کد خبر: 968094
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۰
جوابیه هلال‌احمر به گزارش «جوان»
پس از انتشار گزارش «جوان» با عنوان «مافیای سیاه در هلال‌سرخ!» در روز شنبه ۹شهریور ۱۳۹۸ و در همین صفحه، جمعیت هلال‌احمر جوابیه‌ای را به دفتر روزنامه ارسال کرده است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: متن جوابیه جمعیت هلال‌احمر به این شرح است:
گزارش روزنامه «جوان» درباره تخلفات مالی در یکی از سازمان‌های جمعیت هلال‌احمر متأسفانه براساس هیچ مستند قابل دفاعی نوشته نشده است. این گزارش به گزارش دیگری از روزنامه شرق در روز ۶شهریور ۹۸استناد کرده که البته همان روز با واکنش روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر مواجه شد و در روزنامه روز بعد هم منتشر شد.
در این گزارش نوشته شده «ح. الف» در رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی به عنوان سر شبکه مافیایی در هلال‌احمر معرفی شد. روزنامه شرق درباره تخلفات این فرد به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «او از کشور‌های اروپایی اقدام به خرید دارو و پروتز با ارز دولتی می‌کرده و با سندسازی قیمت آن را بالاتر از قیمت واقعی ثبت و حتی برای فروش آزاد بخشی از آن نیز اقدام به سندسازی می‌کرده است. این تخلفات در حوزه واردات دارو، استنت قلب، پروتز، داروی سالک و دارو‌های فوریتی بود.» این منبع آگاه درباره حجم تخلفات در این پرونده گفت: «تاکنون حدود ۵/ ۱میلیون دلار از تخلفات صورت‌گرفته در بخش سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر مشخص شده و این میزان تخلفات مربوط به دو سال گذشته است.»

جالب اینجاست که در ادامه پاسخ سازمان تدارکات پزشکی درباره رد ارتباط اداری و پرسنلی با این فرد هم آمده است، اما هنوز هم نویسنده مجاب نشده که این فرد را بی‌ارتباط با جمعیت هلال‌احمر بداند.

از سوی دیگر گزارش به توئیت و مصاحبه دو نفر از نمایندگان محترم مردم در مجلس اشاره کرده که هر دو هم اشاره‌هایی به بازداشت رئیس سازمان تدارکات پزشکی داشته‌اند. هرچند که ادعا‌های آن‌ها درباره کشف سرشاخه‌های فساد در هلال‌احمر با توضیح سخنگوی قوه قضائیه در این‌باره همخوانی ندارد، ضمن اینکه گزارش رسمی در این‌باره وجود ندارد.

سخنان غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضائیه در این‌باره چنین است: «اصل این خبر را تأیید می‌کنیم هم به لحاظ اقداماتی که در حوزه واردات دارو با تخصیص ارز دولتی انجام شده و هم در نحوه واردات دارو و گران‌نمایی دارو‌ها موضوعاتی مطرح و هم برخی از دارو‌های وارداتی با ارز دولتی، با نرخ ارز آزاد در بازار به فروش رفته است، پرونده‌ای تشکیل شده و مدت زیادی نگذشته و اخیراً تعدادی از افراد بازداشت شده‌اند و پرونده هنوز در مرحله تحقیقات مقدماتی است.»

در ادامه این گزارش به «برخی گزارش‌های غیررسمی» استناد شده است، شنیده‌هایی که عمدتاً در روز‌های گذشته در فضای مجازی دست به دست شده و هیچ مستند قضایی و انتظامی تاکنون درباره آن‌ها منتشر نشده است: «با توجه به اعترافات رئیس سازمان تدارکات پزشکی، بازپرس پرونده، حکم احضار و دستگیری «ح. الف» معاون اقتصادی سازمان، «م. و» مدیرعامل شرکت بازرگانی سها کیش، «الف. ف» مدیرعامل شرکت پخش سها هلال، «ف. س» مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران و «ک. ی» مدیر عامل شرکت دارو‌سازی سها صادر شده و به زودی اجرایی می‌شود.»

اعترافات رئیس سازمان تدارکات پزشکی چگونه به دست نویسنده گزارش رسیده است که غیر از ایشان، کس دیگری از آن خبر ندارد. کدام منبع قضایی چنین اعترافاتی را منتشر کرده است؟

در پایان گزارش البته نویسنده به تلخی موردی را یادآور شده که اتفاقاً مورد تأکید جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران است: «با انتشار اخبار مربوط به فساد در هلال‌احمر، جامعه با شوک تازه‌ای مواجه شد؛ حالا اگر دوباره بلایای طبیعی سیل و زلزله به سراغ کشور بیاید چگونه می‌توان مردم را قانع کرد و کمک‌هایشان را از طریق هلال‌احمر به دست آسیب‌دیدگان برسانند؟»

نکته اینجاست که هلال‌احمر، جمعیتی است متشکل از چند سازمان بزرگ که هر کدام با هیئت‌مدیره‌های مجزا و مدیریت کلان فعالیت می‌کنند. بزرگنمایی تخلفی (که هنوز در حال بررسی است) در یکی از زیرمجموعه‌های هلال‌احمر و تعمیم دادن آن به کلیت مجموعه هلال‌احمر آیا به اعتماد عمومی مردم به بزرگ‌ترین نهاد امدادرسان در ایران که اتفاقاً در سیل امسال چند برابر شد، لطمه وارد نمی‌کند؟

نکته مهم‌تر اینکه، تأکید بر استفاده از کلمه فساد - که بار معنایی و حقوقی بزرگی دارد- درباره تخلفی که هنوز در حال رسیدگی است، آیا به بی‌اعتمادی عموم مردم منجر نخواهد شد؟

اگر با چنین گزارش‌های اغراق‌آمیزی در اعتماد مردم به سازمان‌های امدادی، چون هلال‌احمر مشکلاتی پیش بیاید، قطعاً ضرر آن بیش از همه متوجه آسیب‌دیدگان حوادث و بلایا خواهد بود.

جمعیت هلال‌احمر یادآوری می‌کند چنانچه نهاد‌های امدادی از هلال‌احمر و اورژانس تا پلیس، آتش‌نشانی، کمیته امداد و بهزیستی تخریب شوند، به اعتماد مردم ضربه بخورد، در نهایت همه افراد جامعه ضرر خواهند دید.

انتظار جمعیت هلال‌احمر از رسانه‌ها، نه کتمان واقعیات بلکه مواجهه صحیح براساس منافع ملی با موضوعاتی از این قبیل، عدم برچسب‌زنی و حفظ آبرو و کرامت افراد تا زمان اثبات یک تخلف است.

پاسخ جوان: همانگونه که روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر در جوابیه‌ای که برای روزنامه «جوان» ارسال کرده، برخلاف معمول عیناً مطالب مندرج در روزنامه را تکرار کرده، روزنامه «جوان» نیز در روند گزارش به بخشی از یک پاراگراف از گزارش شرق استناد کرده و همانگونه که در جوابیه مذکور درج شده، در ادامه پاسخ سازمان تدارکات پزشکی درباره رد ارتباط اداری و پرسنلی با فردی که به عنوان سر شبکه مافیایی در هلال‌احمر معرفی شده آمده است که با وجود این دلیل پاسخ یا به عبارت دقیق‌تر تکرار این نوشته تحت عنوان جوابیه روشن نیست.

از سوی دیگر استناد به توئیت و مصاحبه نمایندگان مجلس در گزارشی درباره تخلفات صورت گرفته در جمعیت هلال‌احمر به خصوص وقتی در کنار نقل قول کامل صحبت‌های سخنگوی دستگاه قضا در این باره قرار گرفته، روندی معمول در گزارش‌نویسی است. درباره اعترافات رئیس مرکز تدارکات پزشکی و احتمال بازداشت‌های آتی نیز بر غیررسمی بودن منبع خبر تأکید شده است.

در نهایت اینکه روزنامه «جوان» همانگونه که تاکنون در پوشش فعالیت‌ها و اقدامات خوب جمعیت هلال‌احمر همکاری لازم را با این جمعیت داشته با عنایت بر رسالت رسانه‌ای خود وظیفه دارد تا سایر رخداد‌ها را هم در راستای شفافیت و تنویر افکار عمومی اطلاع‌رسانی کند. همانطور که در گزارش اشاره شده این نگرانی وجود دارد که با تکرار اخبار تلخ فساد در این جمعیت، اعتماد عمومی جامعه خدشه‌دار شود، به خصوص اینکه سوابقی از تخلفات دیگر در این جمعیت وجود دارد و پرونده شیرخشک‌های فاسد وارداتی در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر همچنان مفتوح است. در کنار این ماجرای اعلام جرم وزارت اطلاعات علیه مسئولان سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر ایران نیز پابرجاست. بدیهی است در این میان پرداختن رسانه‌های رسمی و داخلی به این موضوعات و روشنگری روابط عمومی جمعیت به جای اتخاذ سیاست‌های سلبی، می‌تواند مانع از جریان‌سازی رسانه‌های غیررسمی و جایگزین علیه این جمعیت شود و تا حد امکان باقیمانده اعتماد عمومی جامعه به هلال‌احمر را حفظ کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار