کد خبر: 967286
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷
مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان :
رکورد تولید را شکستیم که 2 میلیون 410 هزار تن تولید داشتیم و امسال نیز برنامه داریم به 3 میلیون و 50 هزار تن برسیم .

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،منصور یزدی‌زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اصفهان اظهار کرد: به همه دولت‌مردانی که در سنگرهای اقتصادی تلاش می‌کنند، در هفته دولت خداقوت می‌گویم و از آن‌ها تشکروقدر دانی  می‌کنم.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان تصریح کرد: اگرچه با ظهور شبکه‌های اجتماعی آسیب‌های غلطی به اصحاب رسانه وارد شده است ولی این خدشه به زحمات افرادی که به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند وارد نمی‌شود و حساب شما را از افرادی که یک شبه می‌خواهند مخاطب جذب کنند و به دنبال نیت دیگری هستند را از این افراد جدا می‌کنیم.

وی ابراز کرد: ذوب‌آهن اصفهان با بیش از 50 سال سابقه کار است وهنوز از نفس نیفتاده وباطرحهای جدید تازه نفس گرفته است و به دنبال کسب موفقیت‌های بیشتر هم است؛ اتفاقاتی که در سطح کارخانه رخ داده نشان می‌دهد که صحبت‌هایی که در مورد از کار افتاده بودن این کارخانه مطرح می‌شود، صحیح نیست و مسائل خلاف واقعی که در شبکه‌های مجازی مطرح می‌شود وشایعه پراکنان به دنبال منافع دیگری هستند.

یزدی‌زاده با اشاره به شعار سال بیان کرد: رونق تولید نیاز به یکسری از الزامات هست تا بتوانیم به این موضوع دست پیدا کنیم تا امسال شرایط با سال گذشته متفاوت باشد؛ در همین راستا انتظارات‌مان از وزارت صمت، گمرک، بانک‌ها متفاوت است.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان افزود: سطح معیشت پرسنل ما در مقایسه با سال گذشته کاهش پیدا کرده است که تنها راه جبران آن افزایش تولید است و از این طریق هزینه‌های ثابت سرشکن، سود شرکت بیشتر و وضعیت معیشت بهتر می‌شود.

وی در ادامه گفت: تفاوت میزان سود ما با برخی از کارخانه مثل فولاد مبارکه به علت تفاوت فرآیند تولید است و کوره بلندی که امروز در ذوب‌آهن داریم را در کارخانه‌های دیگر کشور نمی‌بینیم؛ این فرآیندی که ما داریم آن‌چیزی است که امروز در دنیا رایج است که اتکا به گاز طبیعی تقریبا صفر و در کمترین میزان است.

یزدی‌زاده افزود: حتی در روسیه که بزرگترین تولید کننده گاز در دنیاست از آن برای تولید فولاد استفاده نمی‌‌کند و کارخانه‌های آن‌جا هم با تکنولوژی ذوب‌آهن تولید می‌کنند؛ از همین رو ما یک دهم کمتر سوبسید گاز استفاده می‌کنیم و از سوی دیگر نیز ما خودمان نیروگاه داریم که سوخت آن را با تعرفه صنعتی به ما می‌دهند درحالی که باید با تعرفه نیروگاهی به ما تعلق بگیرد.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان با بیان اینکه این فرآیندی است که در سایر فرآیندهای تولید دیده نمی‌شود، اذعان کرد: باتوجه به اینکه بخشی از ذغال سنگ ما وارداتی است ولی موفق شدیم میزان مورد نیاز را وارد کردیم و کک مورد نظر را تولید کنیم.

وی تاکید کرد: وابستگی به برق و گاز در سایر کارخانه‌های تولیدی فولادی صد در صدی است ولی ذوب‌آهن یک کارخانه مستقل است و امکان توقف تولید ندارد و چون شبیه یک موجود زنده است که باید به صورت شبانه‌روزی فعالیت کند و کوره بلند باید به صورت پیوسته تا پایان عمرش که حدود 12 سال است تولید داشته باشد و این تفاوت‌هایی است که ذوب‌آهن با سایر واحدهای تولیدی فولادی دارد.

یزدی‌زاده مطرح کرد: درسال 97 با همه سختی‌هایی که داشتیم و تشدید تحریم‌ها، بحران آب و اعتصاب کامیون‌داران ولی رکورد تولید را شکستیم که 2 میلیون 410 هزار تن تولید داشتیم و امسال نیز برنامه داریم به 3 میلیون و 50 هزار تن برسیم که ذوب‌آهن تاکنون تجربه بیش از 2 میلیون و 700 هزار تن نداشته است و سال گذشته این میزان را با 2 کوره تولید کردیم ولی امسال امید است که با بازگشت یکی دیگر از کوره‌ها با سه کوره تولید داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا سه ماهه پایانی سال کوره 1 را هم به مدار باز می‌گردانیم ولی مشکل ما بازگشت این کوره نیست و بزرگترین دغدغه ما تامین سنگ آهن است؛ تاکنون در مرز 1 میلیون تن چدن هستیم و این عدد که برای ما که می‌خواهیم 3 میلیون تن فولاد تولید کنیم ما را از برنامه عقب انداخته است ولی به دنبال این هستیم که در 6 ماهه دوم سال جبران کنیم.

وی بیان داشت: حدود 120 هزار تن از برنامه عقب هستیم ولی امسال رکوردهای خوبی را به جای گذاشتیم؛ رکورد روزانه بیش از 9 هزار تن را داشتیم که نشان ‌می‌دهد که با همین دو کوره هم می‌توانیم به نقظه مطلوب برسیم.

یزدی‌زاده ابراز کرد: مشکل اصلی ما فعلا در تامین مواد اولیه است و سنگ آهن و کنستانتره درحال صادر است و امیدواریم برنامه‌ریزی‌های که وزارت صمت برای کنترل آن انجام داده عملی شود و ما هم مایل هستیم که مواد اولیه تبدیل به محصول و سپس صادر شود.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان افزود: کسانی هم که سنگ صادر می‌کنند هم مشکلاتی دارند و برای توسعه نیاز به ارز دارند و از همین رو مواد اولیه را به صورت خام صادر می‌کنند ولی حل کردن این موضوع دشوار نیست و اگر آن‌ها مواد اولیه را به تولیدکنندگان بدهند، تولیدگنندگان با تولید بیشتر می‌توانند صادرات داشته باشند و ارز آن‌ها را هم تامین کند.

وی ادامه داد: رشد تولید فولاد ما پس از انقلاب در مقایسه با توسعه سایر صنایع رشد بسیار بالایی داشته است ولی باید تمرکزمان را بر این بگذاریم که همه مواد اولیه داخل کشور به محصول تبدیل شد.

یزدی‌زاده در ادامه مطرح کرد: در کنار رکورد تولیدی که در چدن داشتیم، اتفاقات خوب دیگری نیز رخ داد؛ سال گذشته با همت و تلاش همکاران سرعت این اتفاقات بیشتر شد که بزرگترین اتفاق ما تولید ریل بود که به عنوان یک آرزوی ملی تولید شد و تبدیل به کالای تولیدی روتین ما شده است.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان عنوان کرد: امروز هم فولاد ریل و هم خود ریل را تولید می‌کنیم و محدودیتی از بابت تنوع و تناژ نداریم و اعلام آمادگی کردیم که همه نوع ریل را می‌توانیم تولید کنیم.

وی در پاسخ به این‌که آیا واردات ریل توجیه اقتصادی دارد، گفت: باید این سوال را ما از آن‌هایی که ریل را وارد می‌کنند بپرسیم آیا توجیه اقتصادی دارد یا خیر ولی ما گفته‌ایم که ریل را با قیمت بهتری به مشتریان ارائه کنیم؛ تلاش‌مان را می‌کنیم و به تمامی متروها و وزارت راه و شهرسازی اعلام آمادگی برای تولید ریل اعلام کردیم.

یزدی‌زاده اذعان کرد: در حوزه آب و محیط زیست هم اقدامات خوبی داشتیم؛ یکی از موفقیت‌‌هایی که امروز در این حوزه داشتیم درب‌های باطری انعطاف‌پذیر واحد کک است که بعد از چندین مرحله که اوکراینی‌ها و چینی‌ها کار را رها کردند، توانستیم خودمان این درب‌ها را تولید کنیم که یکی از توفیق‌ها ما در حوزه زیست محیطی است.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان تصریح کرد: پروژه PCI که از سال 95 شروع شد تا سال قبل حدود 15 تا 20 درصد پیشرفت داشت و این پروژه که یکی از پروژه‌های بی‌نظیری است که این پروژه امروز در فاز اجرایی است.

وی افزود: در حوزه آب کارهای خوبی در سال گذشته انجام شد و علاوه بر اینکه مصرف آب را به صورت کوچک و بزرگ اجرا کردیم که سال 96 بیش از 17 میلیون مترمکعب مصرف آب داشتیم که سال گذشته به 14 میلیون مترمکعب رسیدیم و توانستیم مصرف آب را کاهش دهیم.

یزدی‌زاده مطرح کرد: یکی دیگر از کارهای ارزشمندی که در این حوزه انجام دادیم با بستن قراردادهای مختلف شروع کننده خریدن پساب بودیم و امروز خوشبختانه با قراردادهایی که با شهرهای مجاور بستیم، حدود هزار میلیارد تومان پروژه‌های خرید پساب داریم.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان ادامه داد: امید داریم تا 2 سال آینده مصرف آب خام فقط برای شرب و بهداشتی در کارخانه باشد؛ طبق قراردادی که با مپنا منعقد کردیم با ایجاد تصفیه‌خانه 800 مترمکعب بر ثانیه آب به ما تحویل می‌دهد و نهایتا ظرف 4 سال آینده به کمترین میزان برداشت آب از رودخانه خواهیم رسید.

وی تاکید کرد: هدف‌گذاری ما این است که 50 درصد از تولیدمان را صادر کنیم که این موضوع تاکنون محقق شده است که معادل 171 میلیون دلار ارزش کالای صادراتی ماست که تاکنون 463 هزار تن صادرات داشتیم.

یزدی‌زاده اضافه کرد: باتوجه به کیفیت کالای ما مشتریان زیادی برای صادرات داریم و میلگرد را به انگلیس و اسپانیا هم صادر کردیم و تنها واحد تولیدی هستیم که مجوز کرست داریم و برنامه داریم این نسبت 50 درصدی را حفظ کنیم.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در مورد تصفیه و پالایش در ذوب‌آهن گفت: شرکت تاراب که از زیرمجموعه‌های ذوب‌آهن است که تولیدات خوبی دارند و مشتریان خارجی هم دارند که از بازیافت بخشی از محصولات جانبی تولید می‌شود و بزرگترین کارخانه تولید پشم سنگ است.

وی ادامه داد: پالایشگاه قطران که 40 درصد از سهام‌دارش ذوب‌آهن است، ارزش افزوده زیادی دارد که از پالایش دود کک محصولات ارزشمندی تولید می‌کند.

وی عنوان  کرد: انواع تیرآهن ای و اچ را تولید می‌کنیم و تولید تسمه به عرض 200 میلی‌متر و به قطر 20 میلی‌متر را تولید کردیم که کالای با ارزشی است.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان اظهار کرد: سال گذشته در همین موقع شرکت 141 بودیم که بانک‌ها با ما کار نمی‌کردند و حدود 160 چک برگشتی داشتیم و در بعد مواد اولیه هم سکوها خالی‌تر از امروز بود و آب ورود به کارخانه تقریبا صفر بود و امروز دیگر چک برگشتی نداریم و 141 نیستیم و حدود هزار میلیارد از بدهی‌هایمان را با بانک‌ها تسویه حساب کردیم.

وی اشاره داشت: هدف در افق 1404 شرکت ذوب‌آهن هدف ما در خود کارخانه تولید 4 میلیون تن است و همچنین برنامه داریم که 2 میلیون تن تولید در حاشیه خلیج‌فارس داشته باشیم که حالا یا به صورت ایجاد کارخانه یا به صورت خرید سهام کارخانه‌های موجود صورت بگیرد.

یزدی‌زاده در مورد بودجه پژوهشی شرکت گفت: بودجه ما در این حوزه از 2 میلیارد تومان به 10 میلیارد تومان رسیده است که این توجه و نگاه ما به این موضوع را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان به 16 هزار 500 هکتار جنگل این شرکت اشاره کرد و گفت: سالانه هزینه بالایی در حوزه محیط زیست و تعویض و نگهداری فیلترها انجام می‌دهیم.

وی مطرح کرد: تولید و اشتغالی که ذوب‌آهن ایجاد کرده خود در مسؤولیت‌های اجتماعی شرکت است ولی بخش عمده مسؤولیت‌های اجتماعی ما مسائل زیست محیطی است.

یزدی‌زاده در مورد تغییر مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن گفت: تغییر مثل مرگ است و باید با آن کنار آمد و هر روز ممکن است من هم تغییر کنم.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان افزود: در مجمع باشگاه حدود ۷۵ میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شد و انتظار بود ۵۰ میلیارد از ذوب‌آهن تامین شود درحالی که توان ما ۲۵ میلیارد بود و باید مابقی از جاهای دیگر تامین شود.

وی ادامه داد: خرج ما باید به شکلی باشد که بیش از ۵۰ میلیارد تومان نشود و فقط نباید تمرکز روی فوتبال باشد یا قراردادهای کلان بسته شود که از سقف خارج شویم؛ آذری هم زحمت کشید ولی باید بر حسب بودجه‌ای که داریم هزینه کنیم.

باید به ورزش کارگری توجه بیشتری شود؛ کارگری که اینجا زحمت می‌کشد وقتی متوجه می‌شود یک بازیکن 1.5 میلیارد تومان می‌گیرد که روی نیمکت بنشیند در روحیه‌اش اثر می‌گذارد و این موضوع برای خود من هم جای سوال دارد.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن گفت: ذوب‌آهنی که ۷۵۰ میلیارد سود داشته منطقی نیست که ۵۰ میلیارد در باشگاه هزینه کنیم و همیشه انتظارات از ذوب‌آهن بالاست و در بخش پایه کارهای خوبی انجام داده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر