کد خبر: 967441
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
گامهای بلند تولید در ذوب اهن اصفهان؛
ذوب آهن برای احداث خط ریل گامهای اساسی برداشت و بعد از انقلاب جزو مهمترین استراتژیهای خودکفایی کشور در حمل و نقل ریلی میباشد و جدای از اینکه سالیانه از خروج بیش از 300 میلیون دلار ارز جلوگیری مینماید.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، بيش از 90 سال از ورود قطار و خطوط حمل و نقل ريلي به كشور ميگذرد و هميشه آرزوي ديرينه ما به عنوان اولين و بزرگترين توليد كننده مقاطع كشور توليد ريل بود به همين خاطر از حدود 25 سال پيش در طي چندين مرحله براي توليد ريل اقدام نموديم منتهي پس از كش و وقوسهاي فراوان و حتي عدم حمايت جدي ، تا سال 93 طول كشيد.  هميشه اين آرزو را داشتيم كه يك روز شاهد توليد ريل در ذوب آهن باشيم و توانسته باشيم گامي جدي در راستاي خودكفايي و عدم وابستگي در جدي ترين بخش حمل و نقل كشور داشته باشيم . بالاخره  سال 93 با حمايت و پشتيباني جدي مديرعامل و هيئت مديره وقت  اقدام به خريد تجهيزات مورد نياز توليد ريلهاي خطوط حمل و نقل ريلي براساس  استاندارد DIN  EN13674-1 2011 از كشور آلمان  نموديم  كه توانايي توليد ريل تا وزن 100 كيلوگرم برمتر را دارا ميباشد .

 استاندارد مورد اشاره از دقت و سخت گيري بسيار بالايي برخورد ميباشد وبراي ريلهاي با سرعت بالاي 150 تا 300 كيلومتر برساعت طراحي شده است و هم اينك بخش NDT  نورد 650 كه قلب اصلي كنترل ريل براين اساس  ميباشد از پيشرفته ترين تجهيزات  HIGH TEC. دنيا برخوردار است  كه در هيچكدام از توليد كنندگان ريل منطقه وجودندارد .اين استاندارد از سال 2011 به اينطرف در اتحاديه اروپا اجباري شد و اين درحالي است كه هنوز در كشورهاي زيادي كماكان ريل را براساس FISH UIC860 و توافقي  توليد ميكنند كه تمامي پارامترهاي كيفي از توليد فولاد تا ابعاد عمدتا براساس توافق مشتري مي باشد .

ما براي دستيابي به دقت بالاي توليد از روش تاندم ميل به اضافه قفسه FINISHING  استفاده ميكنيم كه آخرين ورژن توليد ريل براساس الگوي شركت معتبرSMS ميباشد با اين برتري كه ما يك قفسه FINISHING مازاد را هم براي بالابردن دقت ابعادي بعد از تاندم ميل داريم .ريل توليدي از مرحله تحويل شمش تا بسته بندي نهايي بصورت تمام  اتوماتيك رديابي و كنترل ميشود وضمن طي مراحل مهم آزمايشي براساس پروتوكول اين استاندارد ، در طي فرايند نورد در سه مرحله ابعاد و اندازه هاي آن كنترل ميشوند كه شامل :

كنترل اوليه پروفيل  بعد از قفسه نهايي و توسط دستگاه ليزيHPM با دقت 0.01 ميلمتر و در حالت گرم انجام ميشود و بعد ازآن  بلافاصله از محصول نوردي نمونه گرفته در روي ميز نمونه هم اندازه گيريهاي دستي با وسايل اندازه گيري و شابلنهاي مربوطه انجام ميشود و در نهايت ريل توليد شده با ورود به مركز كنترل NDT  چه از لحاظ ساختار داخلي و چه از لحاظ ابعاد نهايي با دقت ميكرون كنترل و بعد از برش به طول مورد نياز بسته بندي و تحويل راه آهن جمهوري اسلامي ايران ميشود.درحال حاضر با توجه به سفارشهای دریافتی از مشتریان مختلف پروفیلهای زیر درحال تولید هستند :

1-            ریل UIC60   اصلی ترین ریل خطوط حمل و نقل ریلی کشور

2-            ریل S49     مخصوص مترو

3-            ریل UIC54   مخصوص مترو

4-            ریل U33  مربوط به خطوط قدیم کشور

5-            انواع ریل معادن

لازم به ذکر است هیچگونه محدودیتی در تولید هیچگونه ریل که وزن واحد متر آنها تا 100 کیلوگرم برمتر میباشد ،در هرکدام از استانداردهای جهانی وجود ندارد .بدون شک گامی که  ذوب آهن برای احداث خط ریل برداشت بعد از انقلاب جزو مهمترین استراتژیهای خودکفایی کشور در حمل و نقل ریلی میباشد و جدای از اینکه سالیانه از خروج بیش از 300 میلیون دلار ارز جلوگیری مینماید در نوع خود حرکتی بسیار هوشمندانه  در توسعه حمل ونقل ریلی  و بخصوص در شرایط سخت تحریمی اخیر میباشد .

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار