کد خبر: 967791
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶
يک کارگردان
یک کارگردان مطرح تئاتر کشورمان گفت: احساس می‌کنم دویدن به تنهایی یک دبیر برای جشنواره تئاتر خیابانی مریوان کافی نیست هرچند همه دارند تلاش می‌کند اما این جشنواره به همت بلندتر مردم و مسئولین نیاز دارد.

مهدی حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار جوان در مریوان اظهار داشت: در این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان یک پوست‌اندازی اتفاق افتاده است و تعداد گروه‌هایی که برای اولین بار در این جشنواره شرکت کردند بسیار زیاد است و بیش از 70 درصد نمایش‌ها گروه‌هایی هستند که برای اولین بار به جشنواره تئاتر خیابانی مریوان آمده‌اند که نسبت به دوره‌های قبلی تفاوت چشمگیری است البته از لحاظ کیفیت هم در این مدت اجراهای خوبی نسبت به گذشته روی صحنه رفتند.

وی افزود: وقتی جشنواره‌ای عنوان بین‌المللی را یدک می‌کشد باید تمام آثاری که در این جشنواره شرکت می‌کنند نه بطور صددرصد اما پتانسیل و ظرفیت بین‌المللی بودن را داشته باشد یعنی تا حدودی زبان اثر نزدیک به زبان بین‌المللی حرکت و تصویر باشد که تمام مخاطبانی که نگاه می‌کنند با حرکات و تصویرسازی متوجه اصل موضوع نمایش شوند.

به گفته این کارگردان مطرح تئاتر، مطمئنا در نمایش‌های که فقط کلام و دیالوگ با زبانی که متوجه نمی‌شویم ردوبدل می‌شود جذاب نیست اما هرچقدر کاری به سمت بین‌المللی شدن حرکت و تصویر پیش بروند کار قویتری است.

حبیبی تصریح کرد: اینکه بگوییم سازمان‌ها و ادارات مرتبط بصورت تخصصی روی این قضیه کار کردند نه اصلا اینطور نیست مطمئنا این از عهده آنها خارج است و اصلا وظیفه آنها نیست بلکه این وظیفه هنرمند است که باید خود را آپدیت و به‌روز کند که از روز اولی که ایده کار خود را در سر می‌پروراند در سطح بین‌المللی کار را ببندند تا مخاطبی که هیچ شناختی نسبت به دیالوگ، زبان و فرهنگ ایرانی ندارد بتواند کار من را ببیند و بپسندند.

وی همچنین گفت: شاید آن نگاهی که به سایر رشته‌های هنری وجود دارد به هنر تئاتر نیست یعنی مثلا کیفیت برگزاری اختتامیه فیلم را با کیفیت برگزاری اختتامیه تئاتر مقایسه کنید و متوجه این تفاوت می‌شوید البته این تفاوت کیفیت در نوع برگزاری نیست  بلکه در نوع نگاهی است که مسئولین به این جشنواره دارند اصلا رقم و بودجه جشنواره فیلم با رقم و بودجه جشنواره تئاتر قابل مقایسه نیست.

این بازیگر تئاتر ادامه داد: ما هنرهای آیینی و سنتی زیادی در کشور داشتیم که اگر شاید به آنها بها داده می‌شد و سینه به سینه منتقل می‌شد امروز ‌آنها زنده بودند لذا من سعی کردم چیزی که در ذهن دارم را را برای خودم نگه ندارم بلکه آن را منتقل کنم چرا که من میرا هستم و معلوم نیست فردا باشم و نباشم پس بهتر است هنری را که دارم انتقال بدهم و بهترین نوع زنده ماندن هنر هم همین انتقال است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: وقتی داریم اعلام می‌کنیم که مریوان پایتخت تئاتر خیابانی کشور است باید همه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌هایش احیا شود و نگاه ویژه‌تری به مریوان شود.

حبیبی اذعان داشت: احساس می‌کنم دویدن به تنهایی یک دبیر برای این جشنواره عظیم کافی نیست هرچند همه دارند تلاش می‌کند اما این جشنواره به همت بلندتر مردم و مسؤولین نیاز دارد.

وی در پایان افزود: اگر این جشنواره در سال‌های آینده بصورت روتین برگزار شود احتمال دارد که مسؤولین دیگر موافق برگزاری آن در مریوان نباشند هرچند تلاش‌ها و زحمات زیادی برای برگزاری‌اش کشیده شده باشد پس لازم است با یک قابلیت و ایده جدیدتری و تفکر جمعی مسؤولین و مردم هر سال متفاوت‌تر و قوی‌تر از سال قبل برگزار شود و مردم و مسؤولین مریوان تلاش بیشتری برای برگزاری این جشنواره انجام دهند که این جشنواره برای همیشه برای مریوان بماند.

انتهای پیام/2330/83

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر