کد خبر: 967573
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۶
رئیس‌جمهور در سه روز گذشته اظهاراتی با نوسان سینوسی بروز داد. روز اول از امکان ملاقات با هر کسی سخن گفت، روز دوم گفت تمایلی به گرفتن عکس یادگاری با کسی ندارد و دیروز که روز سوم بود، گفت که اگر رئیس‌جمهور حمایت مردم را داشته باشد، می‌تواند مذاکره کند و به نوعی دوباره حرف روز قبلش را عوض کرد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: اما این همه نوسانات رئیس‌جمهور در روز گذشته نبود. روحانی در جشنواره شهید رجایی به حمایت‌های رهبری در جلسه اخیر دیدار با هیئت دولت اشاره کرد، اما آن بخش از سخنان رهبری را که توصیه‌ای درباره نپرداختن به حاشیه بود، از یاد برد! به طوری که ناگهان مسئله دستگاه قضایی را پیش کشید و گفت: «هر کس فکر می‌کند با دادگاه و دستگاه قضایی، فساد از بین می‌رود اشتباه می‌کند. با بگیر و ببند فساد برطرف نمی‌شود.» این حاشیه‌سازی البته احتمالاً ربطی به دادگاه حسین فریدون که این روز‌ها برگزار شده و قرار است نتیجه آن اعلام شود، ندارد، اما اگر روحانی به صدای مردم و شخصیت‌های دو جناح سیاسی کشور گوش کند، به وضوح می‌شنود که رضایت عام و خاص در مواجهه قدرتمندانه قضایی با فساد اقتصادی است.

البته با پیش‌بینی طول موج و بسامد اظهارات روحانی می‌توان پیش‌بینی کرد که وی امروز یا فردا، در سخنانی دستگاه قضایی و اقدامات مبارزه با فساد را ستایش کند و درباره مذاکره نیز دوباره مذاکره با امریکا را دیوانگی و گفتگو با یک چاقوکش دزد بداند.

طرح مباحث دوپهلو، مبهم و متناقض این روز‌ها به رویه ثابت سخنان رئیس‌جمهور تبدیل شده است. آن هم در شرایطی که در هفته دولت افکار عمومی بیش از هر زمانی منتظر دستاورد‌های دولت در زمینه کار، تلاش و اشتغالزایی و در یک جمله ارائه عملکرد یک‌ساله دولت است، مواضع روحانی باعث گردیده اگر در نقطه‌ای از کشور طرح یا پروژه‌ای هم به مرحله اجرا و بهره‌برداری برسد، تحت تأثیر سخنان او به حاشیه برود.

رئیس‌جمهور روزی به تلویح پیغام مذاکره به ترامپ می‌دهد و روزی دیگر به تصریح از سخنان خود باز می‌گردد و شرط می‌گذارد. روزی مذاکره با رئیس‌جمهور امریکا را «دیوانگی» توصیف می‌کند و روز دیگر آبادانی کشور را به مذاکره با او پیوند می‌دهد. روزی که امریکا از برجام خارج شد، اقدام این کشور را کم شدن یک «موجود مزاحم» نامید و روزی دیگر معتقد بود برای پیش بردن کار‌ها باید «دم کدخدا» را دید! روزی از کافی نبودن اختیارات رئیس‌جمهوری می‌گوید و اختیارات دولت دوران جنگ طلب می‌کند و روز دیگر... و این رشته همچنان سر دراز دارد. شاید بتوان گفت روحانی خود به تنهایی به بزرگ‌ترین اپوزیسیون دولتش تبدیل شده است! چرا که مواضع حاشیه‌ساز او همه دستاورد‌های دولت را به چالش کشیده است.

روحانی، اما روز گذشته علاوه بر تکرار مواضع متناقض پیش گفته، حاشیه‌ای هم به دستگاه قضایی زد تا این بار رویکرد ضدفساد قوه قضائیه در دوران جدید را با دست‌انداز مواجه سازد. از انگیزه روحانی اطلاع دقیقی در دست نیست؛ شاید آینده بهتر بتواند راز این رویکرد را روشن سازد.

حسن روحانی عصر دیروز در پانزدهمین جشنواره شهید رجایی با بیان اینکه جشنواره شهید رجایی برای نزدیک‌تر شدن دولتمردان به منش و روش شهیدان رجایی و باهنر است، اظهار داشت: «در شرایط سخت، روی مسئولان و کارکنان دولت به روی مردم باید گشاده‌تر باشد چرا که ما خادم مردم هستیم و مشروعیت دولت در گرو خدمت به مردم است.»

روحانی با اشاره به اینکه در سال‌های آغازین انقلاب، فاصله میان رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، وزرا و دستگاه قضایی و مردم مشکلات فراوانی را به‌وجود آورده بود، گفت: «به‌رغم همه مشکلات، مردم عزیز ایران با مقاومت خود صبر پیشه کردند و امام را تنها نگذاشتند و در جبهه‌های جنگ حضور یافتند و توانستیم از آن مشکلات عبور کنیم.» رئیس‌جمهور اظهار داشت: «امروز نوع مشکلات متفاوت و یک جنگ اقتصادی، روانی و تا حدی سیاسی بر کشور تحمیل شده و ما باید این جنگ را با پیروزی و فتح ملت ایران در برابر متجاوزان تمام کنیم و این کار نه تنها شدنی است، بلکه براساس تاریخ و سابقه ملت ایران و وعده‌های خداوند، قطعی خواهد بود.»

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه هر چه میزان خدمت مسئولان به مردم افزایش یابد، مشروعیت آن‌ها ارتقا خواهد یافت و هر چه کمتر به مردم خدمت کنیم، مشروعیت‌مان کاسته می‌شود، گفت: «مردم در انتخابات به ما رأی دادند، تا خدمات بهتری را به آن‌ها ارائه کنیم و انتظار دارند به واسطه هر انتخاباتی که در آن حضور می‌یابند، شرایط برای‌شان راحت‌تر و بهتر از گذشته شود.»

رئیس‌جمهور خاطر‌نشان کرد: «ایران و ایرانی در ذات خود نه تنها صد سال بلکه هزاران سال پیش هنر دولت‌داری را داشته و در انقلاب اسلامی ایران، امام راحل بزرگوار بالا‌ترین قدرت را به دولت داد که این در نامه‌های امام به ویژه در سه الی چهار سال آخر عمرشان، دیده می‌شود.

داستان تکراری افزایش اختیارات رئیس‌جمهور
روحانی در این بخش از سخنان خود بار دیگر داستان تکراری افزایش اختیارات رئیس‌جمهور را زنده کرد و با بیان اینکه دولت اگر قدرتمند نباشد، مردم زندگی خوشی را تجربه نخواهند کرد، اظهار داشت: «قدرت و توان دولت به معنای آن است که بتواند در صحنه سخت مدیریت اختیارات لازم را داشته باشد.» در واقع او زندگی خوش مردم را تابعی از افزایش اختیارات رئیس‌جمهور ترسیم کرد تا فلش اتهامات در ناکارآمدی را به جانب دیگری برگرداند. او در همین زمینه با اشاره به اینکه مسئولیت‌ها، منطبق با اختیارات بوده و دولت باید صاحب قدرت و اختیار باشد، گفت: «این به معنای دیکتاتوری و قدرت‌طلبی نیست.»

روحانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با اعضای هیئت دولت فرمودند که دولت در وسط میدان قرار دارد و باید بتواند، اقدامات خود را به انجام برساند، گفت: «دستگاه نظارتی در کشور ما دچار یک خطا شده و امیدواریم به دست مسئولان نظارتی این خطا اصلاح شود.» اشاره روحانی به دستگاه نظارتی چنانکه در ادامه خواهد آمد، دستگاه قضایی است! «اگر به جای نظارت، دخالت شود، تنها مردم ضرر می‌کنند چرا که در آن صورت مدیر نمی‌تواند کار کند و نظارت برای این نیست که مانع و سرعت‌گیر ایجاد کنیم و دل مدیر را بلرزانیم، بلکه نظارت برای کمک است و دستگاه‌های نظارتی باید به دولت کمک کنند.»

روحانی با اشاره به اینکه در میدان جنگ بازرسی وجود دارد تا در صورت بروز خطا، اعمال نظر کند و بررسی نماید، گفت: «اما اگر از ابتدا بازرسی وارد عمل شود، دیگر فرماندهی و طراحی میدان جنگ امکانپذیر نیست.» رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه چنین اقداماتی دلسوزی نبوده بلکه به‌هم زدن مدیریت کشور است، افزود: «من این مهم را زمانی اعلام می‌کنم که تنها دو سال از عمر دولت باقی‌مانده است و اگر هر کسی در این کشور رئیس‌جمهور، وزیر، معاون و مدیر باشد و دستگاه نظارتی مداخله کند، آن دولت ناموفق است و مدیران، ابتکار و خلاقیت را کنار خواهند گذاشت.»

روحانی با بیان اینکه از مدیران ارشد، دستگاه‌های نظارتی و همچنین مجلس شورای اسلامی خواهش می‌کنم که در اقدامات و همچنین تدوین قوانین و مقررات تجدیدنظر‌هایی داشته باشند، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم در کشور فساد رخ دهد و نظارت تعطیل شود، اما باید دخالت تعطیل شود چرا که در این صورت دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند به اهداف خود برسند، البته مردم و روزنامه‌ها باید در بیان نظرات خود آزاد باشند.

شائبه سیاسی در محاکمات!
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دستگاه قضایی مستقل باید فرد متخلف را طبق قانون محاکمه نماید، ادامه داد: «نباید اجازه دهیم شائبه سیاسی در محاکمه وارد شود که در نتیجه قضاوت می‌میرد.» اگر شبهه و شائبه سیاسی در ذهن مردم ایجاد شود، کار دستگاه قضایی تمام است و مشروعیت قضاوت از بین می‌رود. مردم باید حس کنند هر فردی از هر قوم، قبیله، مذهب و جناحی در دادگاه یکسان دیده می‌شود و در محکمه، منزلت اجتماعی، جایگاه سیاسی و قومیت فرد کاری ندارند و باید وجدان، پرونده و قانون در نظر گرفته شود.»

رئیس‌جمهور با بیان اینکه با تأکید بر اینکه یکی از وظایف بزرگ دولت مبارزه با فساد و رانت در کشور است، تصریح کرد: «با دادگاه و دستگاه قضایی، فساد از بین نمی‌رود بلکه دستگاه قضایی آخرین مرحله است و با بگیر و ببند فساد از بین نخواهد رفت.»

روحانی با بیان اینکه آغاز مبارزه با فساد بر دوش دولت است و باید مدیران و دولت از طریق شفافیت، سلامت اداری و توسعه دولت الکترونیک جلوی فساد در کشور را بگیرند، افزود: «برای از بین بردن فساد باید همه چیز شفاف باشد چرا که فساد در تاریکی رخ می‌دهد و اگر خورشید شفافیت روشن شود فساد از بین خواهد رفت و این زمانی رخ می‌دهد که در کشور رانت وجود داشته باشد و باید رقابت سالم را ایجاد نماییم و در جا‌هایی که دولت مسئولیت دارد به مردم وگذار نماییم و در رقابتی که مردم حضور دارند نباید دولت ورود کند.»

وی با بیان اینکه اگر مبنا بر این باشد بخشی از بنگاه‌های اقتصادی، دولتی، نظامی، شبه‌نظامی و بخش دیگری از آن خصوصی باشد، در نهایت این بخش خصوصی است که باید با آن‌ها بسازد و کنار بیاید، ادامه داد: «در اینجاست که فساد رخ می‌دهد و باید رقابت سالم را به‌وجود بیاوریم و شفافیت، رقابت و قانون برای ما اصل است که این مهم از طریق دولت الکترونیک ایجاد می‌شود.»

روحانی با تأکید بر اینکه ما بهترین نیستیم و افکار ما نیز بالا‌ترین نیست، گفت: «جمع فکر مردم از ما بالاتر است و راه برای نگاه‌داشت نظام این است که مردم حس کنند با آن‌ها یکی هستیم.»

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه هر چه مردم خود را با دولت یکی بدانند، نظام مستحکم‌تر خواهد شد، تصریح کرد: «در این شرایط باید وحدت و اتحاد به‌وجود آوریم و الا دشمنان در صورت دیدن ضعف، فشار را افزایش خواهند داد.» روحانی ادامه داد: «ما از تمام شیوه‌های سیاسی، دیپلماتیک و مذاکره استفاده می‌کنیم، اما اساس قدرت و توان ما حتی در مذاکرات، مردم هستند که اگر دولت و مردم یکی باشند، در نتیجه این دولت قدرتمند خواهد بود و در مذاکرات موفق می‌شود.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
1
4
أقاي روحاني ميداني شرم و حيا يعنى چه ؟
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
علاج واقعه! انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری!
ناشناس
|
-
|
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
0
6
به نظر این حقیر ایشان تعادل ندارد
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
1
3
حزب الله بصورت آتش به اختیار" آمادگی کامل خود را برای حفظ حرمتِ جایگاه ولایت اعلام میدارد و خود را فدائی رهبر میداند و از قوای مقننه و قضائیه درخواست دارد تا به مسئله ارتباط و مذاکره دوباره امریکا با مسؤولان ایرانی بر حسب مفاد و اوامر رهبری اقدامات لازم را بعمل آورند .
▪️ از طرفی اگر تفکر لیبرالی و غرب پرست , به سیم آخر بزند ; حزب الله نیز به سیم آخر خواهد زد .
اگر خواسته باشند در مقابل دین ما بایستند ; ما نیز در مقابل تمام دنیای آنها خواهیم ایستاد

یا حق
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
0
2
این شخص مردم روباترساندن ازجنگ ودم کدخداروببینیم همه چی درست میشه فریب داده رای گرفت وخداکنه مردم این دورتوانتخابات مجلس فقط مثل تهرونی هاوبعضی جابه لیستی رای ندن تامجلس بی کفایت وخاین نداشته باشیم بجاش یک مجلس مقتدروترازانقلاب داشته باشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
0
4
تا کی باید شاهد این نوع رفتار باشیم و تحمل کنیم؟ 6 سال کافی نیست؟
Mohammad Reza
|
United States
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
0
1
یعنی در این نظام جمهوری اسلامی ایران کسی پیدا نمیشود که توی دهان این بزند؟ چرا حضرت امام خامنه ای سکوت میکنند؟ اگر سکوت ایشان درک و فهم مردم را ملاک قرار داده است باور کنید اکثریت مردم این دولت را میشناسند ولی زورشان نمیرسد تا این را مثل بنی صدر ملعون استیضاح کنند این نیروهای انقلابی نظام هستند که باید وارد میدان شوند تا این را محاکمه کنند. تنها را نجات ایران از این مخمصه داشتن یک رئیس جمهور ارتشی مقتدر و انقلابی که عاشق ولایت است خواهد بود
ناشناس
|
France
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
0
2
یک بار برای همیشه تکلیف این دولت فریبکار وحاشیه ساز را باید روشن کرد ....بابا مرگ یم بار شیون یکبار
نمیشه کل کشور سالیان متمادی گروگان یک تفکری باشد که در قدرت هم نیابتی اپوزیسیون است.....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
0
4
ایشان نمی تواند یک اداره کوچک را اداره کند چه برسد به یک مملکت اگر میتوانست که اوضاع این نبود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
0
2
باسلام
لطفا عدم کفایت سیاسی رییس جمهور را برای مردم تشریح فرمایید.؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
رئیس جمهور حاضر آیینه تمام قد عدم کفایت سیاسی و هر چیز دیگری است که برای مملکت سودی داشته باشد
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
0
2
با بودن ابن دولت و رییس جمهور دیگر امریکا نیازی به اقدام براندازی نمی بیند و خیالش از هر نظر هست راحت!!
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
0
2
شیوه مدیریت روحانی " در مدت 6سال بر قوه مجریه کشور ایجاد بحران در زمانی که در جوابگوئی به مردم و نظام در برابر عملکرد خود در گوشه رینگ گیر کرده است " چنین بوده " قاطعیت جناب رئیسی جهت بررسی فساد مالی دانه درشت های افراد نزدیک به دولت ایشان " عاملی شد که بحران جدید مذاکره با ترامپ را راه اندازی شود " تا فشار داخلی بر خود را با شعارهای انچنانی تو خالی 6ساله " بعد از گذر از این بحران " رها کند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
0
2
مشکل خود این بابا و دولت اوست. بزنند به چاک، همه چیز درست می شود.
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
0
2
متاسفانه ایشان به غلظ مدت 7 سال زمام امور دولت را به عهده گرفت و نتیجه انهم را میبینند مردم و افرادی را به عنوان وزیر و مدیر و مسول بکار گرفت که کلا فاقد صلاحیت بودند و مجلس نا کارامد هم بطور سلیقه ای و رانت بازی به انها رای صلاحیت داد و حالا دقیقا معلوم شده است که مقدار تخریب اقتصاد و اجتماع و افزایش خودکشی و طلاق و اعتیاد و بیکاری و گرانی و فساد و دزدی تا جه حد است. تا اینجا هم سباه باسداران شجاع جور این همه بدبختی را در خارج از کشور که ناشی از عدم مدیریت جناب روحانی بوده است را بدوش کشیده . منطقی است که در همین مقطع تمام کابینه روحانی را اخراج و دادگاهی کنند و از افراد دانا و دلسوز بطور موقت استفاده گردد تا انتخابات بعدی
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
0
2
اگر نمی توانی به مردم خدمت کنی برو تا خیانت نکنی!

(دکتر شریعتی)
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
0
2
مگر هنر دیگری هم از ایشان انتظار میره!
پاسخ ها
عل
| Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
دیگر هنر برتر ایشان در قالب اپوزیسیون نظام رفتن و حاشیه سازی برای بفراموشی سپردن وعده های سیب و گلابی! و انگشت اشاره به سوی نظام گرفتن در خیانت برجام!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
0
0
عجببببب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار