کد خبر: 967894
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
شهردار تهران در جشن خانه سینما جایزه گرفت
بیست و یکمین جشن خانه سینما با اعطای جوایز اصلی به فیلم سرخپوست به پایان رسید. در این جشن شهردار تهران به خاطر تهیه‌کنندگی یک مستند جایزه گرفت.
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: مراسم اختتامیه بیست‌و‌یکمین جشن خانه سینما، جمعه شب در برج میلاد تهران برگزار شد. این جشن که معمولاً در روز سینما برگزار می‌شد، امسال به دلیل مقارن‌شدن ۲۱ شهریورماه با ایام ماه محرم، کمی زودتر برگزار شد.

امسال برگزاری جشن خانه سینما تحت تأثیر اختلافات درونی خانه سینما قرار داشت. مدیریت خانه سینما به احتمال زیاد به زودی دچار تغییرات خواهد شد و آمدن افراد تازه در رأس هدایت این مجمع صنفی، باعث شد تا حضور چهره‌های خاص در شب جشن بیست و یکم بیشتر به چشم بیاید.

جشنی شبیه اسکار
ساختار انتخاب برگزیدگان جشن خانه سینما، شباهت‌هایی با مراسم اسکار دارد. با این حال آنقدر در اجرا دچار ضعف است که شبیه مثال «میان ماه من تا ماه گردون/ تفاوت از زمین تا آسمان است» نمی‌توان گفت که جایزه جشن خانه سینما به ارزشمندی جایزه اسکار در هالیوود است. نقطه اشتراک اسکار و جشن خانه سینما در این است که جایزه‌ها براساس رأی صنوف سینمایی تقسیم می‌شود، اما در هالیوود به دلیل قدرت آکادمی اسکار، همه جوایز سینمایی تحت تأثیر اسکار قرار می‌گیرند، اما در ایران به رغم اینکه تعداد جشنواره‌ها و جوایز سینمایی کم نیست، جشن خانه سینما نتوانسته به عنوان نقطه اوج جوایز و جایزه پایانی فیلم‌های اکران شده به حساب بیاید. نکته‌ای که شاید ریشه آن در همان اختلافات داخلی و بحث قدیمی اینکه چه کسی در رأس قدرت خانه سینما باشد، برمی‌گردد.

سرخپوست فیلم محبوب خانه سینما
فیلم سینمایی سرخپوست در جشنواره فیلم فجر زیر سایه آثاری، چون «متری شش و نیم» و «شبی که ماه کامل شد» قرار گرفت. در اختتامیه جشنواره فجر تصور بر این بود که «سرخپوست» جوایز مناسبی می‌گیرد، اما این اتفاق نیفتاد. با این حال جشن خانه سینما نگاه ویژه‌ای به این فیلم داشت. جایزه بهترین فیلم جشن بیست و یکم خانه سینما به سرخپوست رسید. نوید محمدزاده، بازیگر این فیلم نیز جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را گرفت و بهترین جلوه‌های ویژه بصری و جایزه بهترین فیلمبرداری نیز نصیب سرخپوست شد. در این شب فیلم «تنگه ابوقریب» نیز در کنار سرخپوست جزو موفق‌ترین‌های جشن بود.

ناگهان جایزه به شهردار!
بهروز حناچی پیش از آنکه شهردار تهران شود، تهیه‌کنندگی مستندی با عنوان «زمستان است» را برعهده می‌گیرد. این مستند درباره خیابان لاله‌زار تهران است که بعد از سه سال آماده شد و در جشن خانه سینما جایزه بهترین مستند را گرفت. حناچی بعد از دریافت جایزه خانه سینما گفت: «فیلم «زمستان است» از آنجایی ساخته شد که من در سفری به خیابان استقلال ترکیه رفتم و به این نتیجه رسیدم که این تجربه را تکرار کنم؛ چراکه ما هم خیابان لاله‌زار داریم که قدیمی‌ترین خیابان تهران است.» پیش از این اعلام حضور مستندی به تهیه‌کنندگی بهروز حناچی در جشن خانه سینما انتقاداتی را به وجود آورده بود که بر این مبنا خانه سینما به خاطر جایگاه حقوقی حناچی فیلم وی را در فهرست نامزد‌های خود قرار داده است.

جشن همراه با حاشیه
جشن‌های خانه سینما همیشه همراه با حواشی بوده است؛ حواشی که امسال پیش از آغاز جشن شروع شد و بلیت‌های جشن خانه سینما که معمولاً اهدایی است در سایت‌های فروش اجناس دست دوم با قیمتی ما بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به فروش گذاشته شد. مازیار میری، مدیر اجرایی جشن خانه سینما از پیگیری حقوقی این ماجرا خبر داده است. از حواشی شب اجرای جشن نیز می‌توان به حضور پررنگ افراد سینمایی اشاره کرد. برگزارکنندگان جشن از عادل فردوسی‌پور، مجری ورزشی که هیچ ربطی به سینما ندارد برای اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد دعوت کردند. برگزاری جشن تولد برای پریناز ایزدیار نیز می‌تواند یکی دیگر از حواشی جشن باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار