کد خبر: 967548
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
نشست تخصصی توسعه چرخه صادرات در مشهد برگزار شد
نشست تخصصی توسعه چرخه صادرات در شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی شرکت شهرک های صنعتی مشهد به میزبانی جلالی مدیر عامل شرکت نام آوران بام سبز و گروه تجاری 59 با حضور سیده فاطمه مقیمی رئیس هیات مدیره اتاق مشترک ایران و گرجستان ،مهدی امینی نایب رئیس اتحادیه صادر کنندگان ،فیروز ابراهیمی دبیرکل خانه صنعت،معدن و تجارت خراسان رضوی و برخی از صادر کنندگان و تولیدکنندگان برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار استانی جوان، در نشست تخصصی توسعه چرخه صادرات سیده فاطمه مقیمی  با بیان اینکه تحریم های داخلی ،مانع اصلی بر سر راه پیشرفت صادرات کالای ایرانی است افزود :قوانین موجود و خلق الساعه در بخش صادرات نه تنها مانعی برای پیشرفت صادرات است که از توسعه این امر جلوگیری می کند .در واقع قوانین موجود به جای اینکه دست صادر کننده را بگیرد ،مانعی بر سر راه شده و جلوی پای صادر کنندگان سنگ اندازی می کند .

مقیمی در تاکید بر اینکه نقش بخش خصوصی در توسعه کشورهای پیشرفته بسیار مشخص است گفت :بخش خصوصی در کشورهای توسعه یافته باحمایت دولت در حوزه قانون گذاری به موفقیت دست یافته اند .اما این مهم در کشور ما مغفول مانده است .

وی ادامه داد:کالاهای تولید شده باید به گونه ای باشد که ذائقه بازارهای بین المللی آن را بپسندند و مصرف کننده خارجی رادرسبد دریافت خود قرار دهد .چنانچه این مهم محقق شود بهره وری را می توان افزایش دهد.برای این منظور به قانون خوب و اجرای خوب آن در امر صادرات نیازمندیم .

مقیمی به وجود فضای بکر برای صادرکنندگان دراطراف استان اشاره کرد و اظهار داشت :این فرصت تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته و دلیل آن عدم وجود تبحر اقتصادی برای صادر کنندگان است و همین امر مانعی برای پیشرفت صادرات به حساب می آید .

فیروز ابراهیمی دبیر کل خانه صنعت ،معدن و تجارت خراسان رضوی در این نشست گفت :بر اساس آمار رسمی در 12 سال گذشته ظرفیت تولید دوبرابر افزایش یافته است . از سوی دیگر باید قدرت معشیت را بالا برد تا قدرت جذب محصولات در بین مردم وجود داشته باشد یا اینکه بر صادرات تمرکز کرد .

فیروز ابراهیمی اظهار داشت: بر اساس تحقیقی در بازه زمانی سال 80تا 95 میزان معیشت مردم با تورم در دولت های مختلف میانگین 17.5درصد و میانگین افزایش حقوق 12درصد بود . یعنی 15 سال به صورت پیوسته قدرت خرید کم نگاه داشته است .پس عقل حکم می کند برصادرات تمرکز کنیم تا بنگاه های اقتصادی فعال بمانند .

وی با بیان اینکه بازارهای هدف کالاهای صادراتی افغانستان ،عراق،تاجیکستان و ... است ،گفت :برای توسعه صادرات ،در خانه صنعت معدن و تجارت ،بخش تجارت خارجی را فعال کردیم . و ادامه داد:مرکز فروش محصولات در عمان ایجاد شده و اقدامات جدیدی شکل گرفته است .بازار افغانستان تثبیت شده بود و با اتحادیه تجار جوان هرات تفاهم نامه هایی به ارزش ده ها میلیارد تومان منعقد کردیم. همچنین بر ظرفیت جوانان تمرکز کردیم تا منشا خدمت در حوزه صادرات باشند .

مهدی امینی نائب رئیس اتحادیه صادر کنندگان در حاشیه این نشست گفت :83درصد صادرات متعلق به بخش دولتی است و سهم بخش خصوصی در این زمینه حداقلی است و ضرورت دارد دولت در این زمینه شفاف سازی کرده و اعلام کند چه میزان ارز صادرات بخش دولتی بازگزدانده شده و سپس از بخش خصوصی برای بازگشت ارز درخواست کند.

وی با اشاره به اینکه صادرکنندگان درگیر دو مورد تحریم هستند، افزود:یم مورد تحریم های خارجی است که هر روز بر گسترده آن افزوده می شود .دیگری تحریم داخلی و خود تحریمی است .

جلالی مدیر عامل شرکت نام آوران بام سبز و گروه تجاری 59 در ادامه این نشست ،خبر برگزاری نمایشگاه (تولید ایرانی –برند جهانی )در مهرماه در مشهد مقدس داد و گفت :مشهد در نمایشگاه تولید ایرانی – برند جهانی  میزبان 7 کشور همسایه ازبکستان ،قزاقستان ،روسیه ،سوریه ،عراق ،عمان و افغانستان است

جلالی با بیان اینکه برای برگزاری این نمایشگاه ،تامین ریالی از هیچ مرجع دولتی صورت نمی گیرد بلکه تنها با توان و تخصص جوانان و درآمدهای بخش خصوصی برپا می شود گفت : برپایی این نمایشگاه حلقه اتصال شناخت بازار هدف برای تولید کننده می باشد و همچنین شناسایی و معرفی تولید کننده به نام و با کیفیت به هیئت های تجاری از دیگر اهداف برپایی نمایشگاه صادراتی تولید ایرانی – برند جهانی است .

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار