کد خبر: 967431
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۲
انتقاد ذوب‌آهن اصفهان از کمبود سنگ‌آهن
در‌حالی‌که ذوب‌آهن اصفهان از خالی بودن ۴۵ درصد ظرفیت تولیدش به دلیل نبود سنگ‌آهن و مواد‌اولیه انتقاد می‌کند؛ مدیر‌کل وزارت صمت معتقد است که اگر ذوب‌آهن سنگ‌آهن ندارد، تقصیر خودش است، زیرا این کارخانه باید برای تأمین مواداولیه‌اش برنامه‌ریزی می‌کرد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در یک سال اخیر، صادرات مواد فلزی و معدنی خام بلای جان صنایع پایین‌دستی فلزی و معدنی شده است. در شرایطی که صنایع پایین‌دستی این صنایع برای تولید به مواد‌اولیه نیاز دارند، متأسفانه صادرکنندگان به دلیل بالا بودن نرخ ارز مواد‌خام را صادر می‌کنند یا با قیمت‌های جهانی در داخل کشور به فروش می‌رسانند. درخصوص مشکلاتی که صادرات سنگ‌آهن برای کارخانجات داخلی به وجود آورده، معاون شرکت ذوب‌آهن اصفهان می‌گوید: «ظرفیت خالی ذوب‌آهن حدود ۴۵ درصد است و برای استفاده از کل ظرفیت خود به حدود ۵/۶ میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده و مواد آهن‌دار نیاز داریم که موجود نیست.

به گزارش تسنیم، نعمت‌الله محسنی می‌افزاید: «اکنون به اندازه کافی سنگ‌آهن در داخل کشور وجود دارد، اما متأسفانه صادراتی که در حال حاضر انجام می‌شود موجب شده است که بخش زیادی از صنعت فولاد از جمله ذوب‌آهن اصفهان خالی بماند و نتوانیم آن بخش را فعال کنیم.» وی می‌گوید: «ذوب‌آهن اصفهان بر‌اساس اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان آخرین واحد فولادی توسط دولت واگذار شده است و دولت بر اساس سیاستگذاری اشتباهی که انجام داد ابتدا زنجیره مواد‌اولیه و بالادستی فولاد را واگذار کرد.»

معاون بازرگانی ذوب‌آهن اصفهان می‌گوید: «چرا با اینکه سنگ‌آهن دانه‌بندی که خوراک ذوب‌آهن اصفهان است به این شرکت داده نمی‌شود، ۱۱۰ هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی حدود دو هفته پیش از کشور خارج شد؟»

مدیرکل وزارت صمت؛ ذوب‌آهن خودش مقصر است
مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به اظهارات معاون بازرگانی ذوب‌آهن اصفهان، درباره تعطیلی بخشی از کارخانه ذوب‌آهن اصفهان به دلیل کمبود سنگ‌آهن به عنوان ماده اولیه می‌گوید: «تأمین خوراک ذوب‌آهن، مقداری به خودش برمی‌گردد، یعنی باید برای تأمین خوراک خود برنامه‌ریزی می‌کرد.»

کاووس قاسمی می‌افزاید: «وزارتخانه صمت، در پی شکل‌گیری زنجیره تولید در صنعت فولاد است. در حال حاضر ۸۸ میلیون تن سنگ‌آهن تولید می‌کنیم. ۳۱ واحد کنسانتره داریم که ۴۸ میلیون تن در سال ۹۷ کنسانتره تولید کرده‌اند. ۱۷ واحد گندله داریم با ۴۲ میلیون تن تولید، ۲۰ واحد تولید آهن اسفنجی داریم با ۲۷ میلیون تن تولید، ۸۰ واحد تولید شمش داریم با ۲۵ میلیون تن تولید و ۱۴۸ واحد تولید محصولات فولادی با ۲۲ میلیون تن تولید داریم.»

وی با اشاره به اینکه این زنجیره برای جلوگیری از خام فروشی شکل گرفته است، می‌گوید: «در سال ۱۳۹۱، ۲۴ میلیون تن صادرات سنگ آهن داشتیم که این رقم در سال ۱۳۹۷ به ۸/۸ میلیون تن رسیده است.» قاسمی می‌افزاید: «تأمین خوراک ذوب‌آهن، مقداری به خودش برمی‌گردد، یعنی باید برای تأمین خوراک خود برنامه‌ریزی می‌کرد. ۸۷ میلیون تن تولید سنگ‌آهن داریم که ۸/۸ آن صادر می‌شود و قرار است از اول مهر ۲۵ درصد تعرفه اعمال می‌شود.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
0
0
خسته نباشید ای دولت مردان... چه جواب دندان شکنی----
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار