کد خبر: 967729
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
پس از خروج امریکا از توافقنامه پاریس و هموار شدن راه امریکایی‌ها برای جنگ با محیط‌زیست شرکت اگزون موبیل تا‌کنون ۴۸۴ جلسه لابی برای جلوگیری از انتشار اقدامات ضد محیط‌زیست خود برگزار کرده است
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: دونالد ترامپ به‌عنوان طرفدار اصلی فعالیت‌های نفتی، امریکا را از توافقنامه پاریس خارج کرده و به شدت از ورود به این موضوع پرهیز می‌کند؛ شرکت‌های نفتی امریکایی هم بزرگ‌ترین منتفعان تصمیم امریکا شدند.
شرکـت‌های امریکایی روز‌های خوبی را تجربه می‌کنند، ترامپ از افزایش تولید نفت حمایت کرده و تبدیل به پشتیبانی برای این شرکت‌ها شده است؛ در چنین شرایطی طبیعی است که شرکت‌های امریکایی با فریب افکار عمومی و لابی‌گری به فکر افزایش سود خود باشند، اگزون موبیل، بزرگترین شرکت نفت امریکا یکی از این شرکت‌هاست که در نیم قرن گذشته، با انکار و نادیده گرفتن فاجعه تغییر اقلیم، از پذیرش مسئولیت‌های خود در گرمایش جهانی خودداری کرده است. آن‌ها با راهبرد‌های مختلف به ویژه حمایت مالی از گروه‌های منتشرکننده اطلاعات نادرست این هدف را پیگیری می‌کنند.

اما اینک مدیران این غول نفتی باید در نشست‌های بررسی دلایل نادیده گرفتن تغییر اقلیم به میزبانی اتحایه اروپا شرکت کنند. در مقابل، مدیران این غول نفتی راهبرد لابی‌گری را آغاز کرده‌اند.
از سال ۲۰۱۰ میلادی، این شرکت امریکایی بیش از ۳۵ میلیون دلار برای تضعیف اقدامات زیست‌محیطی و به تأخیر انداختن اقدامات توسعه پاک اتحادیه اروپایی هزینه کرده است، اما آیا مقامات اروپایی برای پایان دادن به لابی‌های کثیف این شرکت نفتی سرانجام به اتفاق نظر دست یافته‌اند؟

دوئل گانگستر‌ها در پارلمان اروپایی

شرکت اگزون موبیل که در سال ۲۰۱۸ میلادی ۸/ ۲۰ میلیارد دلار سود کسب کرده، بار‌ها از حضور در نشست‌های اتحادیه اروپا سر باز زده است. آن‌ها با وجود ایفای نقش کلیدی در فاجعه تغییر اقلیم، در دهه اخیر از حامیان مالی نادیده گرفتن پیامد‌های این بحران بوده‌اند. مدیران این شرکت از راهکار‌های گوناگون برای تأثیرگذاری بر تصمیمات اتحادیه اروپا بهره می‌برند. اگزون موبیل، مسئول انتشار ۲ درصد گاز‌های گلخانه‌ای دنیا بوده و از دهه ۱۹۶۰ میلادی، نقش سوخت‌های فسیلی در فاجعه تغییر اقلیم اثبات شده است، اما آن‌ها با تقلید از صنعت دخانیات، راهکار نادیده گرفتن واقعیت‌ها را از مدت‌ها پیش آغاز کرده‌اند. هر چند در سال‌های اخیر، آن‌ها سیاست تأخیر انداختن را جایگزین نادیده گرفتن کرده‌اند. همچنین آن‌ها خواهان دارا بودن اختیار کامل در بازار کربن و مقررات‌زدایی از این بخش، عدم اعطای یارانه به انرژی‌های تجدیدپذیر و به رسمیت شناختن گاز به‌عنوان منبع واسطه در دوره گذار هستند. افزایش حمایت دولت‌ها از فناوری جمع‌آوری و ذخیره‌سازی کربن نیز در دستور کار آن‌ها قرار دارد.
اگزون موبیل در سال ۲۰۱۸ میلادی ۵/۳ میلیون یورو برای لابی‌گری میان اعضای اتحادیه اروپا اختصاص داده است. آن‌ها با ۱۲ مؤسسه لابی‌گری در اروپا نیز قرار‌داد امضا کرده‌اند.
لابی‌های پیدا و پنهان اگزون موبیل در قاره سبز
در ادامه با مبالغ پرداختی اگزون موبیل به مؤسسات لابی‌گری اروپا آشنا می‌شویم:
* انجمن بین‌المللی تولیدکنندگان نفت و گاز (IOGP): پرداخت ۳۵۰ هزار یورو به انجمن و هفت لابی‌گر همکار
* مؤسسه صنایع شیمیایی اروپا: ۳/ ۱۲ میلیون دلار به همراه ۷۶ لابی‌گر
* مؤسسه فیولز یوروپ: ۵ /۲ میلیون یورو به همراه ۱۵ لابی‌گر
* مؤسسه کنکاوی: ۶ /۱ میلیون یورو به همراه ۱۶ لابی‌گر
* اتاق بازرگانی امریکا در اتحادیه اروپا: یک میلیون یورو به همراه ۲۶ لابی‌گر
* مؤسسه بیزینس یوروپ: ۲۵ /۴ میلیون یورو به همراه ۳۰ لابی‌گر
مجموع این اعداد ۲۲ میلیون دلار بوده که ۱۷۰ لابی‌گر نیز با این مراکز همکاری دارند. البته شرکت‌های بی‌پی، توتال و رپسول نیز فعالیت‌های لابی‌گری مشابهی را در اتحادیه اروپا و با همکاری مؤسسات لابی‌گری و چند مخزن فکری حامی سوخت‌های فسیلی دنبال می‌کنند. در گزارش دورنمای انرژی دنیا در سال ۲۰۴۰ میلادی شرکت اگزون‌موبیل، گاز طبیعی سوخت برتر بوده و سهم انرژی‌های پاک اندک می‌باشد.

تفنگ‌های اجاره‌ای، نگاهی به کارکرد مؤسسات لابی‌گر

شرکت اگزون موبیل در شهر بروکسل، سه قرارداد لابی‌گری با شرکت‌های دارای روابط نزدیک با نمایندگان پارلمان اروپا امضا کرده است.
بدین ترتیب راه برای ایجاد روابط پایدار با تصمیم‌گیرندگان اروپایی هموار می‌شود. در سال ۲۰۱۷ میلادی، شرکت اگزون‌موبیل با همکاری مؤسسه لابی‌گری اف‌تی‌ای یک برنامه عصرگاهی صرف مشروب را در نزدیکی مقر اتحادیه اروپا و با موضوع ارائه آخرین گزارش چشم‌انداز انرژی برگزار کرد. در این برنامه ده‌ها نفر از سیاستمداران اروپایی، مشاوران نمایندگان دولت‌ها و کارشناسان ارشد نمایندگی‌ها حضور داشتند. این افراد در تهیه سخنرانی‌ها، ارائه پرسش‌ها و تهیه سوابق طرح‌ها و لوایح، نقشی کلیدی دارند.
البته شرکت‌های بی‌پی، توتال و رپسول نیز فعالیت‌های لابی‌گری مشابهی را در اتحادیه اروپا و با همکاری مؤسسات لابی‌گری و چند مخزن فکری حامی سوخت‌های فسیلی دنبال می‌کنند. در گزارش دورنمای انرژی دنیا در سال ۲۰۴۰ میلادی شرکت اگزون موبیل، گاز طبیعی سوخت برتر بوده و سهم انرژی‌های پاک اندک می‌باشد.

قدم زدن در تالار‌های قدرت

شرکت اگزون موبیل در چهار سال گذشته میلادی، ۲۷ نشست رو در رو نیز با مدیران ارشد اتحادیه اروپا برگزار کرده است. این نشست‌ها علاوه بر حوزه انرژی، سایر حوزه‌ها را نیز در‌بر‌می‌گیرد. با احتساب نشست‌های لابی‌گران طرف قرارداد، تعداد این نشست‌ها ۴۸۴ جلسه اعلام شده، اما این عدد فقط مربوط به نشست‌های رسمی است، چراکه تعداد جلسات غیررسمی، عصرانه‌ها، ضیافت‌های شام، جشن‌های تولد و نشست‌های انجام شده با مقامات رده پایین بسیار زیاد است و آمار مربوط به این جلسات هیچگاه منتشر نمی‌شود.
یکی دیگر از راهکار‌های پیشبرد اهداف اگزون موبیل، برقراری ارتباط با نمایندگان و کارکنان پیشین دولت‌ها و اتحادیه اروپا است که به دنبال یافتن شغل هستند. بدین ترتیب با تداوم شرایط کنونی تا ۳۰ سال آینده، اروپا همچنان به سوخت‌های فسیلی وابسته خواهد بود. اتفاقی که کابوسی برای شهروندان اروپایی و حامیان محیط‌زیست به شمار می‌رود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار