کد خبر: 968202
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۸
توجه به بحث گردشگری برای ارز آوری و رونق اقتصادی کشور بسیار با اهمیت است و در این میان، موضوع گردشگری دریایی و استفاده از سواحل که جزو ظرفیت‌های شمال و جنوب ایران است، بیش از هر چیز دیگری می‌تواند در شکوفایی این صنعت مؤثر باشد.
سرويس ايران جوان آنلاين: توجه به بحث گردشگری برای ارز آوری و رونق اقتصادی کشور بسیار با اهمیت است و در این میان، موضوع گردشگری دریایی و استفاده از سواحل که جزو ظرفیت‌های شمال و جنوب ایران است، بیش از هر چیز دیگری می‌تواند در شکوفایی این صنعت مؤثر باشد. اما حالا و در گام اول حرکت در مسیر سواحل، نکته‌ای مهم جلب توجه می‌کند و آن هم بی‌توجهی به فرهنگ حاکم بر جامعه و ولنگاری در این مناطق است. جایی‌که دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر گیلان هم با اشاره به ناهنجار‌هایی که در برخی از تفرج‌گاه‌های استان اتفاق می‌افتد، گفته با ولنگاری فرهنگی به شدت مخالفیم.

اگر سال‌هاست که در مورد ساحل خواری‌ها مطالب زیادی عنوان شده و رسانه‌ها هشدار می‌دهند که تا چند سال آینده، دیوار‌های ویلا‌ها و هتل‌ها و مجتمع‌های تفریحی دیگر اجازه دیدن دریا و ساحلش را به مردم نمی‌دهند، حالا از شمال کشور و به صورت خاص، از گیلان خبر می‌رسد که برخی تفرج‌گاه‌های این استان چنان درگیر ناهنجاری شده‌اند که صدای دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر گیلان را هم در آورده است. با اینکه بار‌ها و بار‌ها رهبر انقلاب در مورد مسائل فرهنگی کشور هشدار داده و مسائلی را به مسئولان گوشزد کرده‌اند. بخصوص در دیدار با مسئولان دولت فرمودند که «ما معتقد به بستن فضای فرهنگی کشور نیستیم، اما با ولنگاری فرهنگی به شدت مخالفیم زیرا ما در شرایطی هستیم که جبهه دشمن و استکبار جهانی همه امکانات خود را برای ضربه زدن به نظام اسلامی به کار گرفته است.» با این حال کافی است چند ساعتی در بخش‌هایی از سواحل شمال کشور که هنوز به تسخیر ساحل خواران در نیامده قدم بزنیم تا معنی واقعی ولنگاری را درک کنیم. اما آنچه مهم است وضعیت فرهنگی شهرک‌هایی است که به صورت اختصاصی در قلمرو سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف قرار دارند.

در این مناطق شرایط کاملاً متفاوت است و گویی قوانین حاکم بر آن‌ها با قوانین خارج از حصار‌های دورشان فرق می‌کند. البته اگر قانونی در این شهرک‌ها وجود داشته باشد. در این بین انگشت اتهام ابتدا به سمت مدیران و مسئولانی می‌چرخد که با کم کاری و بیخیالی‌هایشان، اوضاع و احوال را به این مرحله رسانده‌اند، همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند: «اگر مدیران اجرایی کشور در خصوص مسائل دینی، فرهنگی و اعتقادی دستگاه‌های تحت مدیریت خود مراقبت و نقش‌آفرینی کنند قطعاً تأثیرگذار است زیرا حجاب یک حکم شرعی و قانونی است.»

سوغاتی به نام فرهنگ ایرانی - اسلامی

بی‌توجهی به مسائل شرعی و عرف جامعه، خرید و فروش مشروبات الکلی، برگزاری برنامه‌های مختلف و مختلط و از همه مهم‌تر، آزادی‌های بی‌قید و شرط در نوع پوشش و رفتار‌های هنجارشکن در سواحلی که استفاده از آن برای عموم تعریف شده است، از جمله اتفاقات این روز‌های سواحل شمال کشور به شمار می‌آید.
مسائلی که حالا دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر گیلان با اشاره به آن‌ها و ناهنجار‌هایی که در برخی از تفرج‌گاه‌های استان اتفاق می‌افتد، از وضعیت موجود انتقاد و مخالفت شدید خود با ولنگاری‌های فرهنگی را اعلام کرده است. به گفته حسن کربلایی، موضوعات مختلف منکراتی که به این ستاد در گیلان گزارش می‌شود را پیگیری و مطالبه‌گری جهت مقابله با آن‌ها را در دستور کار قرار می‌دهند. وی با اشاره به فروشگاه‌هایی که لباس‌های مبتذل عرضه می‌کنند نیز توضیح داده که سازمان صمت و اصناف گیلان باید بر اساس قانون با فروشگاه‌هایی که لباس‌های مبتذل عرضه می‌کنند برخورد کنند و عوامل ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر گیلان نیز خود را مؤظف می‌دانند که تخلفات صنوف را به سازمان اصناف گزارش دهند.

به هرحال اگر امروز از گردشگری و حوزه‌های مختلف آن صحبت می‌کنیم و در صدد جذب توریست و ورود ارز به کشور هستیم باید ابتدا تلکیف‌مان را با خودمان مشخص کنیم. باید شرایط طوری مدیریت شود که نه تنها یک مهمان خارجی بداند چه وظایف و مسئولیت‌هایی در این کشور دارد، بلکه فرهنگ ایرانی - اسلامی را با خود سوغات ببرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار