کد خبر: 967358
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
گفت و گوی جوان با هادی حکیمیان، نویسندۀ رمان «باغ خرمالو» که در جایزه ادبی شهید اندرزگو حضور داشت
نویسنده کتاب باغ خرمالو معتقد است «جایزه ادبی شهید اندرزگو به طور قطع در ترغیب نویسنده و جدیتش در نگارش داستان‌های انقلابی تازه و باکیفیت، تأثیرگذار است؛ همچنان که یکی از انتخاب‌های همیشگی مخاطب کتاب‌خوان، برگزیدگان جوایز معتبر است.
سرویس فرهنگ و هنر جوان‌‌آنلاین: هادی حکیمیان، نویسندۀ رمان باغ خرمالو، از جمله نامزد‌های اثر برگزیدۀ بخش کودک و نوجوان جایزۀ شهید اندرزگو، در خصوص این کتاب به جوان گفت: «باغ خرمالو رمانی دربارۀ پهلوی اول و برای نوجوانان است. برعکسِ آثار بزرگ‌سال که سعی می‌کنم نظر نویسندگان و داوران و به‌اصطلاح اصحاب فن را جلب کنم، در این رمان در پی کشیدن مخاطب به دنبال قصه هستم؛ یعنی در نگارش داستان نوجوان، نظر این دسته از مخاطبان برایم مهم‌تر است.»
وی اعتقاد دارد: «گاه هستند آثاری که برای جلب مخاطب نوجوان نوشته می‌شوند و داعیۀ این را دارند که برای این گروه هستند؛ اما در واقع این طیف بزرگ‌سال است که بیشتر آن را می‌پسندد و می‌خواند. این همان ایراد کار کودک و نوجوان است که مخاطبش را نمی‌شناسد و اهمیت جلب نظر او را درک نمی‌کند.»

نمی‌خواستم با شعار به‌سمت داستان نویسی بروم
حکیمیان با اشاره به باغ خرمالو بیان کرد: «من در این رمان نمی‌خواستم با شعار به‌سمت داستانی انقلابی در دورۀ رضاخان بروم. اتفاقاً نگارشش بر حسب علاقه و ارادۀ خودم بود، نه هیچ سفارشی. زمانی که کتابم عرضه شد، به‌نوعی هم‌زمان شد با انتشار شایعاتی بود که می‌گفتند جسد رضاخان پیدا شده و، چون داستانم به رضاخان و آن دوره مرتبط بود، باغ خرمالو را اثری سفارشی عنوان کردند.»

وی افزود: «این انطباق واقعیت نداشت؛ چراکه من خیلی قبل‌تر از این ادعاها، خبر از نگارش و انتشار رمانم داده بودم. در واقع می‌خواهم بگویم که این رمان را بنا بر علاقه نوشته‌ام.»
این نویسندۀ برگزیدۀ جوایز ادبی گفت: «در باغ خرمالو محوریت و شخصیت قصه را یک نوجوان قراردادم و به‌سمت مستقیم‌گویی هم نرفتم؛ چون نمی‌خواستم با تظاهر علیه کسی یا فکری شعار بدهم. بر این اساس، در رمانم ابتدا برای مخاطب به داستان‌گویی نشستم تا خودش به سرانجام یک قاتل مستبد و دیکتاتور برسد و مخاطب کودک و نوجوان این تصویرسازی را در دل قصه درک کند.»
حکیمیان تأکید کرد: «اگر احیاناً هنوز نتوانسته‌ایم به حد اعلایی از جذب مخاطب به‌سمت داستان‌های انقلابی برسیم، از عملکرد ضعیف خود ما نویسندگان است. گاه خودمانیم که فیلم و سریال بد می‌سازیم، یا رمانی را بد می‌نویسیم و موضوع را خراب می‌کنیم. بعد هم توقع داریم با ارائۀ تصویری کاریکاتوری از قهرمان‌های این مرزوبوم، مخاطب قصۀ ما را پس نزند.»

به جای حرف باید اثر تولید کنیم
وی با اشاره به کتب خلاف واقع دربارۀ انقلاب اسلامی گفت: «جریان روشن‌فکر نگاه خودش را دارد و ما نمی‌توانیم مانع حرکت آنان شویم؛ اما لااقل خودمان فقط حرف نزنیم؛ بلکه دربارۀ انقلاب اثر تولید کنیم. این کمبودهاست که نیاز به ورود جدی‌تر ما را برای نوشتن کتاب و داستان یا ساخت اثر هنری دربارۀ انقلاب اسلامی عیان می‌کند.»
این نویسنده که تازه‌ترین رمان خود را دربارۀ واقعۀ گوهرشاد در دست نگارش دارد، بیان کرد: «این رمان را نیز برای نوجوانان می‌نویسم؛ مثل گروه هدف باغ خرمالو. مطمئنم اگر به‌درستی ذائقۀ مخاطب را در نظر بگیرم و برای شناختش تلاش کنم، مفهوم داستانم نیز به او انتقال می‌یابد.»
هادی حکیمیان همچنین دربارۀ برگزاری جوایز ادبی همچون جایزۀ شهید اندرزگو گفت: «این رویداد‌ها قطعاً در ترغیب نویسنده و جدیتش در نگارش داستان‌های انقلابی تازه و باکیفیت، تأثیرگذار است؛ همچنان که یکی از انتخاب‌های همیشگی مخاطب کتاب‌خوان، برگزیدگان جوایز است. بنابراین، این جوایز یک دل‌گرمی برای نویسنده است که با برترشدن اثرش، زمینه‌ساز تبلیغ و مخاطب‌شناسی برای کتابش هم خواهد شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار