کد خبر: 968038
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۹
همزمان با فرا رسیدن ایام محرم و صفر و در آستانه اربعین قرار گرفتن استان‌های مرزی کشور در جنوب و غرب به فکر تدارک برنامه‌های ویژه‌ای برای تسهیل در رفت وآمد زائران می‌افتند که امسال نیز قرار است مانند سنوات قبل این مهم اجرایی شود.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: همزمان با فرا رسیدن ایام محرم و صفر و در آستانه اربعین قرار گرفتن استان‌های مرزی کشور در جنوب و غرب به فکر تدارک برنامه‌های ویژه‌ای برای تسهیل در رفت وآمد زائران می‌افتند که امسال نیز قرار است مانند سنوات قبل این مهم اجرایی شود. در این میان، مرز چذابه و شلمچه در خوزستان از جمله مناطقی به شمار می‌رود که پذیرای سیل عظیمی از زائران اربعین حسینی است. موضوعی که موجب شده تا هرساله چه از نظر کمی و چه کیفی بر میزان خدمات افزوده شود. حالا به گفته مسئولان این استان قرار است امسال خدمات جدیدی در زمینه برخی از زیر ساخت‌ها از جمله، ساخت و تجهیز ۲۱۸ مسجد و حسینیه، ایجاد پنج هکتار پارکینگ، افزایش سرویس‌های حمل ونقل و افزایش سهمیه آب مورد نیاز زائران از طرح قدیر اجرایی شود.

مرز چذابه و شلمچه در استان خوزستان از جمله مهم‌ترین مسیر عبور زائران اربعین حسینی به شمار می‌رود که هرساله حدود یک میلیون زائر از این دو منطقه مرزی عبور می‌کنند.
از آنجا که برای عبور این تعداد از افراد و کاروان‌ها نیاز به دادن خدمات‌رسانی به صورت ویژه است، لذا این موضوع می‌طلبد تا هرساله با توجه به افزایش جمعیت سوگوار امکانات بیشتر و ویژه‌تری به آن‌ها ارائه شود. آمار‌های سال گذشته نشان می‌دهد، از این تعداد جمعیت ۴۰ درصد با ناوگان عمومی و ۶۰ درصد نیز با خودروی شخصی جابه‌جا شدند. به طوری که برای نقل و انتقال آسان زائران از مرز به داخل کشور ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در پایانه چذابه و ۵۰۰ دستگاه نیز در شلمچه مستقر شدند. این در حالی است که نیاز این جمعیت به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، مراکز اقامتی و پارکینگ برای خودرو‌های شخصی می‌طلبد تا هرساله بر میزان این خدمات افزوده شود.

اضافه شدن برخی از زیر ساخت‌ها

ایجاد پارکینگ‌ها، پهنای باند برای تقویت ارتباط تلفنی، تعریض گلوگاه‌ها، تسریع در ساخت گیت‌های تردد زائران و اتباع خارجی و تأمین آب بهداشتی برای زائران عبوری از مرز‌های شلمچه و چذابه از جمله نیاز‌هایی است که با توجه به افزایش هر ساله زائران اربعین می‌طلبد تا هر ساله امکانات تازه‌ای ایجاد و در اختیار آن‌ها قرار بگیرد. موضوعی که موجب شد تا به گفته استاندار خوزستان ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد زیرساخت‌ها و خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی برای دو مرز شلمچه و چذابه اختصاص یابد. به گفته غلامرضا شریعتی، میزان اعتبارات ملی تخصیص‌یافته شده برای اربعین در خوزستان ۲۰ میلیارد تومان بوده است که این مبلغ به نسبت استان ایلام کمتر است چرا که این استان را توانمندتر دانسته‌اند. این در حالی است که به گفته وی طبق قول‌هایی که معاون رئیس‌جمهور داده شده است قرار است، ۳۰میلیارد تومان اعتبار برای مرز چذابه تخصیص داده شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به لغو روادید و افزایش زائران اربعین نیاز است تا خدمت‌رسانی به آن‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد. موضوعی که موجب شده تا برای احداث زیرساخت‌های اربعین در مرز‌های شلمچه و چذابه ۳۰ درصد افزایش ظرفیت پیش‌بینی شود. بر همین اساس افزایش ظرفیت‌ها به‌خصوص تقویت دکل‌های مخابراتی، گیت‌های ورود و خروج زائران و اتباع غیر ایرانی، مسائل بهداشتی و سرویس‌های بهداشتی، دفع فاضلاب، افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها و جاده‌ها ضروری است. استاندار خوزستان که به طور ویژه بر این اقدامات نظارت دارد در این خصوص به تسنیم می‌گوید: «به منظور خدمات‌رسانی هرچه بیشتر به زائران، استقرار و تأمین نیاز مواکب خدمات‌رسان در دستور جدی قرار دارد و از طرفی در بحث تأمین آب بسته‌بندی مورد نیاز ستاد عتبات عالیات هم نگرانی وجود ندارد و با برنامه‌ریزی مناسب آب مورد نیاز تأمین می‌شود.» این خدمات در حالی است که امسال نیز مانند سال گذشته قرار است سازمان منطقه آزاد اروند خدمات ویژه‌ای را به زائران ارائه کند.

از ایجاد حسینیه‌های جدید تا تأمین آب

یکی از نیاز‌های مهم زائران اربعین حسینی، مکانی برای حضور آن‌ها و تأمین آب مورد نیاز آنهاست که به همین منظور قرار است امسال در این زمینه خدمات خوبی ارائه شود.
جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان با اشاره به ساماندهی و هماهنگی ۲۱۸ حسینیه و مسجد بین راهی برای اسکان زائران حسینی در خوزستان در ایام اربعین به تسنیم می‌گوید: «۴۰۰ موکب در شلمچه حد فاصل میدان مقاومت تا مرز ساماندهی شده است و ۸۰۰ موکب خدمات‌رسان نیز در ورودی‌های استان و به‌صورت بین‌راهی مستقر خواهند شد.» امیدوار آقایی با اشاره به تأمین برخی از نیاز‌های زائران می‌افزاید: «۴ میلیون نان از ۷ تا ۳۰ صفر در شلمچه و از ۷ تا ۲۵ صفر در چذابه توزیع خواهد شد و در مورد یخ نیز با هماهنگی‌های که با بهداشت انجام‌شده است در همین مدت‌زمانی نسبت به تهیه یخ بهداشتی برای موکب اقدام خواهد شد، گاز مصرفی مواکب در شلمچه نیز در محل تأمین می‌شود.»

در حالی که سال گذشته ۵/ ۱ بطری آب توسط مؤسسه کوثر تأمین می‌شد سال جاری نیز تأمین آب مرز مهران به این مؤسسه واگذار شد، امسال این میزان به ۵ میلیون بطری رسیده که طی مذاکرات انجام شده وزارت دفاع تاکنون متعهد به تأمین یک‌میلیون بطری آب‌شده است که برای بقیه نیاز آب باید از دیگر ارگان‌ها کمک گرفت. با توجه به اینکه زائران اربعین حسینی در این ایام از شهرستان خرمشهر رفت وآمد دارند برای تأمین نیاز آب مورد استفاده آن‌ها و با توجه به افت فشار آب امسال قرار است سهم آبی این شهر از طرح غدیر به‌اندازه ۹۰ هزار مترمکعب افزایش پیدا کند. هم اکنون ۶۰ هزار مترمکعب مورد نیاز خرمشهری‌ها از طرح غدیر و بقیه از رودخانه کارون تأمین می‌شود. یکی از نیاز‌های مهم در مرز شلمچه بحث ایجاد پارکینگ‌هاست. طبق برنامه‌ریزی‌ها، طرح توسعه پارکینگ ۵۰ هکتاری شلمچه برای اربعین امسال قرار است اجرایی شود که تاکنون علاوه بر آن عملیات کوبش و تسطیح زمین با توجه به افزایش زائران اربعین اجرایی شده است.
همچنین احداث نمازخانه برای برگشت زائران، صدور مجوز رفت وآمد خودروی‌های مواکب و تعمیر سرویس‌های بهداشتی، به‌کارگیری ۵۰ دستگاه اتوبوس خط واحد برای جابه‌جایی زائران و تأمین تانکر حمل آب توسط شهرداری شیراز از جمله این اقدامات است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار