ایران بر اساس دادههای ارائه شده توسط سازمان بینالمللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری، در سال ۲۰۱۷ دوازدهمین بازار بزرگ خرید و فروش وسایل نقلیه بوده است.
با وجود در اختیار گذاشتن بازاری بزرگ به خودروسازهای خارجی و رفت و آمد این شرکتها به ایران، تغییری در انحصار شرکتهای خودروساز ملی به وجود نیامد. اما شرکتهای خودروساز ملی با وجود عدم تغییر در انحصار، در سالهای اخیر به بهانه افزایش نرخ ارز و وجود نابسامانی در حوزه خودرو، علاوه بر افزایش قیمت خودرو، آپشن ماشینهای تولیدی خود را نیز کاهش دادند.
موشن گرافیکی که مشاهده می کنید به بررسی انحصار و فساد در دو شرکت خودروساز پرداخته است.