کد خبر: 968230
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۹
حاشیه‌نگاری «جوان» از اولین تمرین تیم ملی فوتبال برای بازی با هنگ‌کنگ در انتخابی جام جهانی
نگاهی به تمرین تیم ملی نشان می‌دهد وحید هاشمیان به عنوان تنها دستیار ایرانی ویلموتس نقش پررنگی در تمرینات دارد و قرار نیست مانند زمان سرمربی پرتغالی، مربیان ایرانی نقش تدارکات تیم ملی را برعهده بگیرند و به گفته کی‌روش، همان کاری را انجام بدهند که عباس آقا تدارک تیم ملی انجام می‌داد!
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: زمین شماره ۲ کمپ تیم‌های ملی فوتبال در مجموعه ورزشی آزادی تهران، این روز‌ها میزبان ویلموتس و شاگردانش است. آن‌ها برای اولین مسابقه در مرحله اول انتخابی جام جهانی قطر تمریناتشان را آغاز کرده‌اند و در اندیشه یک شروع مقتدرانه هستند تا یک زهرچشم اساسی از دیگر رقیبان ایران در جام جهانی بگیرند. در گزارشی به حاشیه‌نگاری اولین تمرین تیم ملی فوتبال برای بازی ۱۸ شهریور با هنگ‌کنگ پرداخته‌ایم.

دغدغه زمین خط خورد
برخلاف سال‌های گذشته، ویلموتس خوش‌شانس است که مانند کی‌روش دیگر دغدغه‌ای به نام زمین تمرین ندارد و یک زمین تمرین با استاندارد‌های جهانی، خیال او و شاگردانش را راحت کرده است تا نگران پستی و بلندی‌های زمین یا چمن کوتاه یا بلند نباشد. او و شاگردانش حالا مانند زمان کی‌روش، دغدغه خانه به دوشی و از این زمین به آن زمین رفتن را ندارند. البته مجموعه پک و زمین تمرینی تیم ملی بزرگسالان را باید میراث کی‌روش دانست.
 
مربی‌ای که آنقدر پایش را در یک کفش کرد که سرانجام توانست تیم ملی را در سال پایانی حضورش در ایران صاحب یک زمین استاندارد کند. اهمیت این زمین که بیشتر زمان‌ها در اختیار تیم بزرگسالان است، سبب شده مسئولان فدراسیون فوتبال، دورتادور آن را با برزنت‌های سبزرنگ تا یک ارتفاع مشخص بپوشانند تا فضای تمرینی تیم ملی کاملاً دور از چشم دیگران باشد و ویلموتس با خیال راحت تاکتیک‌های مورد نظرش را در تمرین اجرا کند.

با این حال استفاده انحصاری تیم ملی بزرگسالان از زمین شماره ۲، سبب شده صدای بازیکنان تیم امید که این روز‌ها برای مرحله نهایی انتخابی المپیک آماده می‌شوند، دربیاید و آن‌ها از اینکه این زمین در اختیار امید‌ها قرار نمی‌گیرد، انتقاد کنند. مهدی قائدی، ملی‌پوش استقلالی تیم امید یکی از بازیکنانی است که نسبت به این مسئله معترض است: «زمین تمرین خوبی نداریم، اگر یک زمین خوب مثل زمین تمرین تیم ملی بزرگسالان به ما بدهند، خیلی بهتر می‌شود. همه عضلات بازیکنان در این زمین‌ها درگیر است و بعضاً دوقلوی بازیکنان آسیب می‌بیند.» البته فدراسیون فوتبالی‌ها این انتقاد را برنتافتند و مرتضی محصص، عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال بدون اشاره به حل این مشکل، انتقادات بازیکنان امید را بهانه‌جویی عنوان کرد: «این‌ها بهانه است. نمی‌توانیم بگوییم در زمین امارات یا ورزشگاه آرسنال تمرین نمی‌کنیم و به موفقیت نرسیم، چراکه این حرف‌ها قابل قبول نیست. فراموش نکنیم که کی‌روش دو، سه سال قبل اینجا با تیم ملی تمرین می‌کرد و نباید روی این مسائل خیلی زوم کرد، چراکه باید روی تاکتیک و میل به پیروزی کار کنیم.»

منتخب لیگ منهای ۱۳ تیم
در حالی اولین تمرین تیم ملی با حضور ۱۳ بازیکن از ۲۳ بازیکن دعوت شده و با ۱۰ غایب برگزار شد که نکته جالب توجه انحصار این تمرینات توسط ملی‌پوشان استقلال، پرسپولیس و تراکتور بود. ۱۳ بازیکن حاضر در اولین روز اردو، در حالی در غیاب لژیونر‌ها زیر نظر مارک ویلموتس استارت زدند که ترکیب ملی‌پوشان داخلی تنها در اختیار سه تیم لیگ برتری است و ۱۳ تیم دیگر هیچ نماینده‌ای در تیم ملی ندارند. وحید امیری، مهدی ترابی، محمد نادری، احمد نوراللهی، کنعانی‌زادگان و علیرضا بیرانوند از پرسپولیس، علی کریمی، سیاوش یزدانی، وریا غفوری، سیدحسین حسینی از استقلال و مسعود شجاعی، احسان حاج‌صفی و رشید مظاهری از تراکتور، نفرات حاضر در اولین تمرین تیم ملی بودند تا این تمرین به نوعی تمرین تیم منتخب استقلال، پرسپولیس و تراکتور باشد!

البته بی‌توجهی ویلموتس به تیم‌هایی مانند سپاهان و پدیده که لیگ نوزدهم را با دو برد متوالی آغاز کرده‌اند، انتقاداتی را متوجه سرمربی بلژیکی کرده است. امیر قلعه‌نویی یکی از این مربیان است که از عدم دعوت پیام نیازمند شکایت دارد: «خواهشاً با بازیکن امیر قلعه‌نویی بازی نکنید. پیام نیازمند در بهترین شرایط روحی بوده و حالا از نظر روحی به‌هم می‌ریزد و باید او را به شرایط آرمانی‌اش برگردانیم.»

نگاه متفاوت ویلموتس به دستیار ایرانی
هرچند در اولین تمرین تیم ملی، دو دستیار خارجی ویلموتس غایب بودند، اما به نظر می‌رسد با توجه به نحوه تمرینات، وحید هاشمیان نقش پررنگی در برنامه‌های تمرینی دارد. او در روز اول تمرین در حالی که ویلموتس با مترجم و دستیار اولش تنها نظاره‌گر دقایق اولیه تمرین بود، به جای مربی بدنساز که غایب بود، تمرین گرم کردن ملی‌پوشان را زیر نظر گرفت. حضور فعال هاشمیان در تمرینات و همچنین تعیین او به عنوان نماینده اصلی ویلموتس برای تماشای بازی‌های لیگ، به خوبی بیانگر جایگاه هاشمیان در کادر فنی تیم ملی فوتبال است و چنین مسئله‌ای را باید به فال نیک گرفت، به‌خصوص که در زمان کی‌روش، کمتر فضایی به مربیان ایرانی داده می‌شد و خداحافظی‌سریالی دستیاران ایرانی کی‌روش، به خوبی نشان داد که سرمربی پرتغالی نمی‌خواهد به دستیاران ایرانی‌اش بال و پر بدهد. کی‌روش پس از جدایی امید نمازی گفته بود: «کار نمازی را عباس‌آقا تدارک تیم ملی هم می‌تواند انجام بدهد.» با این حال با حضور ویلموتس این فضا تغییر کرده است و می‌توان امیدوار بود که نسبت به دوره گذشته تیم ملی، نقش مربیان ایرانی در کادر فنی بالاتر از نقش یک تدارکات باشد. چنین رویکردی از سوی ویلموتس می‌تواند علاوه بر انتقال تجربه‌هایش به هاشمیان، او را برای نشستن روی نیمکت ایران به عنوان نفر اول کادر فنی پخته‌تر کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار