کد خبر: 967783
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
معاون میراث فرهنگی وزارت میراث
معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور آمار تخریب در بافت جهانی را رقمی کمتر از دو درصدِ میزان کشوری عنوان کرد.

محمدحسن طالبیان در آیین افتتاح دهمین اجلاس بین المللی رشد و توسعه شهری با رویکرد حفاظت از بافت های تاریخی در حوزه اوراسیا به اهمیت حفظ بناها و بافت های ارزشمند تاریخی و فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: حفظ آثار بر جای مانده گذشتگان که نشان دهنده سابقه روشن تاریخ و فرهنگ است، رسالت همگانی است که باید مردم دولت را در انجام این ماموریت ها یاری دهند.

معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه حفظ و حراست از بافت و میراث فرهنگی با نظارت علمی و مشارکت مردمی میسر خواهد بود، ادامه داد: حراست و حفاظت از میراث فرهنگی و بافت تاریخی با نظارت عالیه علمی به صورت اصولی با بهره‌گیری از دیدگاه افراد با تجربه و مشارکت دانشگاهیان در راستای حفظ مواریث گذشتگان و مشارکت علاقه مندان امکان پذیر خواهد بود و این اجلاس نیز زمینه ای مناسب جهت تبادل تجربیات و دانش بین متخصصان ملی و بین المللی است که در شهر کهن تبریز محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه تبریز از لحاظ بافت تاریخی و به عنوان دروازه شرق و غرب، منحصر به فرد است، گفت: ظرفیت غنی چون بافت تاریخی و میراث فرهنگی تبریز می بایست به عنوان یک ارزش اثرگذار همواره ماندگار بماند و بررسی های صورت گرفته در این اجلاس نیز فرصتی مناسب است تا برای حفظ این میراث کهن بصورت علمی و تخصصی عمل کرد.

طالبیان اظهار داشت: پس از انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام و کسب سایر عناوین بین المللی بیش از پیش شاهد حضور گردشگران از اقصی نقاط دنیا به آن هستیم که خود نشان دهنده اهمیت موضوع و ضرورت حفظ آن است و باید با همکاری بخش‌های مختلف در حفظ آن بیش از گذشته اقدام شود.

وی، آمار تخریب در بافت جهانی را رقمی کمتر از دو درصدِ میزان کشوری عنوان کرد و میزان تخریب بافت تاریخی تبریز را کمتر از آمار مذکور دانست و گفت: خوشبختانه نهضت حفاظت و احیا از طریق استفاده ابزارهای اجتماعی و به دنبال علاقه و اشتیاق مردم به بافت جهانی و آثار ناملموس آن شکل گرفته و گویا امروز این مسئله مهم برای مردم و ساکنان بافت تاریخی نیز بسیار اهمیت دارد. 

ریچی میاکه رییس دبیرخانه اجلاس اوراسیا نیز در افتتاحیه رسمی این همایش حفظ اماکن تاریخی و به اشتراک گذاشتن تجارب کشورهای حوزه اوراسیا را از اهداف این اجلاس برشمرد و گفت: اجلاس اوراسیا در سال ۲۰۰۳ با همکاری کشورهای عضو در چین آغاز به کار کرد.

وی دغدغه همه افراد عضو این اجلاس را احیای بافت تاریخی و حفظ فرهنگ غنی گذشته عنوان کرد و گفت: با دست یافتن به ایده های مشترک، آینده ای ساخته می شود که در آن گذشته هم دیده شود.

میاکه با بیان اینکه می توان با مطالعه گذشته آینده ای بهتر ساخت، اظهار کرد: ما بسیار علاقمند به همکای بین کشورهای عضو و اشتراک علایق و فرهنگ های متفاوت و در عین حال زیبای یکدیگر هستیم که در این میان ارتباط چهره به چهره با مردمان و شنیدن سخنان آنها برای ما مغتنم است و در این راستا دیدار دانشجویان کشورهای مختلف از بازار تاریخی و برخورد بسیار گرم مردم تبریز نمونه بسیار زیبای تبادل فرهنگی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر