کد خبر: 968098
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۴
این روز‌ها وزیر جهاد کشاورزی و معاونانش از دولت و بی‌مهری‌هایی که به بخش کشاورزی می‌شود، دل پری دارند. محمود حجتی از بی‌مهری پتروشیمی‌ها در تحویل کود به کشاورزان گله و معاونش از سیاست‌های غلط دولت انتقاد کرد و گفت: مداخله دولت، خودکفایی در سه محصول را تحت تأثیر قرار داد.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: هفتمین گردهمایی محصولات زراعی در وزارت جهاد کشاورزی نیز به گله‌گذاری و انتقاد از دولت، پتروشیمی‌ها و سیاست‌های غلط در بخش کشاورزی گذشت. محمود حجتی که توسعه گلخانه‌ها در چهار سال نخست دولت تدبیر جزو افتخاراتش بود، در این همایش اعلام کرد که در توسعه گلخانه‌ها دچار عقب‌ماندگی هستیم و به همکارانش توصیه کرد که ارباب‌رجوع را سرکار نگذارید.

وزیر جهاد کشاورزی گفت:در توسعه ایجاد محصولات گلخانه‌ای در مقایسه با ظرفیت‌هایی که در کشور داریم و حتی کشور‌های همسایه عقب هستیم و این کشور‌ها با سرعت بسیار بیشتری از ما حرکت می‌کنند.

وی افزود: سال گذشته ۲۵ تا ۲۶ درصد رشد توسعه گلخانه‌ها را در کشور داشتیم، اما با این وجود تازه به ۱۵ هزار هکتار رسیده‌ایم که این رقم در کشور همسایه‌مان ترکیه ۷۰ هزار هکتار است و در یک استان کشور چین تنها ۴۳۵ هزار هکتار گلخانه ایجاد شده‌است.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد که تولیدات گلخانه‌ای ما در کشور پاسخگوی تقاضای موجود در کشور‌های همسایه نیست و هنوز ظرفیت‌های بسیار زیادی برای افزایش سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای وجود دارد. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه توسعه گلخانه در کمتر از شش ماه به درآمدزایی می‌رسد، گفت: بانک‌ها تسهیلات لازم را به گلخانه‌داران ارائه می‌دهند و میزان آورده توسعه‌دهندگان گلخانه رقم زیادی نیست.

حجتی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها در ارائه کود به کشاورزان بی‌مهری کردند، گفت: با پیگیری که انجام شده و قول‌هایی که دولت داده امیدواریم کم‌کاری‌هایی را که تا به امروز پتروشیمی‌ها انجام داده‌اند، جبران کنیم.

وی تأکید کرد: ایران وابستگی شدیدی به واردات روغن و کنجاله که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود، دارد. اگرچه وابستگی مواد ۵ درصدی به دانه‌های روغنی امروز به ۸۳ درصد رسیده‌است، اما همچنان نسبت به تقاضا به این محصول اساسی فاصله زیادی داریم.

از پرورش‌دهندگان شترمرغ تعهد محضری گرفته‌اند که نیاز به آب نداشته باشند
وی که خطاب به همکاران خودش در این وزارتخانه صحبت می‌کرد، گفت: من مشاهده کرده‌ام که از پرورش‌دهندگان شترمرغ خواسته‌اند که برای گرفتن مجوز تعهد محضری دهند که نیاز به آب ندارند. کسانی که این تعهد را گرفته‌اند از امریکا یا رژیم‌صهیونیستی نبوده‌اند بلکه همکاران خود ما در وزارت جهاد کشاورزی بودند.

حجتی گفت: برخی به دنبال آن هستند که وقتی ارباب رجوع به وزارت جهاد کشاورزی مراجعه می‌کند چگونه به او نه بگویند یا او را سرکار قرار می‌دهند؛ حل مشکلات مردم عبادت است و کشاورزی که برای گرفتن مجوز آمده‌است می‌خواهد خرج خانواده خود را در بیاورد و از طرفی به تولید ملی کشور بیفزاید.

وی اظهار داشت: وقتی که کار مردم انجام نمی‌شود و به طور مرتب کارش را به عقب می‌اندازند، این به معنی آن است که ارباب رجوع را در جای دیگر تیغ بزنند. موارد به این شکل بسیار مشاهده می‌شود، خواهش می‌کنم که مراقبت کنید نگذارید این اتفاقات بیفتد و اینطور با ارباب رجوع برخورد شود. وزیر جهاد کشاورزی گفت: به خدا پناه می‌برم به خاطر وجود این مشکلات و نباید اجازه دهیم که ارباب رجوع را تیغ بزنند و کارش را به تأخیر بیندازند تا بتوانند اقدام ناپسند خود را انجام دهند. حجتی افزود: در صورتی که قرار بود کار کشاورزان برای صدور مجوز حل شود همان اول باید حل شود و نباید بعد از مانع تراشی این موانع به نحوی مرتفع شود این تأخیر انداختن کار‌ها چه معنی می‌تواند داشته باشد؟!

کشاورز:خودکفایی ۳ محصول به تعویق افتاد
همچنین معاون وزیر جهاد کشاورزی که اخیراً به شدت از بی‌مهری‌های دولت نسبت به بخش کشاورزی گله کرده‌بود، در این همایش نیز با بیان اینکه مداخلات دولت توفیقات ما را در تولید سه محصول اساسی تحت‌الشعاع قرار داده‌است، گفت: به‌رغم بارندگی‌های خوب در سال جاری تولید چغندر قند کاهش پیدا کرد.

عباس کشاورز در مراسم هفتمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی (آغاز سال زراعی ۹۹- ۹۸) اظهار داشت: ما در سال زراعی ۹۸- ۹۷ با سه پدیده مواجه بودیم. اولین پدیده سیل بود و این سال یکی از سال‌های پرباران کشور محسوب می‌شد. معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سیل در استان خوزستان به تولید گندم آسیب زیادی وارد کرد، گفت: حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن گندم بر اثر سیل از بین رفت. همچنین تولید کلزا دچار خسارت‌هایی بر اثر این حادثه شد.

کشاورز دومین پدیده را هجوم ملخ به کشور عنوان کرد و افزود: ما هیچ‌گاه با حمله ملخ‌ها به این شدت و تراکم به کشور مواجه نبودیم و ۱۰ استان با این پدیده مواجه شدند. وی پدیده سوم را تغییر نرخ ارز به سمت واقعی شدن عنوان کرد و گفت: ما اتفاق سوم را هنوز هضم نکرده‌ایم و این اتفاق سیستم اقتصادی کشاورزان را بر هم زده‌است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مداخلات دولت توفیقات ما را در زمینه تولید برخی محصولات از جمله شکر، گندم و دانه‌های روغنی تحت‌الشعاع قرار داده و نگرانی‌هایی در این زمینه ایجاد کرده، افزود: ما تأثیر این مسئله را در تولید شکر خواهیم دید.

کشاورز ادامه داد: در تولید شکر تا مرز خودکفایی پیش رفته بودیم،، اما امسال به‌رغم بارندگی‌های خوب نتوانستیم چغندر بکاریم که این بحث باید آسیب‌شناسی شود؛ چراکه به نفع کشور نیست.

به خاطر فریز‌کردن قیمت شکر تولید چغندر خیلی کم شده و تولید ما در این زمینه در حال آسیب دیدن است. کشاورز همچنین نبود کارخانه قند در جنوب کشور را یکی دیگر از دلایل این امر عنوان کرد و با اشاره به افزایش درجه حرارت در کشور گفت: در فروردین و اردیبهشت هوا بسیار خنک بود، اما در خرداد به شدت هوا گرم شد و این افزایش حرارت بسیار نگران‌کننده بود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای کلزا دو، سه مشکل در حال رخ دادن است، گفت: الان که کشت کلزا را توسعه داده‌ایم، مشکل پیدا کردیم. یکی از این مشکلات آفت سنگ است که مشکل جدی است و هیچ چاره‌ای برای آن وجود ندارد. این آفت مشکلات جدی برای کرمانشاهی‌ها به وجود آورده و سازمان حفظ نباتات باید در این زمینه ورود کند.

کشاورز تصریح کرد: ما امید خیلی زیادی داشتیم که تولید در کرمانشاه وضعیت خوبی داشته باشد، اما متأسفانه دستاوردی از آنجا نداشتیم.

پایداری سرزمین را فدای تولیدات مقطعی نکنیم
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مصوبه دولت برای محدودیت کشت برنج در استان‌های غیرشمالی گفت: به‌رغم این مصوبه عکس آن اتفاق افتاده البته ما به خوزستان کاری نداریم؛ چراکه میزان آب در آنجا زیاد بود و باید آن آب مصرف می‌شد همچنین با توجه به خسارتی که کشاورزان از سیل دیده بودند باید این خسارت به نوعی جبران می‌شد.

کشاورز افزود: اگر کسی در نقاط دیگر با این نظریه (محدودیت کشت برنج در استان‌های غیرشمالی) مخالف است سابقه کشاورزی مصر را بخواند یا اینکه سوار اتوبوس شود و از دشت خرامه شیراز بازدید کند و ببیند چه اتفاقی برای این مناطق افتاده‌است. در هیچ کجای دنیا برنج را این‌طور که ما می‌کاریم، نمی‌کارند. ما موافق تولید هستیم، ولی پایداری سرزمین از تولید مقطعی مهم‌تر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار