کد خبر: 967281
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان:
کودکان امروز پدران و مادران زنان و مردان آینده این کشور هستند و داشتن جامعه عاری از جرم بدون اهتمام به رعایت حقوق کودکان امروز ممکن نیست.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان گفت: محاکم تخصصی کودکان در اصفهان تشکیل شده اما فعالیت این شعب در مکانی که سایر شعبه قضایی قرار دارند آسیب‌زا است و نیاز داریم تا این شعب به مکانی دیگری منتقل شوند‌.

محمدرضا حبیبی در هفتمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک اظهار کرد: کودکان امروز پدران و مادران زنان و مردان آینده این کشور هستند و داشتن جامعه عاری از جرم بدون اهتمام به رعایت حقوق کودکان امروز ممکن نیست.

رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان ادامه داد: کودکان از لحاظ ساختار جسمی بیشتر از دیگران آسیب‌پذیر هستند و از همین جهت است که دلسوزان جامعه با تنظیم اسناد منطقه‌ای هم‌سو با مقررات داخلی کشورها به این مهم توجه کنند.

وی تصریح کرد: کنوانسیون حقوق کودک یکی از مهم‌ترین اسناد در این رابطه هست و جمهوری اسلامی نیز به آن پیوسته و بر اساس آموزه‌های دینی که قبل از الحاق و چه بعد از آن قوانین متعددی را تصویب و به مرحله اجرا گذاشته است.

حبیبی افزود: شریعت اسلام ۱۵ قرن قبل درباره حقوق کودکان و لزوم احترام ویژه به آنان دستورات و ضوابط گسترده‌ای دارد که اشاره به عناوین آن‌ها نیز در زمان حاضر نمی‌گنجد.

رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان ادامه داد: مطابق مواد ۲۸۵ الی ۲۸۷ قانون آیین دادرسی کیفری رسیدگی به پرونده کیفری افراد زیر ۱۸ سال باید در شعب ویژه تحت نظر قضات مجرب و مددکار اجتماعی انجام پذیرد و پلیس از تحقیقات برای افراد زیر ۱۸ سال منع شده و نگهداری کودکان در زندان ممنوع و در صورت اعتبار در محدوده سنی ۱۵ تا ۱۸ سال در کانون‌های اصلاح و تربیت ممکن است.

وی عنوان کرد: ماده ۱۴۶ قانون مجازات اسلامی اعلام کرده افراد نابالغ مسؤولیت کیفری ندارند؛ قانون خوب زمانی اثرگذار است که اختیارات کافی در دست مجریان آن باشد قوه قضاییه در اجرای مقررات فوق نهایت تلاش خود را به عمل آورده از لحاظ امکانات در مضیقه است، امیدوارم کمیته مرجع ملی حقوق کودک خواستار همراهی دولت در این زمینه باشد.

حبیبی اضافه کرد: قانون الزام حضور مددکار اجتماعی در محاکم قضایی در سال ۹۲ ابلاغ شده اما تاکنون هیچ بودجه‌ای در این رابطه به قوه قضای اختصاص داده نشده است و در تأمین هزینه‌های حضور مددکار ممکن است دچار مشکل شویم.

رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان یادآور شد: محاکم تخصصی کودکان در اصفهان تشکیل شده اما فعالیت این شعب در مکانی که سایر شعبه قضایی قرار دارند آسیب‌زا است و نیاز داریم تا این شعب به مکانی دیگری منتقل شوند‌.

وی با اشاره به ابعاد جهانی حقوق کودک خاطرنشان کرد: مدعیان حقوق کودک با فروش میلیاردها دلار سلاح به کودکشان کودکان یمن و کشورهای مظلوم را به خاک و خون می‌کشند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار