کد خبر: 968344
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۱
هرساله همزمان با آغاز ماه محرم و پس از آن ماه صفر بازار پخش انوع نذورات در کشور داغ می‌شود که این مهم از پخش چای، شیر وشربت و پختن غذا گرفته تا دادن انواع خدمات رایگان به عزاداران حسینی را شامل می‌شود.
پارسينا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: هرساله همزمان با آغاز ماه محرم و پس از آن ماه صفر بازار پخش انوع نذورات در کشور داغ می‌شود که این مهم از پخش چای، شیر وشربت و پختن غذا گرفته تا دادن انواع خدمات رایگان به عزاداران حسینی را شامل می‌شود. در کنار این نذورات یکی از نذر‌هایی که در چند سال اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته و هر ساله نیز برمیزان آن افزوده می‌شود نذر خون است که پس از برداشته شدن رسم موهن قمه زنی از اهمیت دوچندانی برخوردار شده است. چند روز پیش بود که مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی با اشاره به قرار گرفتن ذخایر خونی استان در وضعیت هشدار از شهروندان خواست تا مانند سال‌های اخیر در ایام محرم وصفر اقدام به اهدای خون کنند. موضوعی که حالا موجب شده تا همانند سال‌های گذشته مسئولان انتقال خون بیشتر استان‌های کشور از جمله سمنان نیز اعلام کنند که افراد علاقمند می‌توانند در این ایام با مراجعه به این مراکز خون خود را اهدا کنند.

چند سالی است که در کنار انواع نذوراتی که در ایام ماه محرم وصفر داده می‌شود، اهدای خون نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است به طوری که در این ایام بیشتر خون مورد نیاز در استان‌های کشور تأمین و در اختیار بیماران نیازمند و مراکز خون قرار می‌گیرد، موضوعی که ضمن تأمین نیاز خونی کشور و عدم نیاز به واردات موجب شده تا مقادیر زیادی از این خون‌ها و فرآورد‌های آن به خارج از کشور نیز صادر شود.

بحرانی بودن ذخایر خون در خراسان‌رضوی

با وجود اینکه در طول سال افراد قابل توجهی اقدام به اهدای خون می‌کنند، اما در برخی از فصول سال از جمله تابستان به دلیل گرمای هوا حضور اهدا کنندگان به حداقل ممکن می‌رسد موضوعی که در برخی مواقع میزان ذخایر خونی و فرآورد‌های آن‌را به حداقل ممکن می‌رساند. چند روز پیش بود که مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی با اشاره به قرار گرفتن ذخایر خونی استان در وضعیت هشدار از شهروندان خواست تا با مراجعه به مراکز انتقال خون در این استان اقدام به اهدای خون کنند. حمیدرضا اسلامی با اشاره به اینکه در برخی از فصول سال از جمله تابستان اهدای خون کاهش پیدا می‌کند به ایسنا گفت: «اما در ایامی همچون ماه محرم وصفر خصوصاً روز‌های تاسوعا و عاشورا افراد بسیاری با مراجعه به مراکز انتقال خون اقدام به نذر خون می‌کنندکه امسال نیز این طرح از تاریخ ۱۰ شهریور تا ۲۷ مهرماه در تمامی شهر‌های استان انجام می‌گیرد.» به گفته این مسئول سال گذشته ۳۳ هزار و ۲۱۶ نفر در طرح نذر خون حسینی شرکت کردند، که از این تعداد ۲۵ هزار و ۶۹۹ نفر موفق به اهدای خون شدند. طبق آمار‌ها این میزان اهدای خون در خراسان‌رضوی موجب شد تا اهدای خون نسبت به سال پیش از آن رشد ۵۶ درصدی برخوردار شود.

آمادگی مراکز انتقال خون در سمنان

در میان استان‌هایی که امسال قرار است همچون سنوات گذشته در ایام ماه محرم و صفر پذیرای اهدا کنندگان خون باشد باید نامی از سمنان برد. روز گذشته بود که مدیرکل پایگاه انتقال خون سمنان با اشاره به آغاز اجرای طرح ملی نذر خون که قرار است همزمان در سراسر کشور و این استان اجرایی شود به مهر گفت: «از آنجا که عملیات خون‌گیری از افراد ۱۸ تا ۶۰ سال با وزن بالای ۵۰ کیلوگرم انجام می‌شود، لذا افراد متقاضی می‌توانند برای دادن نذر خون همه روزه از هشت صبح الی ۱۸ عصر به پایگاه‌های انتقال خون در شهر‌های این استان مراجعه کنند.»
این موضوع در حالی است که به گفته اسفندیار عزیزی متقاضیان اهدای پلاسمای خونی می‌توانند در قالب اجرای این طرح پلاسمای خونی خود را اهدا کنند. به گفته کارشناسان سازمان انتقال خون کشور در چند سال اخیر روند اهدای خون با توجه به استقبال خوب مردم استان‌های مختلف کشور روند روبه رشدی داشته است به طوری که تنها در هشت ماه نخست سال گذشته، استان سمنان با ۸۰ درصد، بوشهر با ۷۵ درصد و خراسان‌شمالی با ۷۳ درصد رکورددار اهدای خون مستمر در کشور هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار