کد خبر: 968075
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
شر توپ تنبل‌ها از سر لیگ کنده می‌شود؟
وعده تاج، مربیان معترض به تغییر توپ‌های دردسرساز لیگ نوزدهم را امیدوار کرد.
دنيا حيدری
سرویس ورزشی جوان آنلاین: این اولین بار نیست که توپ‌های انتخابی سازمان لیگ باعث اعتراض بازیکنان و مربیان می‌شود. اعتراضی که البته مثل همیشه با توجیه غیرقابل قبول سازمان لیگ همراه است، هرچند که این‌بار با کشیده شدن پای این اعتراض‌ها به جلسه هم‌اندیشی مربیان لیگ با ویلموتس، سرمربی تیم ملی باعث شد تا رئیس فدراسیون قول جمع‌آوری توپ‌های لیگ و تعویض آن‌ها را بدهد. وعده‌ای که باید دید عملی می‌شود یا نه، چراکه گفته می‌شود سازمان لیگ برای فسخ قرارداد خود با شرکت دربی‌استار باید غرامت مالی سنگینی بپردازد و همین موضوع هم یکی از دلایلی بوده که تاکنون اقدامی برای تعویض توپ‌ها صورت نگرفته است.

اولین بار سال ۸۳ بود که توپ‌های انتخابی سازمان لیگ سروصدای زیادی به‌پا کرد. آن زمان، پیش از آغاز رقابت‌های یورو ۲۰۰۴ بود که توپ‌های نقره‌ای جدیدی به بازار آمد که برخلاف همیشه در تزئین آن تنها از یک رنگ استفاده شده بود، رنگ نقره‌ای. اما با توجه به اینکه از رنگ نقره برای رنگ‌آمیزی این توپ‌ها استفاده شده بود، دیگر نیازی به رنگ دیگری نداشت و براق بودن آن باعث می‌شد که هنگام برخورد با آن، توپ به خوبی دیده شود و هیچ‌گونه مشکلی برای تشخیص میزان سرعت آن وجود نداشته باشد. آن سال در لیگ ایران هم از توپ‌های نقره‌ای استفاده شده بود، اما با توجه به اینکه در رنگ این توپ‌ها از نقره استفاده نمی‌شد، رنگ توپ‌ها مات بود و سروصدای زیادی به‌پا کرد و اعتراض‌های بسیاری را به دنبال داشت. مسئله‌ای که حالا ۱۵ سال بعد بار دیگر صدای اعتراض مربیان و بازیکنان لیگ را درآورده است، این‌بار، اما مسئله نه رنگ که جنس و وزن توپ است!

بعد از اولین هفته رقابت‌های لیگ صدای اعتراض بازیکنان و مربیان درآمد. در بین اعتراض‌کننده‌ها به کیفیت توپ‌ها، سیدجلال حسینی کاپیتان پرسپولیس صراحتاً گفت که سازمان لیگ بهتر است از توپ‌های سال قبل استفاده کند: «متأسفانه توپ‌های جدیدی که به تیم داده شده کیفیت خوبی ندارند و در شأن لیگ برتر ایران نیست. این توپ‌ها بیشتر شبیه توپ فوتسال است تا فوتبال و بهتر است از توپ‌های فصل گذشته استفاده کنیم.»

وریا غفوری، کاپیتان استقلال نیز بعد از بازی با ماشین‌سازی در اعتراض به همین مسئله در صفحه شخصی خود نوشت: «امیدوارم سازمان لیگ خیلی سریع مشکل توپ‌های بی‌کیفیت را حل کند، چراکه قطعاً بازی کردن با این توپ‌ها، کیفیت و سطح مسابقات را پایین می‌آورد.» البته این انتقاد‌ها تنها از سوی بازیکنان مطرح نشد و امیر قلعه‌نویی، سرمربی سپاهان نیز به بی‌کیفیت بودن توپ‌های لیگ اذعان داشت: «بچه‌های ما هم از این توپ‌ها ناراضی هستند. شاید این توپ‌ها باکیفیت باشند، اما به کیفیت چمن‌های ما نمی‌خوردند. هر توپی تاریخ مصرف و عمری دارد. بعد از این می‌گویند این توپ‌ها در آلمان و هلند استفاده می‌شود، اما باید ببینیم این توپ به چمن‌های ما می‌خورد یا نه؟ شما یک بنز را به جاده خاکی ببرید، اما وانت در این جاده بهتر می‌تواند حرکت کند. سازمان لیگ می‌تواند به جای خرید توپ‌های اروپایی از توپ‌های آسیایی که در لیگ قهرمانان آسیا استفاده می‌شود و مورد تأیید AFC است، استفاده کند تا حرف و حدیثی نباشد.»

سازمان لیگ، اما در واکنش به تمام اعتراض‌ها همواره تأکید داشته که توپ‌های مورد استفاده در فوتبال باشگاهی ایران مورد تأیید فیفاست: «توپ‌های مارک دربی‌استار که در این فصل مسابقات فوتبال باشگاهی استفاده می‌شود از جنس همان توپ‌هایی است که در دو فصل گذشته نیز در فوتبال باشگاهی ایران استفاده می‌شد. این توپ‌ها کیفیت مطلوبی دارند و مورد تأیید فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) هستند. در تولید این توپ‌ها تکنولوژی روز دنیا بکار گرفته شده است. توپ‌های فصول گذشته دو ستاره بودند و اکنون این توپ‌ها سه ستاره شده‌اند. برخلاف آنچه گفته می‌شود این توپ‌ها نسبت به گذشته سنگین‌تر شده‌اند، اصلاً چنین مسئله‌ای صحت ندارد.»

البته تاج در راستای اعتراض‌ها به توپ‌های لیگ برتر از مسئولان سازمان لیگ خواسته بود تا هرچه زودتر با توجه به تعطیلی لیگ برای بازی‌های تیم ملی تکلیف این توپ‌ها را روشن کنند و اگر قراری بر جمع‌آوری این توپ‌ها و تغییر آنهاست، هرچه زودتر به جمع‌بندی برسند تا دیگر گله‌ای در این خصوص نباشد. رئیس فدراسیون فوتبال در جلسه عصر شنبه سرمربیان تیم‌های لیگ برتری با ویلموتس نیز زمانی که با گله در این خصوص مواجه شد، برخلاف سازمان لیگ به رد این مسئله نپرداخت و قول داد دستور تعویض توپ‌های لیگ برتر را به مدیران سازمان لیگ ارائه کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار