کد خبر: 967928
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۰
وزیر صمت وعده داد
وزیر صمت وعده داد که پراید و پژو ۴۰۵ ممکن است از سال آینده از چرخه تولید خارج شوند؛ چراکه این خودروسازی نه در شأن ملت و نه در شأن صنعت کشور است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: رضا رحمانی در خصوص وضعیت فروش خودرو و مشکلات فعلی این بخش گفت: در حوزه فروش خودرو و عمل به تعهدات قبلی خودروسازان، قرارداد نخست مشتریان را مبنای کار قرار دادیم و البته خودروسازان هم استدلال‌هایی داشتند که تحریم بوده و شرایط کار و تحویل خودرو سخت شده‌است، اما ما معتقدیم تعهدات قبلی خودروسازان باید طبق قرارداد انجام شود. وی ادامه داد: مهمترین کار ما اصلاح وضعیت صنعت خودروسازی بود. این خودروسازی نه در شأن ملت و نه در شأن صنعت کشور است. برخی در این شرایط انتظار داشتند حرکت چکشی شود و خودروسازی کشور تعطیل شود که این تحلیل‌ها سطحی است. ما یک بسته جامع برای صنعت خودرو تهیه کردیم و در واقع قطار در حال حرکت صنعت خودرو را می‌خواهیم اصلاح کنیم که از ساختن یک صنعت از صفر هم سخت‌تر است.

بدهی انباشته ایران خودرو و سایپا ۳۵ هزارمیلیارد تومان
رحمانی افزود: زیان انباشته ایران خودرو ۱۷ هزار میلیارد و زیان سایپا ۱۸ هزار میلیارد تومان است. روزی که بنده آمدم ۲۴ هزار میلیارد تومان پیش‌فروش خودرو گرفته بودند و پرداخت نشده بود، ۲۰ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار بودند و ۸۰ هزار میلیارد تومان هم بدهی داشتند. رحمانی تصریح کرد: خودروسازان در آستانه تعطیلی قرار داشتند، اما نباید این صنعت تعطیل می‌شد؛ چراکه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار اشتغال مستقیم دارد. در این مدت از تولید تا فروش اصلاح ساختاری انجام دادیم و برخی واگذاری‌ها انجام شد. این اقدامات برای این انجام شد تا این صنعت زمین نخورد و کیفیت محصولات را بالا ببریم.

وی در خصوص اخبار مربوط به احتکار خودرو در پارکینگ خودروسازان گفت: بحث احتکار خودرو در پارکینگ‌ها را دقیق بررسی کردیم، مشخص شد برخی ماشین‌ها از نظر ظاهری عیبی ندارد، اما برخی تجهیزات همچون کاتالیست نداشتند و نباید خودرو ناقص فروش می‌رفت برخی معتقد بودند باید به فروش می‌رسید بعد فراخوان می‌شد، اما در مسائل ایمنی و زیست‌محیطی نمی‌توان کوتاه آمد.

رحمانی تصریح کرد: در یک دوره از حدود پاییز سال گذشته تا تیرماه امسال ۶ میلیون متقاضی خرید خودرو بودند در حالی که تولید خودرو یک میلیون بود و هرفردی که از ما می‌خرید صاحب یک رانت می‌شد، در این شرایط پیشنهاد شد که با نرخ ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه کنیم. البته این پیشنهاد هم مطرح بود که این مبلغ اضافه به حساب خزانه ریخته تا برای مباحث عمومی خودرو خرج شود. وی ادامه داد: در این مقطع تا اسفند ماه قیمت‌ها حدود ۱۰ درصد پایین آمد، اما اسفند و فروردین دوباره قیمت‌ها بالا رفت. وی درباره دلایل این رشد قیمت گفت: سررسید سپرده‌های بانکی در آن زمان به اتمام رسید و به دلیل کاهش سود، بخشی از منابع بانکی به خودرو و مسکن آمد و افزایش قیمت‌ها را رقم زد. رحمانی درباره تعهدات معوق خودروسازان گفت: تعهداتی که اکنون خودروسازان دارند برای نیمه دوم ۹۷، همچنین ۹۸ و ۹۹ است الان در پرداخت‌ها شش یا هفت ماه عقبیم، اما منظم شده و متقاضیان می‌دانند که با کمی تأخیر محصول خود را دریافت خواهند کرد.

وزیر صمت درباره قرارداد با شرکت پژو پس از ترک بازار ایران گفت: در قرار داد پژو یک تضمین‌هایی ذکر شده که در دوره تحریم‌های پیشین هم بود، اما این‌بار محکم‌تر است که بتوانیم ادعای دریافت خسارت کنیم البته الان در شرایط تحریم نمی‌شود هر کاری را بدون تصمیم‌گیری مناسب انجام داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار