کد خبر: 968172
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴
دومین شکست تیم ملی بسکتبال رقم خورد
تیم ملی بسکتبال در دومین دیدار خود در جام جهانی مقابل تونس شکست خورد تا رویای صعودش به مرحله بعد به پایان برسد و شانس صعودش به المپیک کمرنگ‌تر شود.
سرویس ورزشی جوان آنلاین: هجدهمین دوره جام جهانی بسکتبال امروز دوشنبه با برگزاری دیدار‌های دوم تیم‌های حاضر در گروه‌های اول تا چهارم در چین پیگیری می‌شود.

تیم ملی بسکتبال ایران که در گروه سوم مرحله مقدماتی قرار دارد، در این روز از رقابت‌ها و از ساعت ۱۳ دیدار برابر تونس را آغاز کرد و در پایان چهار کوارتر رقابت با این تیم متحمل شکست ۷۹ به ۶۷ شد. تیم ایران نیمه نخست این بازی را هم با نتیجه ۴۴ به ۳۵ واگذار کرد. این در حالی است که تیم ایران با رنکینگ ۲۷ مقابل تونس که رنکینگ ۵۱ جهان را در اختیار دارد، قرار گرفته بود.

کوارتر اول: شکست ۲۹ به ۱۹ برای ایران

صمد نیکخواه بهرامی، بهنام یخچالی، حامد حدادی، محمد حسن زاده و محمد جمشیدی بازیکنانی بودند که با انتخاب مهران شاهین طبع سرمربی تیم ملی بسکتبال، در ترکیب اولیه این تیم برای دیدار با تونس قرار گرفتند.

اولین امتیاز این بازی توسط ملی پوشان ایران به دست آمد، اما تونسی‌ها خیلی سریع خود را در امتیاز ۲ با ایران مساوی کردند. اینگونه رقابت دو تیم خیلی نزدیک و شانه به شانه پیگیری شد. در دقیقه ۴ و در حالی که تونسی‌ها ۱۰ بر ۸ پیش بودند، پرتاب دو امتیازی حامد حدادی باعث تساوی ۱۰ بر ۱۰ دو تیم شد. البته بلافاصله تونسی‌ها با یک پرتاب دو امتیازی دوباره از ایران پیشی گرفتند، اما اینبار بهنام یخچالی اجازه نداد این برتری ادامه دار باشد و با یک پرتاب دو امتیازی دوباره باعث مساوی شدن تیم کشورمان با حریف شد و اینبار در امتیاز ۱۲.

رقابت دو تیم به همین ترتیب با پرتاب‌های دو و سه امتیازی پیگیری شد. البته که ملی پوشان بسکتبال ایران در ادامه چندبار مرتکب خطا شدند در حالیکه بازیکنان حریف بدون خطا، متمرکز روی کسب امتیازات بیشتر برای تیم شان بودند طوریکه وقتی صاحب بیست و سومین امتیاز خود شدند، تیم ایران همچنان روی امتیاز ۱۵ باقی مانده بود. در این لحظه بلاک شات بازیکن تونس روی سجاد مشایخی مانع از کسب امتیاز وی شد.

چنین روندی در جریان بازی تیم‌های ایران و تونس باعث شد تا مهران شاهین در دقیقه ۷ اولین تعویض خود را با وارد کردن آرون گرامی به زمین و به جای بهنام یخچالی انجام دهد. بعد از آن بود که تیم ایران با یک شوت دو امتیازی از امتیاز ۱۵ خارج شد، اما ملی پوشان کشورمان همچنان ۹ امتیاز از حریف عقب بودند و همین موضوع درخواست وقت استراحت مهران شاهین طبع را موجب شد تا احتمالا شاگردانش را به سمت دفاع منسجم‌تر و حملات بیشتر توصیه کند.

نتیجه هم شوت دو امتیازی یخچالی شد که ایران را به امتیاز ۱۹ رساند، اما بعد از آن برای چند ثانیه متوالی دو تیم با وجود حملات زیاد در کسب امتیاز جدید ناکام بودند و بدین ترتیب این کوارتر با نتیجه ۲۹ بر ۱۹ به سود تونس به پایان رسید.

کوارتر دوم: پیروزی کمرنگ ۱۶ بر ۱۵ برای ایران

کوارتر دوم با امتیازآوری ایران آغاز شد. شاگردان مهران شاهین طبع که در دو سه دقیقه پایانی کوارتر اول با دفاع منجسم، روند کسب امتیاز بازیکنان حریف را کُند کرده بودند، در یک دقیقه ابتدایی این کوارتر هم چنین روندی را ادامه دادند اگرچه تونس در دقیقه دوم با یک شوت دو امتیازی به گل رسید.

بعد از آن شوت دو امتیازی محمد حسن زاده، نام این بازیکن را هم در جمع امتیازآوران تیم ایران قرار داد. از اینجا به بعد بود که دو تیم روی دورِ گلزنی متوالی قرار گرفتند طوریکه تا دقیقه چهار هر یک صاحب هشت امتیاز شده بودند، اما تونس همچنان به دلیل سرعت بالا و شوتزنی موفق‌تر با نتیجه ۳۷ بر ۲۷ تیم برتر میدان بود.

کوارتر دوم دیدار تیم‌های ایران و تونس به نیمه رسیده بود که سجاد مشایخی از یک ریباند حمله، تیم ایران را صاحب سه امتیاز جدید کرد. در ادامه و بعد از اینکه تیم ایران یک امتیاز دیگر را هم به اندوخته‌های خود اضافه کرد، ملی پوشان تونس برای ثانیه‌های متوالی در گذر از دیواره دفاعی ایران ناکام بودند. البته این شرایط برای تیم ایران هم ایجاد شده بود و به همین دلیل تا ثانیه‌های متوالی در نتیجه ۳۹ بر ۳۲ ثبت شده روی تابلو تغییری ایجاد نشد تا اینکه در دقیقه هشت، تونسی‌ها با یک شوت سه امتیازی جریان بازی را از این حالت رکود - در کسب امتیاز - خارج کردند. این شوت البته توسط بازیکنان ایران خیلی زود جبران شد.

یک دقیقه به پایان این کوارتر باقی مانده بودکه سرمربی تیم تونس به دلیل بالا رفتن آمار توپ‌های از دست رفته شاگردانش و ناکامی که در گذر از دیواره دفاعی ایران داشتند، متقاضی وقت استراحت شد. این وقت استراحت البته برای هیچ یک از دو تیم سودی نداشت چراکه یک دقیقه پایانی بدون ثبت امتیاز جدید به پایان رسید. بدین ترتیب این کوارتر با برتری ۱۶ بر ۱۵ ایران به پایان رسید.

کوارتر سوم: ثبت شکست ۱۵ به ۱۳ برای ایران

نیمه دوم دیدار تیم‌های ایران و تونس در حالی آغاز شد که تونسی‌ها بعد از گذشت یک دقیقه موفق به گلزنی شده و صاحب دو امتیاز جدید شدند. یک دقیقه بعد هم تیم ایران با نفوذ به زیر سبد حریف، توسط آرون گرامی پور صاحب امتیاز شد. حدود یک دقیقه بازی بدون گلزنی پیگیری شد تا اینکه تونس از راهکار اصلی خود در نیمه نخست یعنی شوت‌های سه امتیازی دوباره صاحب گل شد و اینبار هم توسط صلاح مجری.

در دقیقه چهار تونسی‌ها صاحب امتیاز ۵۰ شدند در حالیکه تیم کشورمان هنوز به امتیاز ۴۰ نرسیده بود (۵۰ بر ۳۹)؛ در ادامه تونسی‌ها بازهم از موقعیت ایجاد شده برای شوت سه امتیازی به درستی استفاده کردند درحالیکه آرون گرامی پور نتوانست از چنین موقعیت ایجاد شده ای، خود و تیم ایران را صاحب امتیاز کند. در این دقایق سرعت بازی، افت قابل توجهی داشت در حالیکه آمار توپ‌های از دست رفته ایران بالا و بالاتر می‌رفت.

در دقیقه هفت کوارتر سوم بود که آرون گرامی پور با یک حرکت اسلم دانگ موفق به گلزنی شد اگرچه روند امتیاز آوری حریف به قدری ادامه داشت که اختلاف خود را به ۱۵ رساندند در حالیکه دو دقیقه به پایان کوارتر سوم باقی مانده بود.

اسلم دانگ آرون گرامی پور در ثانیه‌های پایانی کوارتر سوم هم تکرار شد، اما این حرکت هم مانع از ثبت شکست ۱۵ به ۱۳ تیم ملی ایران در این کوارتر نشد.

کوارتر چهارم: شکست ۲۰ به ۱۹ برای تونس

شرایط کوارتر پایانی دیدار تیم‌های ایران و تونس متفاوت از سه کوارتر اول بود طوریکه ملی پوشان کشورمان با طراحی حملات گسترده‌تر و استفاده بهتر از موقعیت‌های ایجاد شده، امتیازات بیشتری کسب کردند و اینگونه تا نیمه کوارتر ۱۰ امتیاز گرفتند و اختلاف امتیاز خود را به ۵ رساندند (۶۳ به ۵۸). اینگونه امیدواری برای پیروزی به کاروان ایران بازگشت، اما دو شوت سه و دو امتیازی بازیکنان تونس دوباره روند بازی را تغییر داد.

در ادامه بازیکنان ایران تلاش بیشتری برای کم کردن اختلاف امتیاز داشتند که بعضا به نتیجه هم رسید، اما مالکیت بیشتر، خطای کمتر، دفاع منسجم و به خصوص شوت‌های سه امتیازی از عواملی بود که کمک کرد تونسی‌ها در این کوارتر هم با نتیجه ۲۰ به ۱۹ صاحب برتری شوند تا در نهایت برنده بازی شوند.

پایان رویای صعود برای بسکتبال ایران

تیم ملی بسکتبال ایران در حالی نتیجه دیدار امروز برابر تونس را واگذار کرد که روز شنبه در دیدار نخست خود در جام جهانی نیز مقابل پورتوریکو متحمل شکست شده بود.

بدین ترتیب ملی پوشان بسکتبال ایران با دو شکست از دو بازی باید دیدار روز چهارشنبه مقابل اسپانیا، تیم دوم جهان را برگزار کنند بدون اینکه کمتر امیدی نسبت به صعود از گروه خود و در نهایت کسب سهمیه المپیک داشته باشند. با این شرایط، اما تیم ایران باید در گروه بازنده‌ها به کار خود ادامه دهد.

این در حالی است که پیش از آغاز جام جهانی، تیم ایران امیدوار بود با کسب برتری برابر تونس که در جام جهانی ۲۰۱۰ نیز موفق به شکست آن شده بود و همچنین شکستِ پورتوریکو بتواند برای نخستین بار از مرحله مقدماتی جام جهانی صعود کند.

البته پیش از دیدار امروز برابر تونس هم همچنان امیدواری وجود داشت که با کسب پیروزی در این بازی و از طرفی موفقیت تونس در دیدار روز چهارشنبه مقابل پورتوریکو، شرایط برای صعود ملی پوشان کشورمان مهیا شود، اما باخت امروز تمام امید‌ها را نا امید کرد.

تیم ملی بسکتبال ایران در دوره گذشته جام جهانی هم از صعود به مرحله دوم ناکام مانده بود، اما در هر دوره صاحب یک برد شده بود.

جام جهانی بسکتبال تا ۲۴ شهریورماه در چین پیگیری می‌شود. در پایان این رقابت‌ها ۷ تیم صاحب سهمیه المپیک می‌شوند.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار