کد خبر: 967247
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵
برش‌هایی از نشست خبری سرپرست کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰
نصرالله سجادی، سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو با وجود دغدغه‌هایی که درباره کسب سهمیه وجود دارد، توصیه می‌کند کسی نگران شرایط کاروان ایران برای المپیک نباشد.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: ورزش ایران این ماه‌ها در تکاپوی کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ است، رقابت‌هایی که مرداد سال آینده به میزبانی توکیو برگزار می‌شود و شمارش معکوس برای روشن شدن مشعل آن آغاز شده است. در همین راستا نصرالله سجادی، سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو پس از بازگشت از جلسه سرپرستان کاروان‌های شرکت‌کننده در المپیک، دیروز روبه‌روی خبرنگاران نشست و از آخرین وضعیت کاروان کشورمان برای حضور در این رقابت‌ها صحبت کرد.

برای سهمیه و مدال احساسی صحبت نکنید
نجمه خدمتی، احسان حدادی و حسن تفتیان سه ورزشکاری هستند که تا امروز توانسته‌اند سه سهمیه برای کاروان کشورمان در المپیک توکیو کسب کنند. سهمیه‌هایی که با توجه به اینکه مسابقات کسب سهمیه اکثر رشته‌ها باقی مانده است در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت. با این حال سجادی، سرپرست کاروان ایران در المپیک توکیو از هرگونه پیش‌بینی درباره تعداد اعضای کاروان کشورمان در توکیو خودداری می‌کند: «ما پیش‌بینی می‌کنیم، ولی فعلاً اعلام نمی‌کنیم. همانطور که فدراسیون‌ها فرصت کسب سهمیه را به ورزشکاران خود می‌دهند ما هم این فرصت را به فدراسیون‌ها می‌دهیم. الان چیزی قابل پیش‌بینی نیست و آخر سال این عدد و رقم را اعلام خواهیم کرد.»

البته سجادی کسب سه سهمیه در فاصله کمتر از یک سال تا شروع المپیک را نگران‌کننده نمی‌داند: «نگران نیستم. می‌دانم مسابقات ادامه دارد و در برخی رشته‌ها تا خردادماه مسابقه کسب سهمیه ادامه دارد. فوتبال و بسکتبال هنوز شروع نشده و والیبال و فوتبال نیز هنوز مسابقه دارند، به همین دلیل، چون روش تغییر کرده، نمی‌توان چیزی با دوره قبل مقایسه کرد.»

سرپرست کمیته ملی المپیک اعتقاد دارد نباید درباره تعداد کسب سهمیه‌ها و همچنین تعداد مدال‌ها احساسی صحبت کرد: «من در بسیاری از موارد با ورزشکار و رئیس فدراسیون جلسه داشته‌ام. ما شناخت داریم و رکورد‌ها را می‌دانیم، اما درباره غیررکوردی‌ها باید شرایط را ببینیم و رقبا را تحلیل کنیم. رنک اول تا سوم جهان تکواندو در دوره قبل روی سکو نرفتند، پس المپیک میدانی متفاوت است. نباید احساسی صحبت کرد که چند سهمیه و مدال می‌گیریم. فدراسیون‌ها بعد از مسابقاتشان بلافاصله گزارش می‌دهند.»

همه چیز خوب است!
هرچند سرپرست کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰ همه چیز را خوب ارزیابی می‌کند، اما مصاحبه‌های برخی ورزشکاران و رؤسای فدراسیون‌ها درباره مشکلات مالی و کمبود امکانات، نگرانی‌هایی را در جامعه ورزش به وجود آورده است، مانند صحبت‌های علیرضا دبیر، رئیس جدید فدراسیون کشتی که جمعه هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که کشتی برای کسب سهمیه المپیک و کسب مدال شانسی ندارد!

غلامرضا محمدی هم یک روز بعد در مصاحبه‌ای عنوان کرد که کشتی در برزخ است و مشکلات مالی اذیت‌شان می‌کند. البته این مشکلات تنها مختص به کشتی نیست و در رشته‌های دیگر هم دیده می‌شود. سعید مولایی که این روز‌ها برای شرکت در رقابت‌های قهرمانی جهان به توکیو رفته است در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود «پول نمی‌خواهیم، امکانات بدهید.»

سجادی در پاسخ به سؤال «جوان» درباره این دغدغه‌ها نظر دیگری دارد و شرایط تمام ورزشکارانی را که شانس کسب سهمیه و مدال المپیک دارند، مناسب می‌داند: «کشتی الان در اردو است. گفته‌اند ۵۰ میلیارد بدهی دارند، بدهی فدراسیون مربوط به ورزشکار، مربی و من نیست و مربوط به فدراسیون است. باور ما این نیست و کشتی سهمیه می‌گیرد. دبیر تازه آمده و دیده که فدراسیون هم مشکل دارد. مولایی نیز الان در مسابقه است. نمی‌گویم ایرادی نیست، اگر هست بگویند، حل می‌کنیم. بدهی فدراسیون را به همه چیز تعمیم ندهیم.»

فدراسیون‌ها بودجه‌شان را مدیریت کنند
با این حال با توجه به محدودیت‌های اقتصادی به گفته سجادی کمیته ملی المپیک تا پایان مرداد توانسته ۸۰ درصد بودجه سالانه فدراسیون‌ها را واریز کند. در چنین شرایطی موضوعی که اهمیت پیدا می‌کند، مدیریت بودجه و استفاده از آن به بهترین شکل ممکن در راستای کسب سهمیه المپیک است. مسئله‌ای که به نظر می‌رسد کمتر مورد توجه برخی فدراسیون‌ها قرار گرفته است. نمونه آن سؤالی بود که دیروز درباره اعزام بی‌نتیجه تیم تیراندازی اهداف پروازی به مسابقات کسب سهمیه مطرح شد. رقابت‌هایی که تیم کشورمان عملکرد ضعیفی داشت و به‌رغم هزینه‌های سنگین مالی در رده‌های پایین جدول جای گرفت.

سجادی توصیه‌ای به مدیران این فدراسیون‌ها هم دارد: «قطعاً ما هم از آن‌ها درباره هزینه‌کرد بودجه و اعزام‌ها سؤال می‌کنیم و باید از خودشان هم بپرسید که چرا رفتید. مسئول فنی هر رشته خود فدراسیون است و ما اجازه نداریم بیش از حد در امور اعزام‌ها دخالت کنیم.  بودجه‌ای را که در راه کسب سهمیه المپیک داده‌ایم، هزینه کنند. ما نمی‌توانیم بگوییم کدام اعزام را بروند و کدام را نروند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار