کد خبر: 967907
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۸
امریکا با تهدید‌های توخالی تلاش می‌کند عراقی‌ها را از واکنش نظامی به عملیات اخیر رژیم صهیونیستی به پایگاه‌های حشدالشعبی منصرف کند، اما عراقی‌ها بدون توجه به این هشدارها، حمایت همه‌جانبه خود را از حشدالشعبی اعلام کرده و وعده داده‌اند انتقام خود را از صهیونیست‌ها خواهند گرفت.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: عمار حکیم گفته که عراقی‌ها پاسخ کلوخ صهیونیست‌ها را با سنگ خواهند داد. وزیر دفاع عراق هم تأکید کرد که حمله به هر گروه عراقی به مثابه حمله به تمام کشور است و ارتش خود را ملزم به دفاع از حاکمیت عراق می‌داند.

به گزارش «جوان» پس از آنکه مقامات و فرماندهان عراقی تأیید کردند حملات و انفجار‌های اخیر در زاغه‌های مهمات گروه بسیج مردمی، با سناریوی هماهنگ امریکا و رژیم صهیونیستی انجام شده، فرماندهان وعده داده‌اند انتقام این حملات را از اسرائیلی‌ها خواهند گرفت. باتوجه به اینکه واشنگتن و تل‌آویو سعی کرده‌اند با ایجاد خرابکاری و ضربه زدن به منافع حشدالشعبی، بین این گروه با مردم و مقامات شکاف ایجاد کنند، اما نقشه‌های شوم واشنگتن، عراقی‌ها را در برابر تهاجم خارجی منسجم و متحد کرده است. عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق روز شنبه در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به مقر‌های حشد‌الشعبی تأکید کرد که آسمان این کشور صحنه هیچ‌گونه تعرض خارجی نیست و بغداد پاسخ مضاعفی به عامل این حمله خواهد داد. به گزارش شبکه السومریه نیوز، حکیم در این باره گفت: «آسمان عراق صحنه هیچ‌گونه تعرض خارجی نیست و خاک آن نیز چه در گذشته و چه آینده انبار هیچ سلاح غیرعراقی نبوده و نخواهد بود. نتایج تحقیقات درباره هدف قرار دادن حشدالشعبی نشان داد همه نیرو‌های خیرخواه و ملی باید در برابر این موضوع با شجاعت و قاطعیت در کنار دولت بایستند تا ابهت و حاکمیت دولت حفظ شود و بتواند در تشخیص مشکل و حل آن تصمیم درست را بگیرد.» عمار حکیم در ادامه عنوان کرد: «حشد‌الشعبی بخشی از تشکیلات نظامی عراق است و حمله به آن به معنای حمله به امنیت و حاکمیت کشور است. قدرت حشدالشعبی در انضباط آن درون تشکیلات نظامی رسمی عراق و یکپارچگی‌اش در فرماندهی و تصمیم‌گیری است و خطرناک‌ترین اتفاقی که برای آن می‌تواند رخ دهد خارج شدن آن از چارچوب قانون است.» این مقام عراقی در پایان خاطرنشان کرد: «به صراحت به عاملان این حملات چه اسرائیل باشد چه هر گروه دیگری مانند آن، می‌گوییم، عراق امروز بسیار متفاوت‌تر از عراق گذشته است و قدرت آن برای دادن پاسخ مناسب و در خور، نیازی به شعار ندارد. خوب می‌دانیم کی و کجا کلوخ را با سنگ جواب دهیم و تاریخ میان ما قضاوت خواهد کرد.»

همچنین نجاح الشمری، وزیر دفاع عراق در نشستی با فرماندهان عراق درباره حملات به مقر‌های حشدالشعبی تأکید کرد: «هرگونه تجاوز به هر طرف و گروه عراقی، تجاوز و تعدی به تمام عراق قلمداد می‌شود و تمام تدابیر نظامی لازم برای حمایت از عراق اتخاذ خواهد شد.» الشمری در بیانیه‌ای در حاشیه نشست فوق‌العاده شورای دفاعی عراق خاطر نشان کرد: «وزارت دفاع، تمام تدابیر امنیتی و نظامی را برای دفاع از کشور در برابر هر گونه تجاوز و تعدی به هر طرف عراقی اتخاذ خواهد کرد.» وی بر ضرورت هوشیاری در برابر هرگونه اقدامی که به حاکمیت و کرامت عراق خدشه وارد می‌کند، تأکید کرد. از سوی دیگر، جبار المعموری، رئیس اتحادیه علمای مسلمان در استان دیاله عراق هم با اشاره به طرح‌های امریکا علیه امنیت این کشور، تأکید کرد: «۱۰ کشور به رهبری واشنگتن، علیه حشدالشعبی جنگ به راه انداخته‌اند.» به گزارش سیاست بغداد الیوم، المعموری اظهار داشت: «تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به حشدالشعبی طرح بزرگی است زیرا آنان به این نتیجه رسیده‌اند که با وجود حضور حشد‌الشعبی، همه توطئه‌هایشان در عراق شکست خواهد خورد.» حسن سالم، نماینده فراکسیون صادقون در پارلمان عراق هم ضمن درخواست برای بسته شدن سفارت واشنگتن در بغداد تصریح کرد: «این سفارت، به جولانگاه موساد اسرائیل و عناصر تروریستی داعش بدل شده است.»

عراقی‌ها گفته‌اند که نیرو‌های امریکایی حاضر در عراق، عامل توطئه علیه بسیج مردمی هستند و در زمانی که پهپاد‌ها و هواپیما‌های اسرائیلی حملات خود را به انبار‌های حشدالشعبی انجام دادند، امریکا رادار‌ها را خاموش کرده بود تا عراقی‌ها نتوانند این هواپیما‌ها را رهگیری کنند. حمایت همه‌جانبه عراقی‌ها از بسیج مردمی در حالی است که امریکا تلاش می‌کند با حملات مکرر به انبار‌های مهمات حشدالشعبی، قدرت این گروه در عراق را تضعیف کند، اما این تلاش‌های مخربانه نه تنها موفق نبوده بلکه نتیجه عکس داده و بسیج مردمی روز به روز قدرت بیشتری در ساختار سیاسی و نظامی عراق پیدا می‌کند و اخیراً نخست وزیر عراق دستور داد تا حشدالشعبی در ارتش ادغام شود. تلاش امریکا برای ضربه زدن به حشدالشعبی در شرایطی است که این گروه نقش کلیدی در پیروزی عراق در برابر گروه تروریستی داعش داشت که از حمایت همه‌جانبه امریکا و متحدانش برخوردار بود.

هشدار‌های همراه با نگرانی واشنگتن
عزم جدی فرماندهان حشدالشعبی و عراقی‌ها به عملیات نسنجیده رژیم صهیونیستی و امریکا، سبب نگرانی مقامات واشنگتن شده است و آن‌ها سعی می‌کنند از حملات به منافع خود و اسرائیل در منطقه جلوگیری کنند. به گزارش شبکه الجزیره، یکی از مسئولان کاخ سفید روز شنبه در واکنش به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به عراق و لبنان گفت: «امریکا از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر تهدیدات حمایت می‌کند.» وی اینگونه ابراز عقیده کرد که اگر ایران از کمک کردن به همسایگان اسرائیل خودداری کند، اسرائیل نیازی به پاسخ ندارد. این مسئول امریکایی مدعی شد: «کشور‌هایی مثل لبنان، سوریه و عراق باید در صورتی که اجازه دادند که خاکشان به مرکزی برای حمله به اسرائیل تبدیل شود مسئولیت را بپذیرند.» یک روز پس از هشدار فرماندهان حشدالشعبی به هدف قرار دادن هر گونه پرنده امریکایی بر فراز پایگاه‌هایشان، رسانه‌های عراقی گزارش دادند که دو موشک به پایگاه امریکایی المخمور در عراق اصابت کرده است. کارشناسان بر این باورند که یکی از واکنش‌های حشدالشعبی برای انتقام از عملیات هماهنگ امریکا و اسرائیل، موشک‌باران پایگاه‌های امریکایی در عراق است که بسیج مردمی، نیرو‌های امریکایی را به عنوان اشغالگر می‌داند و بار‌ها نسبت به خروج آن‌ها از خاک عراق هشدار داده است. اسرائیل و امریکا از واکنش گروه‌های مقاومت حزب‌الله و حشدالشعبی، نگران هستند و دیروز خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی اعلام کرد که امریکا به مقامات حزب‌الله پیشنهاد داده است که در صورتی که به عملیات اخیر اسرائیل واکنش نشان ندهند، واشنگتن هم از تحریم مقامات حزب‌الله منصرف می‌شود، اما حزب‌الله این پیشنهاد را رد کرده است. سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان هفته گذشته در سخنانی هشدار داد که محور مقاومت پاسخ تجاوزات اسرائیلی‌ها را خواهد داد، اما زمان و مکان آن مشخص نیست. هشدار‌های نصرالله که به گفته مقامات صهیونیستی همیشه به وعده‌هایش عمل کرده است، موجی از نگرانی‌ها را در سرزمین‌های اشغالی ایجاد کرده و ارتش اسرائیل به حالت آماده‌باش درآمده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار