کد خبر: 967763
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۲
هر چند معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران مدعی است که با اجرای طرح کاهش و ترافیک از ترافیک معابر مرکزی پایتخت کاسته شده، اما صف‌های طولانی صبحگاهی و شامگاهی وسایل نقلیه در معابر بزرگراهی و حرکت کند خودرو‌ها نشان از افزایش ترافیک در شهر تهران دارد.
بیژن تنها
سرویس جامعه جوان آنلاین: ترافیک سنگین در ساعات پیک تردد شهروندان علاوه بر افزایش مصرف سوخت بر میزان آلودگی هوا نیز افزوده است که این ترافیک سنگین بعضاً در برخی مسیر‌ها تا نیمه‌های شب ادامه دارد.

ظاهراً با افزایش جمعیت و تعداد روزافزون خودرو‌ها دیگر آسایش و آرامش در پایتخت ۱۰ میلیونی رؤیایی بیش نیست.
افزایش بی‌رویه بار ترافیکی در معابر اصلی شهر عملاً راه‌های دسترسی به بخش‌های مرکزی شهر را با مسائل و مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده که در این میان با اجرای طرح‌های ترافیکی همچون طرح کاهش و ترافیک شاید در برخی زمان‌ها به‌دلیل محدودیت‌های ایجاد شده کمی از بار ترافیکی کاسته شود، اما بسیاری از شهروندان برای دورزدن محدودیت‌های ترافیکی، ساعت حرکت خود را برای رسیدن به مسیر زودتر آغاز می‌کنند. بر این اساس بار ترافیک در مسیر‌های ورودی اصلی به مراکز توزیع ترافیک افزایش چشمگیری یافته است. همچنین برخی دیگر از شهروندان هم به دلیل سردرگمی از اجرای مداوم و هر ساله طرح‌های جدید، بی‌خیال رعایت مقررات طرح‌ها شده و با ورود به محدوده طرح ترافیک پول جریمه را در حساب شهروندی‌شان ذخیره می‌کنند!

قفل شدن مسیر‌های اصلی بزرگراهی در پایتخت
افزایش تردد وسایل نقلیه در مسیر‌های دسترسی به مرکز شهر سبب شده تا معابر اصلی تردد با بارسنگین ترافیک مواجه شود. تردد بالای خودرو‌ها و کندی حرکت علاوه بر اتلاف وقت میلیونی شهروندان به میزان زیادی مصرف سوخت را نیز افزایش داده است.

معطلی در ترافیک صبحگاهی و شامگاهی معابر اصلی معضلی است که در هفته‌های اخیر تشدید شده، البته حضور پلیس در ترافیک صبحگاهی تا حدودی ملموس است، ولی در ترافیک شامگاهی که پس از پایان محدودیت طرح ترافیک و طرح کاهش شروع می‌شود و چندین ساعت به طول می‌انجامد کمتر می‌توان پلیس را در معابر اصلی مشاهده کرد، البته در این میان اگر حادثه‌ای هم رخ دهد تمامی مسیر‌های جایگزین نیز با بار ترافیکی سنگین روبه‌رو شده و ترافیک مضاعف می‌شود. تهران نیازمند پلیس شب برای کنترل ترافیک است چراکه کنترل مکانیزه توسط دوربین‌ها و تجهیزات دیگر جوابگو نیست.

شناورشدن ساعت کار ادارات در نیمه اول مهرماه
با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید به گفته پلیس، ترافیک شهری تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. بر این اساس نهمین نشست مشترک پلیس راهور فاتب و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک تهران در حالی برگزار شد که کمتر از یک‌ماه تا بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها زمان باقیمانده است؛ دراین نشست به گفته پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران در صورت موافقت دولت، ساعت کار ادارات در نیمه اول مهرماه از ساعت هفت تا ٩ صبح شناور خواهد شد و افزون بر آن، تدابیری مانند ممنوعیت ورود کامیون و ناوگان توزیع بار و کالا تا ساعت ١٠صبح در دستور اجرا قرار خواهد گرفت. افزون بر این موارد، نظارت بر سرویس مدارس، سختگیری درخصوص مسائلی مانند پارک حاشیه‌ای و تدابیر تکمیلی دیگر نیز در زمره تدابیر ویژه مسئولان برای کاهش مشکلات بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در مهرماه خواهد بود؛ دستور کاری ویژه که نیازمند تأیید و ابلاغ دولت است که هرچند می‌توان حدس زد، این دستورالعمل احیاناً تصویب خواهد شد و البته در صورت اجرایی‌شدن دردی دوا نخواهد کرد، چون موقتی است.

احتمال تجدیدنظر در اجرای طرح کاهش آلودگی هوا
متأسفانه به‌دلیل بیان سلیقه‌ای نتایج اجرای طرح‌های ترافیکی در پایتخت، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: پس از بازگشایی مدارس طرح جدید کاهش آلودگی هوای شهر تهران مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر دستاوردی نداشته باشد در اجرای آن تجدیدنظر می‌کنیم.

محمد تقی‌زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران درباره طرح کاهش آلودگی هوای شهر تهران اظهار داشت: این طرح در شهرداری تهران در حال بررسی است و با توجه به اینکه با سفر‌های تابستانی، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها همراه بوده، بنابراین نمی‌توان در حال حاضر درخصوص این طرح نتیجه‌گیری کرد.

وی افزود: ما سه ماه را برای بررسی طرح جدید آلودگی شهر تهران در نظر گرفته‌ا‌یم و می‌توان با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها این طرح را ارزیابی کرد.

معاون امور عمرانی استانداری تهران بیان داشت: اگر این طرح پس از بررسی‌ها به کاهش آلایندگی‌ها منجر شد، ادامه خواهد داشت و در غیر این صورت اگر به آن اهداف مورد نظر نرسیم تجدیدنظر خواهیم کرد.

موازی‌کاری ترافیکی!
متأسفانه تاکنون اقدامات صورت‌گرفته برای کاهش بار ترافیکی در شهر تهران با توجه به وجود دستگاه‌های متولی موازی همچون پلیس، شهرداری و وزارت کشور نتیجه‌بخش نبوده و بار ترافیکی در شهر تهران نبض حرکت را کند کرده و آثار مخرب این وضعیت را همه شهروندان باید تحمل کنند و به رغم اقدامات صورت‌گرفته مقطعی و مسکنی و نبود طرح جامع ترافیکی، همچنان باید شاهد بارسنگین ترافیک در همه معابر شهر بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار