کد خبر: 968206
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷
ابراهیم مشیریان
سرويس دانشگاه جوان آنلاين: دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی سهمیه جذب ۷۰۰ دانشجو در سال ۹۸ را دارد؛ این‌ها در حالی است که به دلیل کمبود فضای آموزشی، این دانشگاه در سال جاری قادر به جذب فقط ۲۵۰ دانشجو است.
پرسشی که ذهن دانشجویان را مشغول کرده این است که سند تحول نظام آموزش‌وپرورش اگر خوب است چرا اجرا نمی‌شود و اگر قرار است اجرا شود چرا به رکن اصلی آن یعنی دانشجو- معلمان اهمیتی داده نمی‌شود؟

دردسر‌های سرویس بهداشتی
صفرزاده، رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی در این باره می‌گوید: «۴۰۰ دانشجو- معلم از محل ردیف ۴۰ هزار استخدامی از طریق کنکور سراسری، برای این مرکز آموزش عالی منظور شده و ۳۰۰ نفر هم از طریق ماده ۲۸ دانش‌آموختگان دیگر مراکز دانشگاهی، مشروط به گذراندن یک دوره آموزشی یک‌ساله در زمینه دروس مهارتی، به این دانشگاه اختصاص یافته است.»

امیرحسین وحدانی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی می‌گوید: «عدم اختصاص بودجه برای فضای مناسب در دانشگاه و ایجاد شکاف بین پردیس برادران و خواهران ازجمله مشکلات ماست که باید رسیدگی شود.»
این فعال دانشجویی دیگر امکانات رفاهی را نیز نامناسب می‌داند و خاطرنشان می‌کند: «ما برای آب خوردن و استفاده از سرویس‌های بهداشتی مجبور هستیم سه طبقه را بالا پایین کنیم. حمام دور از خوابگاه است و حتی آشپزخانه نیز نداریم. چنین مشکلاتی در دانشگاهی دیگر وجود دارد؟»

کسر از حقوق‌های سلیقه‌ای
وحدانی دوره خدمت دانشجو- معلمان را آغاز یک دغدغه جدی برای دانشجویان می‌داند و معتقد است دانشجویان سال‌های ۹۲ و ۹۳ اکنون برای ادامه تحصیل بلاتکلیف هستند و مشخص نیست می‌توانند در مقطع بالاتر درس بخوانند یا نه؟ او ضمن مفید دانستن نظام رتبه‌بندی معلمان می‌گوید: «البته برخی شاخص‌ها در این نظام باعث فساد علمی می‌شود که نیازمند اصلاح است.»
محمد بهادری، نماینده شورای صنفی دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی نیز مشکلات دانشگاه را تأیید و به قانون اخذ شهریه از دانشجو- معلمان اشاره می‌کند و می‌گوید: «در برخی از دانشگاه‌ها ۴۵ درصد و در برخی ۲۵ درصد از حقوق ما را اخذ می‌کنند. کاش قانون ثابت بود و این مسئله به تصمیم دانشگاه واگذار نمی‌شد که حالا امور مالی به ما بگوید ما ترجیح دادیم که ۴۵ درصد از حقوقتان را کم کنیم.»

فرهنگیان بدون کتابخانه
عضو شورای صنفی دانشگاه، کمبود فضای رفاهی، تعداد پایین برنامه‌های فرهنگی، عقب بودن اساتید از علم روز دنیا و نداشتن کتابخانه مفید به عنوان قلب یک دانشگاه را ازجمله مشکلات این مجموعه معرفی و تأکید می‌کند: «اکنون در دانشگاه فرهنگیان بجنورد چیزی به اسم کتابخانه نداریم. فارغ از آمارسازی‌های دانشگاه، از خود دانشجویان بپرسید تا مطمئن شوید که در هفته یک یا دو کتاب از مکانی که به آن کتابخانه می‌گویند، خارج می‌شود.»

اساتید فراری
وی می‌افزاید: «اساتید، بازنشسته، پیر و فرتوت هستند درحالی‌که جوانان پشت در دانشگاه ایستاده‌اند. نتیجه این کار فراری دادن اساتید برتر است. ترم گذشته سه استاد در وسط سال تحصیلی دانشگاه و کلاسشان را رها کردند!»
بهادری همچنین از سیاسی بودن دانشگاه گلایه می‌کند و بیان می‌کند: «آیا هر نهادی تأسیس می‌شود باید سیاسی شود؟ سیاسی صحبت نمی‌کنم، اما امروز دانشجویان رنج می‌کشند و منفعل شده‌اند و علتش مدیریت دانشگاه است.»

گزینش ظاهری!
سیدسجاد موسوی، مسئول بسیج دانشجویی این دانشگاه هم به مسائل فرای دانشگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: «در چند سال اخیر کسانی که در رأس آموزش‌وپرورش هستند درست برنامه‌ریزی نمی‌کنند تا بدانند به چه مقدار نیرو نیاز دارند، لذا به یکباره حجم عظیم دانشجو پذیرفته می‌شود. چون امکانات رفاهی نداریم فقط ۱۲ روز در ماه کلاس آموزشی داریم و برای همین امکانات، ماهانه ۷۰۰ هزار تومان شهریه از ما اخذ می‌شود.»
موسوی معتقد است در گزینش‌ها صرفاً صحبت کوتاهی با متقاضی می‌شود و اگر فرد، ظاهری مناسب داشته باشد پذیرفته شود. مواردی را شاهد بوده‌ام که فرد از لحاظ روحی مشکل داشت، اما باز هم پذیرفته شده!»

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بجنورد حضور نماینده‌ای از نهاد رهبری در امر گزینش را راه‌حلی مناسب ارزیابی می‌کند و ادامه می‌دهد: «دانشجو- معلمان مزایایی مانند استخدام دارند ولی پس از استخدام، افت تحصیلی می‌کنند؛ اجرای نظام رتبه‌بندی می‌تواند سطح دانشگاه را بالاتر ببرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر