کد خبر: 968102
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
مدیرعامل آب منطقه ای استان:
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان گفت: کاهش مصرف ۳۳ درصدی آب براساس سند بهره‌وری آب در بخش کشاورزی استان هدفگذاری شد.

ایرج حیدریان افزود: سالانه حدود یک هزار میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی سمنان مصرف می‌شود که این رقم در بازه زمانی ۱۰ ساله باید به ۶۵۴ میلیون مترمکعب کاهش یابد.

وی با اشاره به سهم ۸۸ درصدی بخش کشاورزی از منابع آبی سمنان و غیرقابل قبول بودن این میزان مصرف آب در این بخش، بیان کرد: اصلاح الگوی مصرف و کشت محصولات متناسب با شرایط کم‌آبی از راهبردهای اصولی برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان ادامه داد: در تدوین سند بهره وری آب کشاورزی این استان، کاهش ۶۴ درصدی سطح زیر کشت همراه با افزایش ۱۴ درصدی بهره وری در نظر گرفته شد.

وی، تنها راه توسعه کشاورزی در سمنان را افزایش بهره وری آب برشمرد و تصریح کرد: اجرای سند بهره وری نیاز به مشارکت بخش خصوصی و کشاورزان دارد و تحقق آن از مهاجرت و بیکاری در روستاهای این استان جلوگیری می کند.

حیدریان خاطرنشان کرد: کاهش مصرف ۳۰۰ میلیون مترمکعبی آب براساس سند بهره وری آب در بخش کشاورزی سمنان در تقویت آبخوان ها و رفع بحران های ناشی از افت سفره های آب زیرزمینی اثرگذار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان یادآور شد: رویکرد فرهنگ سازی برای بهینه کردن مصرف آب در بخش های مختلف از جمله کشاورزی و آشامیدنی به منظور توسعه پایدار این استان مورد توجه قرار گیرد.

استان سمنان سالانه یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب تولید آب از منابع مختلف دارد. مخازن سفره های آب زیرزمینی استان سمنان ۱۵۰ میلیون متر مکعب کسری دارد که در سال های اخیر ایجاد فرونشست و آسیب های جدی به زیرساخت های توسعه ای این استان از پیامدهای این مساله است.

۱۹۸ هزار هکتار از وسعت استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه اراضی در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر