۱۲ پرونده احراز ایثارگری مورد بررسی کارشناسان قرار گرفت. همچنین در اجرای ماده ۲۶ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و بند «د» ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه، تعداد ۴۷ هزار و ۲۵۷ نفر در سال ۱۳۹۷ و تعداد ۶ هزار و ۲۴ نفر در سال ۱۳۹۸ حق پرستاری برای والدین معظم شهدا بر اساس میزان k پرستاری تعیین و پرداخت‌شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار